Этот сайт предназначен для улучшения своих знаний по молдавскому языку, а так же для просмотра каких-либо работ, связанных с молдавским языком.
Черкурь пе тулпина биографией
Мэ мындреск кэ пе мелягул де креацие ал ностру нистрян сау нэскут ши ау активат мулць поець талентаць, принтре каре-с : Якоб Дойбань, Митрофан Опря, Владимир Бешлягэ, кыт ши мулць алць спечиалишть ын диверсе домений де активитате: саванць, педагожь, медичь, фрунташь ын традучере. Ей ау фост ши ау рэмас пентру патрие ка патриоць адевэраць ай плаюлуй нистрян.
Мие кяр де пе бэнчиле школий натале мь-о фост хэрэзитэ ши патима драгостей де карте де литературэ ши де поезие. Ку мулт драг ши интерес аскултам ши адорам повештиле, повестириле,версуриле читите ку мултэ експресивитате де ынвэцэторий мей де лимбэ ши литературэ. Фиинд о фире романтикэ ымь плэчяу кынтечеле ши мелодииле популаре молдовенешть, леженделе ши повестириле плине де фрэмынтэрь поетиче, повестите де буника, бунелул ши пэринций мей ын каре се оглиндяу ши крединца спре ун виитор феричит ши плин де букурий суфлетешть. Вииторул меу де асемень апарцине ку присосинцэ женерацией де оамень ку каре ышь дук траюл вяца ши мунка де педагог-лингвист. Ши ачаста мэ ши ынсуфлецеште май кэ ын тоате аспирацииле меле пэмынтешть, кыт ши ын челе пур суфлетешть ши де креацие.
Кяр ши чя май лунгэ кале ын вяцэ ынчепе тот ку примул пас. Ажунсэ астэзь ын флоаря вырстей де вяцэ, активитате педагожикэ мэ симт ши ла ун бун ынчепут ши континуитате де активитате поетикэ. Ка ши мажоритатя тинерилор поець еу м-ам дедат поезией каре ми-й май пе суфлет. Доар ун друм не есте дат ын вяцэ. Ши ануме пе ел ши требуе сэ-л урмэм…
Тотул е ка апа. Тотул трече. Нимик ну е вешник. Примул меу даскэл ын але поезий ши литературий универсале мь-а фост ынвэцэторул меу. Ел ку драг мь-а ынсуфлат драгостя ши каля ын креация поетикэ ши м-а ынкуражат ка сэ мэ валорифик ануме ын поезие. Аша кэ вяца мя де поетэ ынчепэтоаре ынчепе аич – ын сатул натал пе бэнчиле школий дин Григориопол.
Дорникэ де карте, де куноштинце ын домениул алес, еу ку мултэ присосинцэ ам студият тоць аний де студенцие, фиинд тотдяуна принтре ачей, каре демонстрау ла екзамене куноштинце васте ла ун студиу сау алтул. Ши май кэ тотдяуна ам трэит клипе де ыналтэ инспирацие ши ынсуфлецире супремэ, кум ла студий, тот аша ши ын прочесул де креацие поетикэ. Тотдяуна ам крезут ши тот май кред ын путеря кувынтулуй ши сенсулуй редат артистик. Май ынтотдяуна ам фост ынкынтатэ де креацииле поетиче але луй М.Еминеску, А.Пушкин, М.Лермонтов, С.Есенин, А.Матеевич, В.Александри ши ал алтор класичь ай литературий универсале. Де фапт сынт феричитэ кэ ам авут аша професорь де тоате : пе В.Сеник, А.Хропотинский. Ей ау фост персоналитэць де пропорцие, ба ши едукаторь искусиць ын але литературий ши скрисулуй поетик. Ануме ей м-ау адус ла конклузия кэ адевэрул веций ши фрумосул поетик сынт категорий идентиче, е о авере спиритуалэ.
Вяца се аратэ а фи ун рыу май маре сау май мик, ун рыу ку апэ линэ сау ши ку каскаде. Еу мь-ам атенуат пана поетикэ ын реферинца транспунерий реалитэций де азь ын версурь симпле ши пе ынцелесул чититорулуй, евокынд че ам тот доведит прин призма валорилор етико-естетиче проприй, деоарече нумай ун лукру есте нескимбат – крединца.
