Воскресенье, 19.05.2024, 13:24
Приветствую Вас Гость | RSS

Лимба молдовеняскэ

Категории раздела
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Каталог файлов

Главная » Файлы » Мои файлы

Лимба матернэ — флоаре етернэ
24.04.2015, 20:45

 

План – сумар:

 

  •    Аргумент……………….……………………………………………………………

        Капитолул I:

Синуозитэць биографиче…………………………………..........................................

 

         Капитолул II:

Матеевич — ун принц моштенитор

Вяца ши активитатя ауторулуй. Ынсемнэрь деспре универсул поезией луй А.Матеевич. Дефиниря симболикэ а лимбий ын визиуня поетулуй…………………..

 

         Капитолул III:

Лимба матернэ — флоаре етернэ

(анализэ ши синтезэ ын база поезиилор луй Алексей Матеевич, В.Телеукэ, Гр.Виеру, Д.Матковски)……………………………………………………………………..

§Œ Алексей Матеевич – ун поет тестаментар……………………………

§ Поезииле анулуй 1907……………………………………………………..

§Ž Поезия «Лимба ноастрэ». Синтаксэ, вокабулар ши стилистикэ…….

а) Проблеме де синтаксэ а поезией..................................................

б) ‚ Обсерваций де вокабулар…………………………………….......

в) ƒ Фигурь де стил……………………………………………………

г) „ Прочедее артистиче……………………………………………..

         Капитолул IV:

Чертификате «медикале» пентру драгостя де лимбэ ын визиуня поецилор Гр.Виеру, Ал.Матеевич, В.Телеукэ, Д.Матковски

§Œ Ын грэдина лимбий ноастре……………………………………………….

§ Конштиинцеле луптэтоаре………………………………………………..

£       Постаргумент………………………………………………….

 

¥        Библиографие…………………………………………………………………………..

 

 

 АРГУМЕНТ

Проблема лимбий ли се паре сау ли с-ар пэря унора кэ ну екзистэ орь кэ ну ар требуи пусэ, май алес акум, кынд ын булверсаря ши акчелераря спектакулоасэ а еволуцией историче а лумий ын секолул 21, с-а путут ревени ла солуция, конформэ ку адевэрул историк ши етнолингвистик. Еуфория ачестуй фапт ши транспунеря ын практикэ а ачестея ау парализат невоя де екзаминаре штиинцификэ а аргументелор ын виртутя кэрора с-а сусцинут екзистенца уней лимбь национале де синестэтэтоаре, уйтынду-се кэ асеменя аргументе ну ау фост нумай политиче, чи ши лингвистиче, деч дин домениул челор май обьективе.

         Лимба, де фапт, есте о одэ, уникэ ын фелул ей, ынкинатэ попорулуй греу ынчеркат. Еа л-а пропулсат пе Матеевич, пе Виеру, пе Телеукэ, прекум ши пе мулць алций, спре немурире, прин фрумусеця, ноутатя ши пластичитатя експресией, прин симплитатя де ун фармек апарте, карактеристикэ доар унор анумите фапте.

         А резистат интемпериилор политиче ши културале дин тоате времуриле, а фост пусэ пе музикэ, адеся девенинд имн национал, унеорь шоптитэ принтре лакримь, алтеорь кынтатэ ку воче таре, ка семн де избындэ а тутурор молдовенилор.

         Поезииле деспре лимбэ с-ау пэстрат пынэ азь ын манускрисе, ачестя дин урмэ суферинд диверсе модификэрь.

         Унеле грешель, май марь сау май мичь, се ынтылнеск ын публикацииле ачестора, ын антоложий сау мануале школаре, чея че пресупуне орькум виндеря лимбий.

         Поезииле, доар апарент унитаре, ла о анализэ атентэ креазэ посибилитатя де а сурпринде структураря лор. Тоате сынт, де фапт, ниште дефиниций, дупэ каре реесе кэ, лимба есте ун систем де комуникаре алкэтуит дин сунете артикулате, спечифик оаменилор, прин каре ачештя ышь експримэ гындуриле, сентиментеле ши доринцеле, поеций опунынд алтчева — ам зиче де инимэ, каре, ын фонд, спуне ачелаш лукру. Пентру дынший лимба есте мижлочитоаря експримэрий унор сентименте умане, ын плус, ей сынт преокупаць де фаптул, кум ачестя пот фи конкретизате ши каре сынт калитэциле обьектулуй експримат. Де аич, поате, стрэдания ши реушита лор де а дефини лимба атыт прин субстанца са материалэ, кыт ши прин чя спиритуалэ, каре евиденциязэ калитэциле партикуларе але лимбий, сингуреле каре о пот пропулса спре унеле идеалурь мэреце.

         Ятэ де че, ам фост адынк фрэмынтатэ де ачастэ тематикэ, пермицинду-мь де а-мь луа дрепт мото Лимба матернэ. Ам трекут-о прин призма скрииторилор читаць, ын плус мь-ам пус скопул де а адынчи кончепция деспре о лимбэ индепендентэ, ачастэ позицие фиинд фондатэ пе принчипий ши кяр деталий ынсемнате, инсуфлате мие де кэтре поезииле луй Матеевич, Телеукэ, Виеру ш.а.

         Теза инклуде диверсе капитоле, каре вор серви атыт дрепт сурсэ ын студиеря апрофундатэ а биографией ауторилор даць, кыт ши ун еталон де промоваре а кончепциилор ачестор ерудиць талентаць.

                   Дореск сэ мулцумеск кондукэторул штиинцифик Чуприна В.В. каре а пледат, ымпреунэ ку мине, ынтру елабораря ши перфекционаря ачестей тематичь сублиме ши интересанте.

 

 

 

 

 

 

 

 

КАПИТОЛУЛ I

Синуозитэць биографиче

         Дакэ Алексей Матеевич ын чей нумай 29 де ань, кыт й-а фост дат сэ трэяскэ, ар фи скрис нумай челе 11 строфе але поезией “Лимба ноастрэ”, ар фи фост де ажунс, ка сэ ынскрие о пажинэ ын история литературий ноастре. Дар поезия а фост скрисэ ла Кишинэу ла 17 юние 1917 ( ку апрапе доуэ лунь ынаинте де моарте), яр Матеевич, ку суфлетул рэсколит де дурериле цэрэнимий басарабене, ынчепе сэ скрие де ла вырста де 18 ань атыт версурь, кыт ши публичистикэ.

