Дин нота бардулуй де ла Мирчешть резултэ кэ ел куноштя фоарте бине ну нумай история веститулуй хайдук дин Валахия ши атитудиня биневоитоаре а попорулуй «асупра луй», чи ши повестиря «ауторулуй рус», каре й-а ынвешничит фаптеле; куноштя локул ши дата публикэрий ей парциале ши интеграле де кэтре А.Донич.
Аш вря сэ акчентуез ынкэ ун момент семнификатив легат де «История Тунсулуй». Кынд А.Донич ынчепе публикаря повестирий луй Велтман ын «Пропэширя», ревиста русэ «Северная пчела» дин Петербург репродуче ын кадрул артиколулуй аноним де каре с-а май ворбит- «Кытева кувинте деспре старя актуалэ а литературий дин Валахия»- доуэ кынтече популаре деспре хайдучий Жиану ши Тунсу. Варианта русэ а кынтекулуй деспре «хоцул» Тунсул е, ын фонд, о традучере а текстулуй молдовенеск, пе каре Александри л-а публикат ын анул 1866. Вэ пропун амбеле варианте:
1. Вестя-н царэ а ажюнс
Де ун хоц ку нуме Тунс,
Кэ дин кодри а ешит.
Де шесе-нтовэрэшит,
Тоць войничь,алешь пандурь,
Оаспець ажерь де пэдурь,
Че се порт дин крынг ын крынг,
Кыць ыл вэд, де ел се плынг.
Кэч нич унде ну гындешть,
Ку дынсул те ынтылнешть
Ши-л аузь зикынд ку бине:
- Де унде вий, мэй крештине?
Дин че сат, дин че ораш?
Луат-ай ла друм рэваш
Сэ ну пэтимешть чеваш?
Те жюр ку пистолу-н пепт,
Спуне мие тот ку дрепт,
Де ай бань май мултичей,
Дэ-мь жюмэтате дин ей,
Кэ-ць дау ла мынэ рэваш,
Сэ ну рэмый пэгубаш.
Ши ку време де-ой трэи,
Пын-ынтр-унул ць-ой плэти,
Дар кумва де-ой мури еу,
Ци-й ва плэти Думнезеу!
Вай! Сэрманул войничел,
Сэрэкуц, амар де ел!
Кэч пэкатул л-а гонит,
Ку моарте л-а педепсит!»
2. Весть по царе разнеслась
О лихом талхаре Тунсе
Прямо из лесу он вышел
С шайкой добрых храбрецов,
Молодцами из Пандуров,
Настоящих гайдуков.
Заходил из чащу в чащу,
Все лишь плачут от него.
Ты не думал, не гадал,
Как столкнешься с ним в лесу,
И он спросит так легонько,
Полюбовно и смиренько:
«Ты откуда, мой молодчик,
Из какого ты села?
Аль ты в городе живешь?
Подорожная с тобой?
Не останешься в накладе!
Чем торгуешь, что везешь,
Кому платишь ты оброк?
Да скажи ж, молодчик правду.
Предо мною, брат, не лги»!
Он прибавит уставляя.
Вплоть к груди свой пистолет:
«Если деньги ты имеешь,
Половину мне отдай,
За то дам тебе рэваш
Не останешься в накладе!
Если буду жив- здоров,
Заплачу тебе за все,
Если в скорости умру,
Так заплатит тебе Бог.»
«Северная пчела» е а доуа публикацие русэ ( дупэ «Телескоп», 1833) каре ынрежистрязэ кынтече популаре ку мотиве хайдучешть.
Читинд атент повестиря «Тунсул», обсервэм кэ Донич прочедязэ ла фел ка ши ын традучеря поемулуй «Циганий» : кынд ынтылнеште кынтече молдовенешть, ле редэ ын орижинал. Ын повестиря луй Велтман Донич афлэ дин ноу ун кип инспират де «Циганий» луй А.С Пушкин.Уна динтре ероинеле луй Велтман, циганка Стеся, аминтеште де Замфира луй Пушкин ну нумай прин нэзуинца ей спре либертате ын драгосте. Еа кынтэ ачеяш мелодие молдовеняскэ «Арде-мэ», пе каре Велтман о редэ ын орижинал:
Арди-ма, фрижи-ма,
Пи кэрбуни пуни-ма!
Де м-ай пуни пи кэрбуни –
Амурезу ну цы спуни.