Ка ши семений сэй еу ам парте ши ындрэзняла сэ май савурез дин романтика копилэрией ши тинереций меле де астэзь. Еу ынцелег дестул де бине кэ прин форцеле пурификэтоаре ал кувынтулуй версификат пот фи трезите ла суфлетул чититорулуй тоате форцеле латенте але Бунулуй ка пе ун фермент дивин , ка пе ун мугуре рэсэрите, каре ышь аштяптэ моментул дештептэрий ши ал ынфлоририй кэтре о роадэ богатэ.
Май ынтенс мь-ам прелунжит активитатя поетикэ пе банка студенцяскэ де ла университатя нистрянэ, авынд багажул де куноштинце ши о оарекаре експериенцэ де вяцэ. Де ачея, пробабил, версуриле скрисе пе ачест паркурс сынт чева май ынкегате, май чизелате поетик. Ын еле еу мь-ам адунат кэлдура суфлетяскэ але веций студенцешть.
Ындрэгоститэ де богэцииле ши фрумусецеле креацией фолклориче молдовенешть, еу ши астэзь кулег дин петалеле нестемате але флорий «ну мэ уйта», пентру ка май апой, ын клипеле де инспирацие поетикэ супремэ сэ ле фалорифик ын креацие мя поетикэ. Фиреск е кэ унеле лукрэрь ной ле ынцележем ку греу, яр кэ ну ле ынцележем делок…
Ун лок деосебит ын креация мя поетикэ ын ансамблу о онорез тинеретулуй де астэзь ку каре мэ ынтылнеск зи де зи, ань ла рынд. Лор еу ши ле ынкин ачастэ карте де поезий. Диапазонул тематичий поезиилор дин ултимул рэстимп презинтэ ку мултэ присосинцэ ши атитудиня мя фацэ де реалитатя ын каре мэ авынт ши ын каре ымь дук ши мачин вяца, мунка ши феричиря персоналэ. Чева тот май инсистент еу ку мултэ ындрэзнялэ ши ынсуфлецире тот каут ачел лок ын вяцэ ши-н креацие, локул унде ам посибилитатя ка сэ-мь манифестез контрибуция веций ной спре ун виитор чева май феричит, ремаркынд тотодатэ, тот че е пе путере де а валорифика ымпреунэ ку тоць ачей ку каре трэеск, мунческ, ку чей че креез кот ла кот ши ань ла рынд.
Тотодатэ еу сынт алэтурь де дестинул поетик пе каре-л реализез ын нумеле вииторулуй. Дрепт идее кэлэузитоаре ын креацие пот фи версуриле де интерес комунитар .
Ероул лирик ал мултор поезий ый апарцине титлулуй де астэзь. Ел е редат ын кулоаря ши ымбрэкэминтя профундэ ал метафорелор лириче, ын месажул експресией поетиче. Вешника кэутаре ал темелор де ной реализэрь поетиче, девотаментул фацэ де реалитатя веций перпетуу ымь звыкнеште ын суфлет ши-н кужет, че мэ кямэ сэ-мь експрим крезул атоткупринзэтор. Ын орьче поезие мэ стэруй сэ ынсенинез ной реалитэць че порнеск дин суфлет, каут кувинте ши метафореле челе май потривите ын редаря лор поетикэ ши ын фурнизаре де букурий.
Ын шкоалэ ши ла университате ам авут ун медиу литерар адекват, каре мэ букура дин суфлет ку ун хар поетик ку присосинцэ. Ши ла шкоалэ ши ла университате, ба ши астэзь ам читит ши читеск мулт, яр кынд ымь вине муза мэ стрэдуй с-о савурез дин плин, сэ скот ла лумина зилей грэунчоареле де аур але валурилор поетиче ши спиритуале. Май дес трэеск ши активез ын конштиинца де каузэ, луынду-мь друмул де ла извоареле инспирацией ши ын тайнеле адевэрулуй поетик.
Кынд студиям ла университате май дес ый букурам пе колежь ку версурь ной, че импресиона кларитатя субьектулуй, концинутулуй ши експресией поетиче.