         Каля де вяцэ ши семнификация адынк сочиалэ а гындирий ши а скриерилор луй Матеевич есте презентатэ ын префаца семнатэ де И.Вартичан ши де Ф.Левит ла волумул «Скриерь алесе», апэрут ын 1977, ын каре се купринд артиколе публичистиче ши версурь. Е дрепт кэ н-ар фи рэу, дакэ ачест волум ар ведя лумина типарулуй ынтр-о алтэ едицие, ынтр-о презентаре полиграфикэ ла нивелул зилей де азь ши “ал идеилор купринсе ын ел”.

         “Поетулуй Матеевич Алексей” есте нумиря уней поезий а луй Юлиан Филип. О строфэ дин поезия луй Матеевич сервеште дрепт мото пентру версуриле луй Анатол Чокану «Лимба мамей». Поезия «Комоара» а луй Анатол Чокой аре дрепт мото версул “Лимба ноастрэ-й о комоарэ”, ын каре поетул дезвэлуе кум траверсязэ ачеста дин урмэ гындул ши инима са.

         Ку нумеле поезией луй Ал.Матеевич есте нумитэ ши о сератэ а професорилор, студенцилор ши елевилор, че се организязэ ын фиекаре примэварэ ла университэциле ши школиле републичий. Есте де салутат ачастэ ынтылнире а женерациилор де оамень слобозь ши феричиць, букурынду-се де ревэрсатул зорилор, пе каре путяу нумай сэ ле висезе ши сэ лупте ку слова ынарипатэ а луй Матеевич.

         Каля де вяцэ ши де гындире а луй Матеевич а май фост луминатэ речент де необоситул кэртурар ал пажинилор литературий ноастре — Сава Пынзару.

         «Лимба ноастрэ-й о комоарэ» есте ун кынтек де славэ лимбий молдовенешть, о кемаре-манифест пентру ымбогэциря ей; фиекаре о симте дупэ фелул сэу, конформ конштиинцей сале женерале ши спиритулуй де кужетаре. Ын казул интерпретэрий ачестея ынтр-о брошурэ де популаризаре, се вор ымплети сентиментеле ку информация штиинцификэ, експусэ фэрэ претенция де а експлика фиекаре гынд ал поетулуй, прин призма историей лимбий ноастре, ынсэ ну ынтр-ун мод радикал, каре ар путя фи презентат ынтр-ун фел сау алтул.

         Николае Костенко — поет ши прозатор талентат, с-а нэскут ла 2 дечембрие 1913 ын орашул Кишинэу. Рэмас орфан а крескут ла буничий сэй ын сатул Чегорень, районул Орхей. Деч, ачест фапт конфирмэ апартененца скрииторулуй цэрий Молдовей. Се куноаште дежа кэ прима карте, ынтитулатэ «Поезий» апаре ын 1937. Ын сенсул май ларг ал кувынтулуй, креация поетулуй се манифестэ дупэ апариция волумулуй «Поезий алесе», ын плус, се преокупэ ши де домениул традучерилор.

         Костенко  есте унул дин поеций ноштри каре а ажунс ын поезииле сале челе май репрезентативе ла ун рафинамент сурпринзэтор, деши рэмынынд, ын порнириле сале фундаментале, ун спирит спонтан ши рэзбуфнитор. Вырста поетулуй Костенко есте, ынтр-ун фел, ши вырста синтезелор. Де ла «Поезий», «Оде», «Ележий пэгыне» пынэ ла ултимеле кулежерь, поетул паркурже, де фапт, май мулте универсурь лириче. Ултимеле волуме рефузэ, ка ши челе антериоаре, ынкадраря ынтр-о формулэ уникэ. Поетул евокэ трекутул, ышь афирмэ крединцеле ши идеалуриле четэценешть. Персистэ аич ши кынтаря фаптелор мэреце але омулуй контемпоран. Деспре поезия  луй Костенко де пынэ ла 1940 с-а скрис май пуцин декыт деспре креация алтор поець але ачелеяш женераций (бунэоарэ Ж.Менюк, Ем.Буков), каре ау активат ын ачелаш климат литерар. Уна дин каузеле принчипале есте, фэрэ ындоялэ, фаптул кэ, кэ деши поезия луй Костенко дин ачя периоадэ а фост “трибутарэ курентелор литераре але времий”, еа н-а путут фи ынкадратэ ынтр-ун ануме курент. Нич уна дин ачесте ориентэрь н-а лэсат о печете абсолутэ асупра креацией сале, каре пэстрязэ о цинутэ класикэ екилибратэ, реализынд о формулэ де о пронунцатэ орижиналитате ын ансамблул лиричий дин ачя време.

         Пынэ ла 1940 а колаборат ла ревиста «Вяца Басарабией». Комплексэ ши контрадикторие, персоналитатя луй Костенко с-а контурат суб инфлуенца традициилор национале, фолклориче ши литераре, апой ши челе класиче, ын стрынсэ корелацие ку опера унор креаторь прогресишть дин литература русэ, украинянэ, ынсэ, ку пэрере де рэу, суферинд ши унеле инфлуенце але модернизмулуй.

         Волумеле «Поезий ной» (1960), «Поезий» (1961), «Поезий ши поеме» (1983), контурязэ фигура унуй поет ангажат ын резолваря челор май арзэтоаре проблеме. Дин тоате ачесте пажинь, скрисе ла ун ыналт нивел артистик ши ла о ыналтэ тенсиуне емотивэ, Н.Костенко се презинтэ ка ун поет ал версулуй асочиатив, ку вэдите тендинце спре женерализэрь филозофиче (де екземплу, “Омул ноу”, “Зилиана”). Тематика мажорэ (каре се презинтэ ка о инспирацие а челор де пе ланурь ши де ла узине, идея уней приетений де нездрунчунат) ышь афлэ ла Костенко о ынтрукипаре адекватэ, рэсунынд конвингэтор ши импресиоаннт.