Ка ши Замфира луй Пушкин, Стеся ышь апэрэ априг дрептул ла драгосте ши, ынкэтушатэ ын ланцурь, екскламэ: «О циганкэ поате трэи фэрэ соаре, фэрэ апэ ши фэрэ пыне. Дар фэрэ юбире – нич одатэ!..» Еа зэнгэни ланцуриле ши кынтэ:
Де м-ай бате кыт де мулт,
Тот май фаче, кум фэкут.»
Традукынд, ынсэ, ынтряга сченэ ку циганка ын ынкисоаре, Донич омите ачест лок, деши версуриле кынтекулуй молдовенеск «Арде-мэ», комуникате де Велтман, конституе о ноуэ вариантэ а луй, ынрежистратэ, дупэ кум се веде, де скрииторул рус. Прин урмаре, дакэ анализэм май атент традучеря луй Донич ши о конфрунтэм ку орижиналул, ажунжем ла констатаря кэ скрииторул молдован ынтродучя унеорь де ла сине сау омитя дин текст алинеате ынтрежь. Прин ачеяш партикуларитате се деосебеск ши челелалте версиунь але сале, чея че не дэ дрептул де а ле инклуде ын опереле луй А.Донич.
Повестиря «Тунсул» аре елементе комуне ку скица физиоложикэ. Кяр де ла апарицие еа а екзерчитат о путерникэ ши бинефэкэтоаре инфлуенцэ асупра литературий ку тематикэ хайдучяскэ, ын спечиал асупра прозей. Традучеря пуне ын луминэ виртуциле де прозатор але луй Донич, каре а ынзестрат литература ноастрэ ку о оперэ каптивантэ, скрисэ ынтр-о лимбэ млэдиоасэ ши виу колоратэ.
Пе маржиня унор проблеме принчипале абордате де А. Кантемир ын опереле сале.
Пентру прима датэ ын литература ноастрэ, ын колабораре ку Негруци, Донич традуче «Сатиреле ши алте поетиче компунерь…»але ынтемееторулуй литературий сатириче русе Антиох Кантемир (1709-1743).
Тэлмэчиря «Сатирелор» ын лимба молдовеняскэ де кэтре дой скрииторь де маре престижиу пентру время ачея ши тот одатэ чей май бунь куноскэторь ай лимбий ши литературий русе, конституя ун евенимент културал де о ковыршитоаре импортанцэ. «Сатиреле…» ау апэрут ла Яшь ын 1844, яр ын 1858 ау фост реедитате.
Сэ фи фост о симплэ коинчиденцэ сау ун акт де културэ ынделунг премедитат ши ексчелент реализат, ынсэ чентенарул морций луй А.Кантемир (1844) а фост маркат де кэтре оамений де литере дин Принчипатул Молдовей ынтр-ун кип орижинал ши необишнуит пентру ачеле времурь: прин едитаря, ын версиуне молдовеняскэ, а волумулуй «Сатире ши алте поетиче компунерь», волум че инклудя, де фапт, ынтряга оперэ а скрииторулуй рус, атыта кыт ера куноскутэ ши валорификатэ ла ачя датэ.
Супринзэтоаре а фост ши атитудиня пресей, а обштимий културале фацэ де ачастэ карте, каре, ла прима ведере, ну се евиденция ынтру нимик ын компарацие ку алте типэритурь але епочий. Ши тотуш, спре деосебире де нумероаселе скриерь орижинале ши традусе, каре тречяу, необсервате, де критикэ ши де публикул чититор, волумул ын дискуцие а трезит ун виу интерес ши а фост унаним салутат ши апречият атыт ын Молдова, кыт ши песте хотареле ей.
Астфел, «Албина» луй Г.Асаки( ын №58 дин 23 юлие 1844,п.243-244) сублиния кэ,одатэ ку апариция ачестей кэрць, ын литература националэ дрепт де четэцение деплинэ капэтэ женул сатирей. О амплэ презентаре а «Сатирелор» луй А.Кантемир фаче ын пажиниле «Пропэширий» скрииторул В.Александри. Фрагменте дин опера луй А.Кантемир, ынсоците де коментарий еложиоасе, публикэ «Куриерул» ал луй Елиаде Рэдулеску, «Фоая пентру минте, инимэ ши литературэ» а луй Жеорже Барициу ш.а.