         Поет де о структурэ адынкэ ши комплексэ, скриитор ал респектулуй пентру арта пе каре н-а конфундат-о ничодатэ ку алте ынделетничирь, тэлмэчитор ши интерпрет фин ал поезией луй Пушкин, Есенин, Н.Костенко контрибуе дин плин ла ымбогэциря ши проспераря литературий ноастре контемпоране.

         Виктор Телеукэ — поет куноскут мелягурилор ноастре, с-а нэскут ла 19 януарие 1933 ын сатул Чепелеуць, районул Бричень. Абсолвеште факултатя де литере а Институтулуй Педагожик дин орашул Кишинэу (1958). Лукрязэ ла май мулте периодичь републикане. Ын презент есте редактор – шеф ла сэптэмыналул «Култура». Прима карте «Рэскруче» апаре ын 1958

         Поетул нелиништилор, ал ынфригурателор кынтэрь, ауторул екстремелор версурь симпле, ексчесив де кларе ын примеле кулежерь ши медитаций компликате, стэрь де спирит контрадикторий, аспекте субтектстуале инедите, експримате унеорь прин имажинь хазардате, фрапанте ын ултимеле кулежерь, В.Телеукэ еволуязэ ынтр-ун мод орижинал, маркынд прин апариция унор кэрць етапе евиденте ын афирмаря индивидуалитэций сале артистиче.

         Примеле кэрць едитате де В.Телеукэ ыл презинтэ ка рапсод ал веций де ла царэ, абил, куноскэтор ал традициилор, датинилор, траюлуй векь ши ноу, ал психоложией, аспирациилор цэранулуй, ал лимбажулуй популар, експресив колорат, питореск. Поет ал пэмынтулуй — карактеристикэ мигратоаре дин артикол ла артикол ла ынчепутул активитэций сале креатоаре че-шь гэся супорт конвингэтор ын мотиваря експусэ ку лукс де амэнунте де кэтре чей май дифериць коментаторь ентузиасмаць де аутенчитатя филонулуй фолклорик, веридичитатя рефлектэрий активитэций, модулуй де кужетаре, а сенсибилитэций фирешть ши филозофией сэнэтоасе, дуре ши оптимисте а оаменилр крескуць ын сынул натурий, ну поате детермина ла етапа актуалэ, есенца креацией артистиче а поетулуй.

         Ел фэчя парте дин женерация «копиилор анилор 30» дин «ынкорпораря постбеликэ», че «венисе ын литературэ мигэлинд ку осырдие» ла традицииле класичилор, асимилынду-ле пе челе але скрииторулуй спре а-шь афирма фиекаре ун еу артистик дистинкт, ун тимбру инконфундабил, ынролынду-се астфел, ын кохорта луй Евгений Евтушенко.

         Ын 1960 луй В.Телеукэ ый апаре плакета «Ла руптул апелор», апой урмязэ ши алте кулежерь де репер: «Нелиништь» (1963), «Дин патру вынтурь» (1964), «Инсула чербилор» (1966), «Ынчеркаря де а ну мури» (1980) ши «Ынтоарчеря драматикулуй еу» (1983). Фигуриле де стил дин поезииле ауторулуй ну се фабрикэ де драгул унор партикуларитэць фрапанте де лимбаж артистик, априори трекуте ла фантастик. Еле ышь траг севеле дин адынкуриле универсалитэций легэтурилор динтре обьекте ши феномене, корелацииле женерынд алузий, че тэлэгуеск де ынцелесурь, асупра кэрора сынтем кемаць а зэбови. Ши атунч стропул рэчит де соареле ботезат ку нумеле Молдова, чел де кынтек коборыт дин чер ку мойнэ е Дойна плаюлуй, яр стропул дин лунэ ку рэсфрынжерь де аурорэ есте хора. Дойна, де фапт, е дескынтекул дуйос, пикурынду-не носталжие ын суфлете — ши кынд не плынже тристециле, ши кынд не челебрязэ букурииле. Дин строп де лунэ, ынтрукыт ын ритмуриле жокулуй стрэмошеск се топеск виселе ыналте але плугарулуй, кастилитатя фирий луй демне, уйтаря де сине.

         Виктор Телеукэ поате фи сокотит принтре конфраций де кондей ши ун неынтрекут рапсод ал юбирий. Кулежеря «Ымблынзиря фокулуй» дескиде марь перспективе ын креация ачестуя. Чиклуриле че тинд спре комплекситатя абордэрий ши резолвэрий унор мотиве карактеристиче ынтрежий сале креаций поетиче, илуминате ынсэ де визиунь компликате прин интервенция унуй интелект супериор, а уней рациунь капабиле сэ евиденциезе резонанце ревелаторий, денотэ о тратаре акчентуат филозофикэ, уна дин челе май империоасе ориентэрь поетиче а секолулуй ностру, че нечеситэ о еволуцие, сусцинутэ пе виитор май империос де рафинамент артистик, релиеф, гравитате, спонтаниетате.

         Григоре Виеру с-а нэскут ла 14 фебруарие 1935 ын сатул Перерыта, арйонул Бричень. Ын 1958 а абсолвит факултатя де филоложие а Институтулуй педагожик «Ион Крянгэ», дин орашул Кишинэу. Виеру есте коауторул «Абечедарулуй», «Аларма!», картя де дебут вэзынд лумина типарулуй ын анул 1957.

         Лауреат ал Премиулуй републикан ал комсомолулуй дин Молдова «Борис Плаван», пентру кулежеря «Версурь». Прин мунка експресивэ, питоряскэ ши уна динтре челе май реушите кэрць пентру копий «Аларма!» Григоре Виеру се афирмэ бруск ын литературэ дрепт унул динтре чей май талентаць репрезентанць ай тинерей женераций де поець. Ын версуриле пентру матурь ауторул пэстрязэ, адеся, ачеяш савоаре жукэушэ а интонациилор, ачелаш субтил аромат ал спонтанеитэций, ачя кэлдурэ суфлетяскэ деосебитэ, че карактеризязэ поезия луй пентру копий, зглобие, спиритуалэ, дар компликатэ унеорь, ба кяр ши драматикэ. Е дифичилэ експликация профундулуй фармек ал челор май избутите поезий, семнате де Гр.Виеру, дар еле те кучереск тот атыт де модест ши апроапе имперчептибил, прекум ынтряга луй оперэ поетикэ шь-а креат трептат о популаритате дин че ын че май евидентэ.

         Поезииле селекционате дин кулежериле пентру копий, едитате ын фиекаре ан ши версуриле пентру матурь, публикате ын периодичь, алкэтуеск волумул де тотализаре — «Версурь» (1965), апречият дрепт уна дин челе май импортанте апариций але поезией молдовенешть дин ултимий ань.

         Мулте поезий пентру копий дин примеле кулежерь але луй Виеру скынтеязэ прин каскаде тумултоасе де имажинь експресиве, субьекте инжениоасе, конклузий непревэзуте, прин диалогуриле динамиче ши спиритуале, интерогаций сау екскламаций реториче. Мажоритатя поезиилор пентру матурь ау ун темпоу мулт май калм ши май рецинут ын апаренцэ, дар адеся, тот атыт де импревизибил, принтр-о тэйнуитэ инжениозитате артистикэ, илуминязэ профунде гындурь ши сентименте, каптивынду-не принтр-о интенсэ ши дискретэ сенсибилитате, принтр-о тулбурэтоаре финеце а перспикачитэций психоложиче. Поезия луй Гр.Виеру пентру матурь не ворбеште май мулт прин семитонурь, деталий сужестиве, резонанце алузиве, индечисе ши деликате, нуанце субтекстуале. Унеорь, ка принтр-ун мистер, ын интервалул динтре версуриле че пар а фикса ла прима ведере фапте деосебит де обишнуите, пе де асупра челор спусе бруск, се контурязэ гындурь, ымповэрате де сенсурь, че еманэ о деосебитэ емоционалитате, о импетуоасэ форцэ де конвинжере.

         Кончизия, собриетатя, дискреция, експресивитатя ши кларитатя челор май избутите поезий але луй Виеру сынт кончепуте адеся дрепт симплитате, апречиятэ ку о трэсэтурэ партикуларэ есенциалэ а системулуй индивидуал ал поетулуй. Ачастэ апаренцэ десеорь е ыншелэтоаре. Ын челе май буне реализэрь поетиче Виеру н-а фост ничодатэ ексчесив де симплу, чи а штиут сэ «симулезе» ку мэестрие дора ачастэ илузие.   Визиуниле сале поетиче, прочедееле артистиче, компликате дин пункт де ведере психоложик, се екстериоризязэ фин, нефорцат, фиреск, фиинд липсите кяр кяр де екстраваганце, афектаре артифичиалэ, емфазэ.

         Ын тот  че поседэ ауторул май импресионант, се вэдеште сензация контрадикцией гындурилор ши снентиментелор, а конфликтуалитэций ши драматизмулуй екзистенцей умане. Феричиря ын кончепция поетулуй е стрэинэ комодитэций, индиференцей, идилей, трансформынд паркэ мареле адевэр «Омул фэрэ тристеце нич мэкар ну есте ом». Гр.Виеру поате ушор лупта ку липса де сенс а кувынтулуй поетик, фииндкэ есте ун поет ал копилэрией ну ынтр-ун ынцелес тематик, чи ынтр-унул спиритуал; ел о ретрэеште ши о  комплетязэ, фэрэ а-й денатура фармекул.

         Гр. Виеру есте унул динтре поеций че каутэ фебрил кэй небэтэторите де експримаре поетикэ, ун аутор ку о витзиуне пронунцат индивидуалэ ши неаштептат де диферит ын унеле поезий дин анумите периоаде де еволуцие артистикэ. Паре кэ ауторул асимилязэ креатор, континуу ши ын ачелаш тимп нягэ проприя са практикэ артистикэ. Поетул, ынтр-ун анумит мод, паре а се дедубла, а дисекта проприул сэй еу поетик, рэмынынд о персоналитате дистинктэ ын спиритул женерал ал поезиилор сале ши вариинд мижлоачеле стилистиче, конформ диверситэций проблематиче ши поетиче. Ноутатя ымбинэрий фирескулуй ши а непревэзутей, каптивантей еволуций а гындурилор, субьектелор, диспозициилор лириче, рэмын о калитате а челор май избутите поезий, индиферент де натура евениментелор, интерпретаря филозофикэ а мотивелор лириче, акуитатя интелектуалэ девине дин че ын че май нуанцатэ.

         Спациул рестрынс ну не пермите о анализэ май конкретэ а версурилор репрезентативе, релеваря минуциоасэ а лакунелор ши ешекурилор поетулуй, дар цинем сэ менционэм, кэ форца артистикэ принчипалэ а челор май буне поезий о конституе симбиоза компликатэ ши орижиналэ а букурией ши тристецей, сенинэтэций ши дурерий, а дуйошией ши аспримий, а симплитэций ши ши мэрецией, а триумфулуй ши тражикулуй, каре се ымплетеск, се контопеск ши адеся, сынт илуминате ынтр-ун мод ексчесив персонал, ын ачест организм виу ши вариат, каре есте креация артистикэ а луй Гр. Виеру.

         Думитру Матковски с-а нэскут ла 20 октомбрие 1939 ын комуна Ваду-Рашков, жудецул Орхей. А абсолвит Университатя де Стат дин Молдова (1962). А дебутат едиториал ку плакета де версурь «Мачь ын роуэ» (1963). С-а афирмат ка поет прин кэрциле «Каса пэринтяскэ» (1968), «Мелолдика» (1971), «Патрия, поетул ши балада» (1981), «Соареле чел маре» (1989) ш.а.

         Динтре кэрциле сале ын прозэ се евиденциязэ романеле «Тоамна порумбеилор албь» (1979) ши «Фокул дин ватрэ».

         Ау авут екоу ын епокэ драмеле сале, монтате пе счена Театрулуй Национал «Михай Еминеску».

         Ын аний де авынт ай мишкэрий де елибераре националэ (1987-1989) с-а манифестат ка публичист редутабил. Тот атунч а ревигорат ревиста «Нистру» ын 1988, скимбынду-й денумиря ын «Басарабия», девенинд редактор-шеф ал ачестей публикаций пынэ ын анул 1991.

          Есте лауреат ал Премиулуй де Стат ал Републичий Молдова (1990), Мембру Титулар ал Академией де Штиинце а Републичий Молдова (1995).