Кум ам май акчентуат май сус, ын 1858, лукру ши май рар ынтылнит, «Сатиреле» луй А.Кантемир сынт реедитате. Ын нота, че ынсоця ачастэ едицие, читим урмэтоареле: «Сатиреле принцулуй А.Кантемир ау фост типэрите ла 1844 ку келтуяла рэпосатулуй ворник А.Стурдза-Миклэушану, ынсэ ачя едицие ажунсесе а фи атыт де рарэ, ынкыт абя се май гэся». Едиторий май сублиниязэ кэ , публикынд «а доуа едицие а скриерилор ачестуй принц»,вор «ындатори пре юбиторий литературий» национале, «каре штиу а деосеби фрумосул фолоситор де урытул претенциос».
Се наште ынтребаря : прин че се експликэ сукчесул ла публик ал оперей луй А.Кантемир ши унде се афлэ каузеле каре ау детерминат нечеситатя уней ной едиций а ачестор скриерь?
Фаптул кэ опереле ын дискуцие апарцин кондеюлуй унуй аутор де орижине молдовеняскэ шь-а спус кувынтул ын че привеште селектаря пентру традучере ануме а ачестор букэць поетиче ши ну а алтора. Кэ традучеря а фост ефектуатэ де кэтре дой дин чей май де вазэ скрииторь ай епочий – А.Донич ши К.Негруци – а контрибуит ши еа ла спориря престижиулуй ши популаритэций едицией. Асупра версиуний семнатарий ау лукрат ун тимп ынделунгат, авынд рэгазул нечесар, ка сэ валорифиче темейник арсеналул лимбий ноастре литераре ши виртуциле ей поетиче ын скопул де а реда кыт май комплект ши май адекват идеиле ши субтилитэциле орижиналулуй.
«Сатира 1» («Кэтре минтя са»), скрисэ ын анул 1729 де А.Кантемир, е консидератэ дрепт «уна дин ачеле сатире фрумоасе», каре доведеск атыт «жениул ауторулуй», кыт ши «вредника де лаудэ нимерире а традукэторилор». В.Александри е профунд импресионат де ачастэ сатирэ, ын каре А.Кантемир «дефаймэ игноранца клерулуй».
Апречиериле литератулуй молдован коинчид ку челе але марелуй критик рус В.Г.Белинский, каре де асеменя консидера «Сатира 1» ка «чя май бунэ динтре тоате сатиреле луй Кантемир» ши менциона, кэ-й ындрептатэ «ымпотрива обскурантиштилор» ши а «душманилор штиинцей». «Поетул ый пуне пе обскурантишть,суб нуме инвентате, сэ ростяскэ филипиче ымпотрива луминэрий. Ши фиекаре дин антагоништий луминий думнезеешть се експуне ын конформитате ку карактерул сэу ши нич унул дин ей ну-л репетэ пе челэлат.»Индигнаря ауторулуй атинже пе алокурь акченте граве:
«Ла ной н-а сосит время, ын каре-нцелепчуня
Президуя ын тоате ынкунунынд штиинца
Ши меритул орькэруя,кынд тоць се сыргуя
Кэтре ынаинтаре прин мижлочиря ей.
Департе сунтем ынкэ де вякул чел де аур!
Труфия, леня, баний опреск ынцэлепчуня,
Ши игноранца цине а-нвэцэтурий лок!
Еа-н хайне аурите, суб митрэ се фэлеште,
Еа жудекэ нородул ши оштиле командэ;
Яр бята-нвэцэтурэ ын стренце ымбрэкатэ
Дин орьче касэ есте гонитэ ку окэрь...»
А.Кантемир се декларэ адепт конвинс ал «дрептулуй натурал», ал валорификэрий ши прецуирий виртуцилор морале ши умане кяр ын пофида провенинцей сочиале а унуй индивид сау алтул. Ла ноциуня де пост ын ерархия статулуй а ынчепут сэ фие асочиятэ ноциуня де ранг, каре путя фи обцинут нумай даторитэ унор сервичий персонале. Путя сэ обцинэ ун пост сау алтул нумай инсул каре с-а ридикат пынэ ла рангул респектив. Прин урмаре, трынторилор, фечорилор де боерь ли се тэя каля де а окупа динтр-одатэ, фрэ мункэ ши фэрэ мерите, службеле челе май ыналте ын стат.
Конклудентэ ын ачастэ ордине де идей е десчифраря сенсулуй Сатирей 2, пе каре ыл афлэм ын коментарииле ауторулуй ынсушь. «Интенция ачестей сатире,- обсервэ А.Кантемир ,- е де а бичул пе ачей нобиль, каре, фиинд липсиць де орьче виртуте, се лаудэ мереу ку ноблеца лор, фиинд пе лынгэ тоате ачештя рошь ши де инвидие, кынд вэд кэ алций просперэ ши избутеск прин мункэ сэ урче тоате трептеле де ла челе де жос пынэ ла челе дин вырф.»