          Дупэ че а публикат трей кулежерь де версурь не путем ынтреба: каре есте универсул лирик ал луй? Че трэсэтурь ануме партикуларизязэ презенца луй ын контекстул женерацией де поець дин каре фаче парте?

   Ун рэспунс ануме, категорик, ла ачесте ынтребэрь, ну поате фи дат фэрэ ун оарекаре риск.

         Прима плакетэ де версурь «Мачь ын роуэ» а трекут необсерватэ де критикэ. Ну вом ынчерка сэ експликэм каузеле. Мотивеле де базэ але ачестей плакете ерау типиче поезией тинере, пэтрунсе де о иневитабилэ нотэ романтикэ, май мулт сау май пуцин пронунцатэ. Еланул тинереск се десприндя дин тоате поезииле ачестуй волум, диверсификынду-се ын диферите ипостазе сау мотиве секундаре, приминд нумероасе нуанцэрь ши асочиерь. Ын журул унуй пункт чентрал, че паре а фи моментул де десэвыршире суфлетяскэ де матуризаре прин експериенца драгостей контемпоране. Мулте дин поезий вэдяу ынсэ о анумитэ стынгэчие ын мынуиря мижлоачелор поетиче, о релуаре а унора ши ачелорашь мотиве.

         Урмэтоаря кулежере «Универс интим» вэдеште о еволуцие. Тынэрул поет аспирэ спре куноаштеря веций епочий, трэинд тот чея че вяца ноастрэ поате офери вырстей интелиженцей, гындирий сале. Ел ресимте ка о трэсэтурэ спечификэ а зилелор ноастре ачел авынт креатор, че моделязэ оамений. Тендинца спре медитацие, спре интериоризаре а емоциилор — ятэ каре, дупэ пэреря ноастрэ, есте латура фундаменталэ а кулежерий менционате май сус; каре о фак супериоарэ челей динтый. Гэсим ын ачастэ кулежере версурь де ун лиризм профунд; сынт поезий каре-л репрезинтэ ку адевэрат.

         Прин кытева нотаций кончисе, прин кытева метафоре конструите ку финеце, ел купринде аспекте есенциале але епочий.

         Волумул инклуде патру чиклурь: «Ку пыня ши соареле ын палмэ», «Екоул пашилор де лемн», «Кынтече де солдэцие», «Плопий мей де ла Малина». Чея че ера ынаинте ла Матковски порнире поетикэ, апаре акум май интериоризат, май собру, стилул сэй кыштигынд, ку пречизие, ын суплець, добындинд ачя експресивитате а симплитэций, каре пресупуне, тотодатэ кончентраре де сенсурь. Мулте поезий, рефлектынд маря драгосте а поетулуй пентру пэмынтул ши попорул сэу, реяу мотиве фолклориче, дистилате ку маре артэ поетикэ, ку дистинс симц поетик ши визынд сенсурь богате.

         Спре деосебире де алць колежь де женерацие, Матковски култивэ стэруитор ын мажоритатя казурилор ку фоарте буне резултате, о акуратеце а формей, супунынду-се паркэ ку о ануме волуптате ригорилор версулуй класик, савурынду-й валенцеле пынэ ла обцинеря унеорь де ритмурь ши армоний интериоаре, пе каре не дезобишнуисем, ын ултима време, сэ ле май ынтылним ын версуриле че апар астэзь ын волуме ши публикаций периодиче.

         Ын ритмика суб каре кад ачесте версурь, есте чева дин мелодия ондулаторие а дойней ноастре.

         Поезия луй Матковски ну рэсфрынже о експериенцэ ректилиние сау монокордэ. Скриериле поетулуй ну сынт диверсификате нумай прин алтернанца де фактурэ ши субстанцэ а поезиилор скрисе ла интервале, ын климате суфлетешть диферите, диверситатя есте деопотривэ структуралэ, вэдинд адеся о компликацие необишнуитэ а каденцей ши техничий, кондиционате де збатеря лэунтрикэ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КАПИТОЛУЛ II

Матеевич — ун принц моштенитор

 Вяца ши активитатя ауторулуй. Ынсемнэрь деспре универсул поезией луй А.Матеевич. дефиниря симболикэ а лимбий ын визиуня поетулуй

Пирамиделе сынт – пот фи! – ши еле ниште оглинзь але суфлетулуй.

Хеопс а преферат пятра.

Лэпушняну – кранииле боерилор.

                                                                                     Матеевич – кувинтеле.

         Ел а ынчеркат сэ пунэ корале де луминэ ын спателе фиекэруй кувынт ши деачея, пробабил, ын поезия «Лимба ноастрэ» кувинтеле ау вырста Миорицей, яр версуриле – дулчаца поезиилор луй Еминеску.

         Матеевич а трекут де рыул де мьере.

         Матеевич а трекут де рыул де лапте.

         Матеевич а дескоперит пентру ной флувиул несекат ал лимбий матерне, скэлдынду-не ын каре не симцим май ынтинериць, май бэрбаць, май фэрэ де моарте. Пробабил, сынт поезий каре лунекэ дин вис ын вис, лунекэ секрет дин фоае ын фоае.

         Матеевич а принс динтр-о сингурэ рэсуфларе ачя поезие – минуне ши й-а грават нумеле ын рока тимпулуй симплу, фрумос, немуритор: «Лимба ноастрэ» е ун жест де принц моштенитор.

         Ла «Лимба ноастрэ» поетул а ажунс прин фолклор, унде фиекаре кувынт есте чернут, шлефуит ка ун фиришор де аур.  Прецул адевэрат ал кувынтулуй ыл поць афла нумай читинд ши речитинд креация популарэ.

         Матеевич рэсфоя векиле кроничь, кэрциле ымбрэкате ын скоарцэ де пеле орь ын фой де арамэ ши се симця аша, де паркэ ануме ел ера примул моштенитор.

         Поетул виса сэ тэлмэчаскэ фиекаре бэтае де инимэ а бэтрынилор кроникарь, сэ ынцелягэ музика дуйоасэ а фиекэруй скрышнет де панэ. Е о доринцэ фиряскэ а унуй принц моштенитор.

         Критика фаче обьекций: Матеевич н-а куноскут техника версулуй модерн, атыт де рэспындит ла ынчепутул секолулуй XX.

         Требуе сэ фим синчерь ши сэ рекуноаштем кэ ар фи ун парадокс сэ афирмэм кэ унул динтре чей май кулць оамень де ла ынчепутул секолулуй, куноскэторул кыторва лимбь стрэине, н-а авут идее деспре екзистенца версулуй модерн. Поетул а жертвит дин модернизмул версулуй де драгул чититорулуй. Виса ка поезия луй сэ айбэ ун чититор, сэ фие ынцелясэ де тоате пэтуриле сочиале, кум се спуне – де ла бордей пынэ ла палат. Де аич, ышь траже рэдэчина версул конкрет, де аич – ши формеле популаре. Не-ар требуи ун монумент ал лимбий ноастре. Дескриеря луй поетул а фэкут-о ын версурь. Е о скицэ каре поартэ ын сине идея де аур.

         А рэмас партя май ушоарэ а поверий. Сэ винэ чинева ши сэ прочедезе ла фел: ын марморэ, ын арамэ, ын бронз…

          Не-ар требуи ун монумент ал лимбий матерне, ын каре с-ар ынтылни тоць ачей каре мереу й-ау стат ын пряжмэ дин времуриле екзилулуй марелуй Овидиу ши пынэ динкоаче де Еминеску. Ачел монумент ар требуи сэ айбэ мажика проприетате де а лумина инимиле.

         Ачаста а фост доринца принцулуй моштенитор. Ку фиекаре ан фрунзеле се апропие тот май таре де чер. Е месажул веций, скрис пе пергаментеле вий ши верзь. Арборий висязэ ши ей пирамиде.

         Яр пирамиделе сынт ниште оглинзь але суфлетулуй…

“Матеевич а крескут ка ун ынжер, а трэит ка ун ероу ал културий ши а мурит ка ун сфынт ал нациуний”

                                                                           (Василе Цепордей)

         С-а нэскут ла 16 мартие 1888 ын сатул Кэинарь (ын презент чентрул районал Думбрэвень), дин фостул жудец Бендер, ын фамилия преотулуй Михаил ши а Надеждей, фийка протопопулуй Ион Няга дин Кэушань. Копилэрия шь-а петрекут-о ла Кэинарь ши ын сатул ынвечинат Заим, унде пэринций луй с-ау мутат ын 1893. астфел, дин чя май фражедэ вырстэ вииторул поет с-а афлат ынтр-ун контакт стрынс ку цэраний,  куноскынду-ле креация оралэ, датиниле, крединцеле, обсервынду-ле невоиле ши грижиле де тоате зилеле, ка ши недрептэциле пе каре ле ындурау.

         Дупэ че примеште примеле куноштинце де карте ын каса пэринтяскэ, Матеевич есте ынскрис, ын 1897, ын класа прегэтитоаре а школий духовничешть дин Кишинэу, пе каре о терминэ ку сукчес ын 1902, фиинд трекут ын листа абсолвенцилор «де категория I ку привилежий». Ын ачелаш ан девине елев ал Семинарулуй теоложик дин локалитате.

         Деши ну арэта пря мулт интерес фацэ де обьектеле програматиче, Матеевич се доведеште а фи сыргуинчос ши дорник де куноштинце. Пасиуня луй чя маре о формязэ литература. Контемпораний сэй атестэ, кэ читя ку несац опереле луй А.С.Пушкин, М.Ю.Лермонтов, Л.Н.Толстой ши але алтор скрииторь рушь ку ренуме, студия публичистика литерарэ а луй В.Белинский ши Н.Добролюбов, пе каре шь-о прокура дин библиотека кландестинэ а семинарулуй. Ын ачеяш време ел се фамилиаризязэ ку скриериле класичилор литературий молдовенешть: В.Александри, И.Крянгэ, М.Садовяну, М.Еминеску. лектура асидуэ а класичилор ши,  ын спечиал, а лукрэрилор демокрацилор револуционарь рушь а детерминат, ын маре мэсурэ, кончепцииле демократиче але тынэрулуй семинарист.

         Ын вяца луй с-а ынтымплат ши о ненорочире персоналэ, каре л-а згудуит профунд. Ла 24 юлие (5 аугуст) 1906 а ынчетат дин вяцэ татэл сэу. Кум афлэм дин артиколул «Кестия преоцяскэ», публикат песте кытва тимп де Матеевич, ын журул парохией дин Заим, рэмасэ вакантэ, се ынчинже ун тырг мурдар ши се цес интрижь, ла каре партичипэ ын егалэ мэсурэ клеричий хапсынь ши богэташий сатулуй. Дин ачастэ причинэ вэдува рэпосатулуй, ку патру копий, е аменинцатэ сэ-шь пярдэ мика авере ши сэ рэмынэ пе друмурь. Семинаристул, афлат акасэ ын ваканцэ, есте контрарият, кум скрие сингур, де «моравуриле преоцимий басарабене». Дупэ пэреря луй, мыршэвииле петрекуте вэдеск «доуэ лукрурь: 1) кэ тулбурэриле де астэзь ау атинс ши тагма духовничаскэ; 2) варсэ пуцинэ луминэ асупра унор оамень, аша-нумиць “фрунташь ай сателор”, арэтынд пын ла че ажунже унеорь тикэлошия лор».

         Ын ачесте ымпрежурэрь ши ынтр-о асеменя старе де спирит семинаристул ла 18 ань ышь фаче дебутул ын публичистикэ ши ын литературэ. Матеевич се апукэ ку рывнэ де традучеря ын вяцэ а проприулуй сэу дезидерат. Тот че скрие есте субордонат унуй сингур обьектив мажор: луминэрий цэрэнимий, едукэрий ей мултилатерале, мобилизэрий форцелор ей латенте. Репримаря крынченэ а мишкэрий маселор популаре, дезмэцул реакциуний н-ау путут сэ ну атингэ сенсибилитатя тынэрулуй поет. Версуриле аштернуте де ел ын кает, спре мижлокул анулуй 1907, се деосебеск радикал прин концинутул лор де челе скрисе ла ынчепутул ачелуяш ан. Акум поетул депдынже «заря анилор апушь», «виселе ку флорь», кэрора ну ле-а фост дат сэ се реализезе «ын заря анилор», ышь експримэ ындояла ын чея че привеште аштептэриле сале де либертате ши дрептате пнтру попор («Атунч кынд соареле апуне»).