Реферинду-се ла «Сатира 2»(«Филарет-Еужение») В.Александри обсервэ, кэ ауторул рус, ку тоате кэ ынсушь ера принц ши фечор де домн, «диспрецуя пре ачей нобиль ынгымфаць». Ын ачастэ сатирэ ел ынфера ку виоленцэ пе «боерул че се фэлеште ку слова стрэмошяскэ» ши «претинде неконтенит рангурь, службе ши кивернисель». Ын континуаре сынт читате кытева версурь, каре привеск рефлекцииле унуй астфел де боер:
Еужение
«Дар, симт кытэ рушине, кыт де кумплит афронт
Е пентру ной боерий, кынд вэд ун прост цэран
Че поартэ семнул мунчий пе мынеле-й асприте…
- - - - - - - - - - - -
Кум ау ажунс сэ фие ын челе май марь трепте,
Яр векя мя ноблецэ тынжеште амэрытэ!
Дин время Олгэй ынкэ авем стрэмошь магнаць;
Де-атунче пынэ астэзь ей фурэ тот ын службе,…
Везь дипломеле меле, хрисоаве, спице лунжь;
Май жос декыт намешник нич ун стрэбун ну ам…»
Асеменя типурь де боерь ку претенций немэсурате, дар липсиць де аптитудинь, екзистау ши ын сочиетатя молдовеняскэ.
Ши азь ымпэртэшим консидерация луй А.Кантемир ши В.Александри, кэ ноблеця требуе сэ фие о «рэсплатэ а мерителор ши а вредничиилор персонале, яр ну ун дрит сэк, моштенит де ла пэринць.» Ауторул рус, «ворбинд прин органул луй Филарет», промовязэ идей дин челе май женероасе: драгостя де нород, де патрие, ура фацэ де боерий,каре н-ау «ынтру наравурь д-ун кыне осебире», прекум ши калитатя де а фи ом чинстит, обьектив, де «а-ць пэстра курате ши кужетул, ши мына», де а фи «дрепт, независтник, ындурэтор ши блынд». В.Александри ышь експрима доринца синчерэ, ка «ачесте максиме сфинте» сэ се типэряскэ ын минциле боерилор игноранць ши трындавь дин Молдова. Ын ачест сенс читез кытева версурь семнификативе дин финалул «Сатирей 2»:
«Адам боерь пре луме ну а нэскут нич унул;
Дой фий аву, дин каре унул ера пэстор,
Яр алтул ын судоаре ку сапа се хрэня;
Ши Ное,кынд потопул а ынекат пэмынтул,
Скэпэ плугарь ку дынсул че-авяу наравурь буне;
Динтр-ынший тоць не тражем…»
В.Г. Белинский сусцине кэ версуриле ачестей сатире «пот серви дрепт довадэ солемнэ ши инконтестабилэ а фаптулуй кэ литература ноастрэ, кяр де ла ынчепутуриле ей, а фост о превеститоаре пентру сочиетате а тутурор сентиментелор ши а тутурор идеилор ыналте».
Диверситатя пасиунилор оменешть, карактерул лор контрадикториу конституе субьектул челей де а трея сатире, ынтитулатэ «Кэтре Теофан, архиепископул Новгородулуй». Сынт трекуць ын ревистэ оамень вий, ку трэсэтуриле лор спечифиче, репрезентанць, типичь ай сочиетэций «ыналте». Аич ыл гэсим пе «ипокритул ын тоатэ фэцэрничия луй»:
«Ел карне ну я-н гурэ ла меселе стрэине.
Нич вин ну вра сэ густе, дар ну е де мират
Ун грас клапон акасэ ынтрег ыл оспэтэ,
Спэлынду-л к-о бутелкэ де вин унгуреск дулче,
Пре чей супушь ла пофте трупешть ый тынгуеште,
Деши ел пе суб жене ку окь скынтеиторь
Ла сынул алб ши жингаш се уйтэ пе фуриш;
Еу ынсэ-мь спун пэкатул, ну мь-аш лэса неваста
К-ун кувиос ка дынсул сэ факэ куноштинцэ».