         Дечепционат профунд, семинаристул се ласэ де скрис ши, дупэ кум се веде, се дедэ ын ынтрежиме ынвэцэтурий ши лектурилор асидуе. Ын 1910 ел абсолвеште ын кип стрэлучит семинарул ши, ка шеф де промоцие, есте примит фэрэ екзамене де адмитере ла Академия теоложикэ дин Киев, унде ынвацэ пынэ ын 1914. ын ачест интервал де тимп тынэрул литерат дэ довадэ де о капачитате екстраординарэ де мункэ. Фреквентаря регулатэ а курсурилор академиче ши ындеплиниря алтор облигаций студенцешть ну-л ымпедикэ сэ компунэ ши сэ традукэ нумероасе поезий, ку прекэдере релижиоасе, сэ елаборезе унеле студий штиинцифиче, пе каре ле инсерязэ ын «Кишиневские епархиальные ведомости» ши сэ скрие артиколе де популаризаре, мичь репортаже, повеце крештинешть пентру о алтэ ревистэ бисеричяскэ – «Луминэторул» - унеле нумере але кэрея сынт комплетате апроапе ексклусив ку материалеле сале.

         Фиинд студент ал Академией теоложиче дин Киев, Матеевич ынчепе сэ се окупе сериос де филозофия релижией. Ын 1912 публикэ артиколул «Кужетэриле луй Л.Толстой деспре релижие ши апречиеря лор», ын каре ведериле релижиоасе ши етиче але жениалулуй скриитор рус сынт анализате прин призма догматичий ортодоксе.

         Ын ултимул ан де ынвэцэмынт, 1913-1914, Матеевич ышь дефинитивязэ личенца пе тема «Кончепция релижиоасэ-филозофикэ а луй Фехнер». Ла Киев, ын 1914, скрииторул се кэсэтореште. Дупэ абсолвиря Академией теоложиче А.Матеевич се ынтоарче ла Кишинэу, унде примеште ла 22 септембрие нумиря де професор де лимбэ грякэ ла семинар. Песте ун ан, ла 16 септембрие 1915, есте ынролат ка преот милитар ын режиментул 41 де инфантерие дин Кишинэу ши плякэ песте пуцин тимп пе фронтул дин Галиция. Ын 1916 е трансферат ымпреунэ ку унитатя са милитарэ пе фронтул де ла Мэрэшешть.  Де пе ла ынчепутул анулуй 1916 активитатя са литерарэ ынчетязэ ку тотул. Ла 20 априлие 1917 ел ый скрия социей: «Ши май мулт, симт орькаре нэвалэде виоичуне ши де путерь креатоаре. Чева а трезит минтя мя гата сэ адоармэ, чева мэ ындямнэла мунка литерарэ. Паркэ ну-мь адук аминте ка врео датэ скрисул сэ-мь фи курс де суб панэ ку атыта ушуринцэ ка акум.»

         Ын еволуция поетулуй аре лок ярэш о котитурэ визибилэ. Ел паркэ с-ар фи ынторс дин ноу ку фаца спре реалитате, яр версуриле скрисе де дынсул акум, принтре каре фигурязэ ши каподопера «Лимба ноастрэ», конституе рэсунете поетиче директе але евениментелор зилей. Пе фронт Матеевич се молипсеште де о боалэ гря. Адус акасэ, се стинже дин вяцэ ла спиталул дин Кишинэу ла 13/26 аугуст 1917. ну ымплинисе нич 30 де ань ши ну реушисе сэ-шь дезвэлуе ын деплинэ мэсурэ рареле потенце креатоаре.

         О вяцэ дэруитэ креацией, пропэширий спиритуале а попорулуй сэу – аша ам путя детермина лаконик контрибуция луй Алексей Матеевич — поетул, публичистул, прозаторул, черчетэторул.

                   Деч, ам спус дежа, кэ поетул с-а нэскут ла Кэинарь. О парте дин аний копилэрией ши й-а трэит ла Заим, унде татэл сэу а фост преот ши унде а ши ынчетат дин вяцэ, ын 1906, гэсинду-шь локул вешничий одихне лынгэ мурий бисеричий дин локалитате. Ла Кэушень, ашезаре дин пряжма векий четэць ай Тигиней, «лок бэтрын,/Тырг тэтар, лэкаш крештин…» — кум авя сэ-й зикэ поетул ын поезия «Петре векь», унде, тот ел, не спуне кэ «Марморь фрынте се гэсеск/ Ши ку скрис латин, греческ…», атестэм рэдэчиниле фамилией куноскуте де ной пынэ ла стрэбуникул Анастасие, преот ши кэртурар, ка ши фиул сэу, протопопул Иоан Няга, буникул вииторулуй рапсод. Май жос де Тигина, пе малул бэтрынулуй Нистру, се афлэ «ун рай фрумос» — мэнэстиря Ноул Нямц, визитатэ де Матеевич ын репетате рындурь ши евокатэ ын ачеле «Клипе трэите», вибрынд ши азь де профунде сентименте ка ши ла дата аштернерий лор пе хыртие, де паркэ ар концине ын еле, аевя, ынсэшь респирация, суфлул де вяцэ ал ауторулуй.

         Ачесте локурь, ку цинтиримуриле лор векь, ку петреле де мормынт речь ши тэкуте, суб каре дорм стрэмоший трекуць ла челе вешниче, ку сэпэтурь адынчь ивинду-се пе стынчь, ку Ботна сякэ – токмай ын ачест сегмент ал албией сале – нэпэдитэ де стухул дес, ши ку ачя бисерикуцэ а Адормирий, адынчитэ ын пэмынт, питулатэ паркэ ку блындеце, ка о бятэ миоарэ обоситэ де атыта умблет, ын ореле амезий (лэкаш каре с-а букурат де ун амплу студиу штиинцифик скрис де поетул-преот, дотат ши ку алесе ынсуширь дечерчетэтор пасионат ал трекутулуй), поартэ ампрента вие а фиинцэрий ши збучумулуй луй Ал.Матеевич, конституинд трекуте прин филиера симцирий луй адынчь, ун универс спиритуал деосебит. Ун универс спечифик, бине контурат, трэит ши плэмэдит де поетул ерудит, ун универс инконфундабил, ка ши векя бисерикуцэ, ал унуй спирит алес. Е универсул Матеевич, каре ну поате фи кончепут ын афара унуй тимп ши спациу конкрет – Бужяку, Басарабия проприу-зисэ, ынтряга царэ, ку Ниструл лин, ку тынэрул Бырлад ши ку фронтул де ла Мэрэшешть, ла ынчепутул ултимей суте де ань а челуй де-ал дойля милениу ал ерей ной, крештине а уманитэций.