Орь ятэ-л «пре згырчитул, каре / кынд винде , есте ефтин нумай ла журэмынт», «Пре келтуиторул десфрынат каре / Де-а пуруре плэчерий дескиде друмурь ноуэ», «Пре куриозул лимбут каре дин зорь де зи…аляргэ,урмэреште / Аскултэ че се фаче прин касе ши прин тырг», «Пре лингушэторул инжиосит каре / Пэн-ши че путе зиче кэ аре мирос бун».
Ун лок апарте ын кадрул оперей луй А.Кантемир ыл окупэ Сатира 4. Ын «Сатира 4» («Кэтрэ муза са», скрисэ ын 1731), ауторул се адресязэ музей сале ку ынтребаря, дакэ ну е время сэ ынчетезе де а май скрие сатире. «Гимпосул стил» й-а адус мулте неплэчерь ын вяцэ, фииндкэ «ла оамень адевэрул ну плаче тотдяуна». Сатира «ымпунже-н окь» пе бецивь, пе жудекэторий митуиць, пе тоць ачей «карий ынтр-ынса се вэд ка ын оглиндэ». Конштиент де маря са мисиуне де поет , А.Кантемир ажунже ла конклузия кэ сатиреле сынт респинсе нумай де оамений прошть,непричепуць ши кэ ел ну поате трэи фэрэ «а скрие сатирь». В.Г Белинский сусциня, кэ аич, ын ултимеле версурь але ачестей сатире, «е ынтрегул Кантемир».
В.Александри консидерэ кэ пунктул кулминант ын арта луй А.Кантемир ыл конституе «Сатира 5» (Сатир ши Периерг»,скрисэ ла Лондра ын 1737). Прин еа ауторул «с-ау ридикат ла чя май налтэ тряптэ», кыштигынду-шь ун престижиу тот атыт де маре, ка ши чел ал луй Персиус, Ювенал, Хорациу ши Буало.
«Сатира 5» ынферязэ «наравуриле ын тоатэ слуция лор», май алес вичиул бецией карактеристик пентру векя сочиетате.
«Уний амециць нумай се-мпедикэ-н пичоаре,
Мергынд фэрэ сэ штие ын каре парте-аляргэ;
Ын данцурь десфрынате алць спулберэ гуной,
Пе трекэторь мынжинду-й, ын глод се тэвэлеск.»
Е казул сэ аминтеск кэ ши Г.В.Плеханов, ворбинд ын анул 1917 де «Сатира 5», атрэжя атенция чититорулуй кэ е «чя май плинэ де концинут» динтре тоате сатиреле луй А.Кантемир ши кэ се реферэ, евидент ши директ ла вяца сочиалэ русэ.»
Идея кэ богэция, ка ши лэкомия сау завистя, ну адуче алинаре суфлетяскэ, трече ка ун фир рошу прин сатира 6, каре ын версиуня молдовеняскэ фигурязэ фэрэ титлу.
«Ачела нумай е фериче ын виацэ,
Че штие а петрече ын линиште ши паче
Ши ку пуцин че аре се афлэ мулцемит».
Ка ши ын алте сатире, ауторул критикэ лингуширя ши сервилизмул, ростинду-се пентру о респектаре ку адевэрат а персоналитэций умане, а демнитэций ей.
«А ноастрэ чя май маре подоабэ е Виртутя ,
Апой о лиништире а духулуй дореск,
Дар ынсэ либертатя о прецуеск май мулт.
Ачела че петрече ын славэ ши авере
Де асте трей марь бунурь липсит пуруре есте
Де ши кэ ле ва перде ел грижэ н-ар авя».
Де о апречиере деосебит де ыналтэ дин партя луй В.Г. Белинский с-а букурат Сатира 7, ынтитулатэ «Кэтре князул Никита Юриевич Трубецкий» ши консакратэ ын ынтрежиме проблемелор едукацией.
«Ачастэ сатирэ,- сублиния мареле критик,- е пэтрунсэ де идей атыт де сэнэтоасе ши де умане ку привире ла едукацие, ынкыт с-ар кувени ши акума сэ фие типэритэ ку литере де аур; ши н-ар фи нич де кум ын даунэ,дакэ тинерий че се кэсэтореск, ар ынвэца-о ын преалабил пе де рост.»
Ка ши ын алте креаций, ауторул ревине ши скоате ын релиеф идея дрептэций, кэлкатэ ын пичоаре ку атыта липсэ де скрупуле де кэтре чей каре о цин ын мынэ.Кантемир не презинтэ ун тратат бине ынкегат ку привире ла тема едукацией копиилор ши а тинеретулуй.
Дин сатира 8, каре ынферязэ необрэзаря ши крузимя, десприндем пасажул ку привире ла семнификация ши мобилуриле литературий сатириче, пе каре а практикэ ауторул ынсушь; е ворба де ун пасаж, каре, ымпреунэ ку алтеле, ынтрежеште кончепция естетикэ а скрииторулуй ши варсэ о луминэ вие асупра принчипиилор ши методей луй де креацие.
«Вэзут-аць вре-о датэ ун бун хирург кынд сынже
Слобоаде унуй болнав? Ку че луаре минте
Ла мына чя легатэ тот пипэе черкынд
Сэ афле унде-й вына, апой ловеште-нчет
Пэзинд ку скумпэтате ка рана сэ ну фие
Май маре декыт требуй? Ачастэ ынгрижире
Ши еу кынд скриу ла версурь ынтокмай имитез;
Ымь паре кэеу сынже ла деморализаць.
Кум ам сфыршит лукраря, о стрынг, о дау уйтэрий;
Апой о чоплеск ярэш, ш-авынд май мултэ трудэ
Декыт май ынаинте, пре сине ну мэ круц;
Дар версуриле меле тот ну кутез с-арэт».
Волумул «Сатире ши алте поетиче компунерь» май купринде: патру оде, доуэ епистоле, шассе фабуле ши ноуэ епиграме, каре,деши концин унеле идей принчипале, транспусе де А.Кантемир ши ын сатиреле сале, кум ар фи сентиментул компасиуний пентру чей сэрачь ын Ода 3:
«Ну кредець пе бэрбатул ку фаца зимбитоаре
Каре пре чер вэ журэ ал сэу приетешуг,
Фужиць де-а луй кувинте, кэч сынт отрэвитоаре,
Ши вэ менеск ун жуг.
- - - - - - - - -
Кынд поате рэу сэ факэ прилежул ыл пындеште,
Ши фэрэ де причинэ сэракул асупринд,
Ын гря тикэлошие пре оамень ымбрынчеште,
Спре а-й ведя перинд».
сау рефлекцииле ку привире ла дестинул скриерилор сале – ын Епистола 2, тотуш н-ау избутит сэ се импунэ нич ын орижинал, нич ын традучере, рэмынынд сэ фие консидерате ка скриерь миноре ши пуцин семнификативе.
Ну май пуцин импортант пентру ынцележеря семнификацией ремаркабилулуй акт де културэ, каре а фост апариция волумулуй де скриерь але луй А.Кантемир, ыл конституе атитудиня луй В.Александри фацэ де традучерь ын женерал, фацэ де опера сатирикулуй рус – ын партикулар.
Сэ не оприм май амэнунцит асупра речензией луй Александри ку привире ла традучериле дин А.Кантемир.
«Ын сфыршит,- ышь ынчепе ауторул кроника,- ятэ о карте бине алкэтуитэ, бине традусэ ши бине типэритэ!О карте че мулцэмеште минтя прин таблоуриле сатириче ши прин духул филозофик каре купринде; о карте че ынкынтэ аузул прин армония версурилор ши прин богэция стилулуй..о карте че десфэтязэ ведеря прин фрумусеця форматулуй ши а типарулуй: Сатиреле принцулуй Антиох Кантемир, традуче дин русеште де А. Донич ши К.Негруци, ши ешите де курынд ла Контора фоаей сэтешть.» Кяр ын прима фразэ сынт формулате принчипииле фундаментале, пе каре се сприжинэ апречиеря кэрций: е «бине алкэтуитэ», «мулцэмеште минтя прин таблоуриле сатириче ши прин духул филозофик», прин урмаре, е о карте каре кореспунде унор скопурь естетиче, филозофиче ши едукативе импортанте. Ачеста ар фи ынсэ май мулт меритул луй А.Кантемир, деши алежеря ануме а ачестуй аутор пентру а фи тэлмэчит ын молдовенеште цине густул елават ал традукэторилор ши де унеле командаменте але густулуй публик. Ал дойля момент констэ ын фаптул кэ лукраря е «бине традусэ», «ынкынтэ аузул прин армония версурилор ши прин богэция стилулуй». Аич мерителе апарцин ын ынтрежиме традукэторилор, каре шь-ау демонстрат ын кип виртуос арта ши талентул, дынд ла ивялэ о версиуне молдовеняскэ демнэ де орижинал. Ши, ын сфыршит, аспектул естетик екстериор ал кэрций, каре, пе лынгэ тоате челелалте , е «ши бине типэритэ» ши «десфэтязэ ведеря прин фрумусеця форматулуй ши а типарулуй», фапт каре, ымпреунэ ку челелалте, импримэ едицией дискутате импортанца унуй евенимент.
Пластичитатя зугрэвирий карактерилор, сатира аскуцитэ ши морала ынцеляптэ ын женул традициилор класичисте – ятэ мерителе традучерий. Асупра калитэцилор версиуний молдовенешть а сатирелор кантемирене Александри ревине дин ноу ын ынкееря речензией сале. «Акум,- нотязэ ел,- не рэмыне а ворби де традукцие! Еа есте фоарте бине нимеритэ ын тоате привириле; стилул е лимпеде, богат ши ынцелес; версуриле сынт бине ынтокмите; армониоасе ши вэдеск ау фост лукрате де дой поець; кадинца лор е претутиндене плэкутэ. Мулцэмиль, деч, домнилор традукэторь, каре ау интрепринс ун лукру атыт де греу ши л-ау десэвыршит атыт де бине.»…
Амбий традукэторь, мулцэмитэ традучерий ынфэптуите, «ау адэужит…ун ноу стылп» литературий национале.
Традукэторий ау кэутат сэ се цинэ ын женере де орижинал ши, пе кыт ле-а фост ку путинцэ, сэ респекте ши сэ се цинэ де конструкция ши форма текстулуй де базэ.
Е импортант, ынсэ, алтчева, ши ануме: стрэдуинца традукэторилор де а реда духул ши ну литера орижиналулуй, де а презента опера скрииторулуй традус ну ка ун корп стрэин прочесулуй литерар аутохтон, чи ка елемент проприу ши фиреск ал културий национале.
Ачаста-й кончепция луй К.Негруци ши В. Александри дин каре реешя ши тендинца де о ушоарэ адаптаре а унор реалитэць русешть ла челе молдовенешть.
Кытева пилде: «Приложил ли к царскому что ни есть доходу?» девине ын традучере: «Спорит-ай ку ал тэу мерит ал статулуй венит?» (сатира 2); дворецкий – девине вэтав, крестовая- антикамерэ, слуга – чокою, хлебник – плэчинтар, серяк – сукман( сат. 5) ш. а.
О пятрэ де ынчеркаре пентру традукэторь ынтотдяуна а конституит-о ши о конституе експресииле идиоматиче, провербеле, зикэториле, ын женере формеле май мулт сау май пуцин фиксе але лимбий. Гэсиря екивалентелор ын асеменя казурь цине ши де мэестрия традукэторилор, дар ши градул де млэдиере а лимбий литераре, ын каре се ефектуязэ традучеря. Ын сенсул ачеста традукэторий «Сатирелор ши алтор поетиче компунерь» с-ау акитат де сарчина че ле ревеня нумай парциал. Ши кестиуня се експликэ, кум ам май спус, ну нумай прин арта традукэторилор.Дин унеле ситуаций дифичиле скрииторий молдовень ау ешит ку чинсте. Аша, де екземплу: «сажа бела и снег собой черен» (сат. 5), ын сенсул де а афирма ку тотул алтчева декыт чея че есте ын реалитате, капэтэ ын молдовенеште експресие фоарте пластикэ: «кэ лебэда е нягрэ ши корбул есте алб»; версул «скучает нам, лепя горох в стену» е редат де традукэторь прин «ка нука пе перете повецеле-й се принд». Екземплеле де ачест фел ар путя фи читате мулте.
Сатиреле луй А.Кантемир ау сервит, ын рынд ку алтеле, дрепт ун имболд путерник пентру афирмаря сатирей молдовенешть ын тоате женуриле ши, май ку самэ, ын драматуржие.
Ши, май пресус де тоате, се чере сублиният фаптул кэ традучеря ын молдовенеште а оперелор луй А.Кантемир а конституит ун адевэрат акт де културэ ши а маркат о ноуэ пажинэ ын история релациилор де приетение ши а инфлуенцелор речипроче динтре литература молдовеняскэ ши маря литературэ русэ.
Ынкеере
А.Донич, нумит де М.Еминеску «куйб де-нцелепчуне», с-а афирмат ын литература молдовеняскэ, ну нумай ка фабулист, чи ши ка ун искусит традукэтор дин литература русэ – май алес, дин опереле луй А.С.Пушкин, А.Ф.Велтман ши Антиох Кантемир.
Традукынд «Циганий», А.Донич а реушит сэ менцинэ динамизмул поемулуй, виоичуня диалогурилор дин орижиналул рус. Яр чел май импортант е, тотушь, кэ ауторул молдован с-а стрэдуит сэ редее колоритул национал ал оперей. Ынтылнинд ын текстул орижинал кынтече популаре, Донич ну ле тэлмэчеште, чи ли репродуче конформ орижиналулуй.
Ачастэ традучере репрезинтэ ун апорт колосал ла мишкаря де дезробире а циганилор. Тот пе ачастэ темэ ау скрис ши М.Когэлничану, А.Руссо, К.Негруци, Г.Сион, каре ау луптат пентру десфиинцаря «робией негре», пентру елибераря циганилор.
Требуе сэ акчентуез кэ А.Донич с-а стрэдуит ши а избутит сэ репродукэ ын спирит креатор фрумусеця ши богэция орижиналулуй.
А.Донич а май традус дин русеште ши повестиря «Тунсул» де А.Ф.Велтман. Ку ачастэ традучере а дат имболд дезволтэрий литературий ку тематикэ хайдучяскэ. Ка ши ын казул поемулуй «Циганий», ын повестиря «Тунсул», Донич прочедязэ ла фел: кынд ынтылнеште кынтече молдовенешть, ле редэ ын орижинал.
Читинд орижиналул повестирий ши конфрунтынду-л ку традучеря, ам обсерват кэ ауторул молдован омите унеле фрагменте, дар ши ынтродуче секвенце компусе де ел. Прин ачелаш лукру се деосебеште ши чялалалтэ традучере а луй Донич, ефектуатэ дин опера луй Антиох Кантемир «Сатире ши алте поетиче компунерь…»
Каре сынт, ын дефинитив, проблемеле конкрете, дискутате де А.Кантемир ын пажиниле лукрэрилор сале? Студиинд атент ши ку мигалэ текстул орижинал щи традучеря фэкутэ де Донич, ам атестат кытева дин проблемеле май фреквенте, ынтылните ын оперэ: критика деспотизмулуй ши а привилежилор де кастэ де пе позиция «дрептулуй натурал», ынфераря клерулуй ши а чокоизмулуй, осындиря поклонирий ын фаца стрэинилор ку прецул дефаймэрий традициилор национале, стиматизаря вичиилор оменешть але лэкомией, инвидией, игноранцей, ынгымфэрий, бецией ш.а.м.д.
А.Кантемир а прослэвит роаделе луминэрий ши штиинцей, а милитат пентру о литературэ де едукацие сочиалэ ын женере ши а пус проблеме конкрете привинд едукаря копиилор ши а тинеретулуй; а кынтат виртуциле омулуй симплу ши а демонстрат о компасиуне деосебитэ пентру соарта оропситэ а цэрэнимий.
А.Донич ши К.Негруци ау кэутат сэ се цинэ де орижинал ши сэ респекте конструкция ши форма текстулуй де базэ. Нумэрэтоаря ефектуатэ не демонстрязэ ачест лукру: Сатира 1 ын орижинал аре 195 де версурь, ын традучере – 221(+26), Сатира 2 ын орижинал – 376, ын традучере 371(-5), Сатира 3 ын орижинал 382, ын традучере 403(+21), Сатира 4 ын орижинал 218, ын традучере – 227(+9), Сатира 5 ын орижинал аре 748, ын традучере- 778)+29), Сатира 6 – 162, ын традучере 184(+22), Сатира 7 ын орижинал - 280, ын традучере – 287(+7), Сатира 8 – нумэр егал де версурь. (134)
Ачет фапт не доведеште кэ традукэторий ау пэстрат структура ши дименсиуня текстулуй кантемирян.
Инфлуенца луй Кантемир асупра литературий ноастре се експликэ прин симилитудиня сурпринзэтоаре а прочеселор сочиале ши обштешть,каре ау авут лок ын сочиетатя русэ дин прима жумэтате а сек. 18 ши ын сочиетатя молдовеняскэ дин прима жум. а сек 19.
Ынтемеетор ал фабулей молдовенешть ши ремаркабил традукэтор дин литература русэ, А.Донич й-а фамилиаризат пе чититорий молдовень ку креация луй А.С.Пушкин, А.Ф.Велтман, А.Кантемир ши а контрибуит ефектив ла консолидаря релациилор културале молдо-русе. |