         Поетул, ын скурта са екзистенцэ физикэ, а ынчетат дин вяцэ ла нумай 29 де ань – а визитат ши алте колцурь де царэ ши дин луме, кишинэул ши Киевул, бунэоарэ, пе нич унул динтре ачестя, ынсэ, нну ле-а евокат ку атыта емоцие вие ши ку ун атыт де питореск суфлу, колорит ал  имажинилор. Ши кяр дакэ, сэ зичем, Кишинэул постбелик ши, май алес, чел Постперестройка, лэсынд ла о парте аереле де маре четате културалэ, ва ынчерка сэ ши-л ревиндиче, (ынтре алтеле фие спус, пынэ акум н-а фэкут май нимик пентру чинстиря ши ынвешничиря меморией луй Ал.Матеевич, каре, сэ ну уйтэм, тотушь, шь-а трэит о бунэ парте а веций ануме ын ачесте урбе: аич шь-а фэкут студииле, ла Шкоала спиритуалэ ши ла Семинарул Теоложик, аич а локуит ун тимп ку фамилия, аич шь-а дефинитиват челебра поезие «Лимба ноастрэ», аич а ши дечедат ши а фост ынмормынтат, ла Чимитирул Чентрал Ортодокс), поетул ва континуа сэ фие ун нуме ку семнификаций деосебите май ынтый пентру ачесте локурь, адикэ ун нуме де реферинцэ, ун патрон спиритуал ал Кэушенилор. Ши ва вени о зи кынд ый вом  зиче, поате, Сфынтул Матеевич де ла Кэушень, аша кум ростим, бунэоарэ, Сфынтул Иоан чел Ноу де ла Сучава,  Сфынта Теодора де ла Сихла сау Сфынта Параскива де ла Яшь.

         А.Матеевич (1888-1917) фаче парте дин категория скрииторилор каре ышь регэсеск пе деплин идентитатя ынтр-о сингурэ ши, де регулэ, чя май избутитэ динтре лукрэриле лор литераре. Де ачея, пробабил, симпла ростире а нумелуй сэу е суфичиентэ пентру а не реадуче ын меморие акордуриле ачелей тулбурэтоаре оде каре есте Лимба Ноастрэ, каподопера са ши уна дин челе май фрумоасе ши май реализате поеме дин кыте с-ау дедикат граюлуй молдовенеск.

                   Тынэрул «ку о блындэ фацэ ка чя а сфинцилор дин икоанеле де одиниоарэ», каре ыл импресионасе атыт де мулт пе мареле историк Николае иорга, н-а авут рэгазул нечесар пнтру а се амплини, пе мэсура алеселор сале ынсуширь, ка ом де културэ ши скриитор. О соартэ ингратэ ый ва курма екзистенца ла вырста де 29 де ань (вырста ла каре, пентру уний, авентура скрисулуй абя ынчепе), ын тимп че се афла пе фронтул челуй динтый рэзбой мондиал, ку ун ан ынаинтя Марий Унирь, пентру але кэрей идеалурь луптасе. Не-а рэмас де ла ел ун кает ку версурь ши о ынсемнатэ активитате публичистикэ, инсератэ ын пажиниле унор импортанте периодиче културале че апэряу, ын ачя време, динколо де Прут. О примэ едицие де «Поезий», скоасэ ын 1926 де Петре В.Ханеш, пуня ын луминэ скриериле ку карактер лирик але луй Матеевич, скриерь ынтре каре се ситуа, ын прим план, ши челебра поезие «Лимба ноастрэ».

         Дестинул ей а фост унул де екчепцие, довединд ынкэ о датэ кэ поезия аутентикэ поате трэи динколо де моментул каре й-а прилежуит апариция, дакэ ын версуриле ей рэзбат тенсиунь спиритуале ши афективе каре дау субстанцэ ши перманенцэ суфлетулуй молдовенеск. Скрисэ ын 1917 ла 17 юние, поезия датэ е роститэ де Матеевич ку о зи май тырзиу, ын фаца челор презенць ла дескидеря курсурилор де ынвэцэторь молдовень, ла Кишинэу, стырнинд ын салэ ун виу ентузиазм.

         Репродусэ песте кытева зиле ын публикация Кувынтул Молдовенеск, поезия ва интра ку тимпул ын нумероасе антоложий, ынсоцинд клипеле де букурие орь де тристеце але унуй ням че ышь регэся интеграл фиинца националэ ын версуриле ей немуритоаре.

         Имн ынкинат ку евлавие лимбий молдовенешть ши марилор ей богэций де суфлет ши гынд, поезия луй Матеевич се конституе ка ун шир де дефиниций лириче, ын каре прин контур, деопотривэ, ноблеця ши валоаря експресивэ а граюлуй стрэмошеск. Сынт «дефиниций» каре н-ау десигур, ригоаре штиинцификэ а лингвистулуй де професие, деши, пе алокурь, о пресупун, ынкыт, май корект с-ар спуне кэ Матеевич принде ын имажинацииле сале о сямэ де интуиций де о маре експресивитате лирикэ, прин каре се дескоперэ, ла модул метафорик, ынсешь коордонателе де есенцэ але лимбий ноастре. Яр ынтре ачестя, поетул дистинже дин капул локулуй валоаря инестимабилэ «о комоарэ», ва нуми ел лимба ноастрэ а челуй динтый «маре поем» ал ачестуй попор, конкретизат, кум ва спуне май тырзиу Лучиан Блага, ын кяр лимба са, ачеяш ын стрэлучиря ей претутиндень ын спациул молдовенеск, токмай фииндкэ ачастэ комоарэ де непрецуит с-а зэмислит ла фокул сакру ал марий ей векимь ын историе. Ор, токмай даторитэ ачестор калитэць, лимба молдовеняскэ аре харул де а ынтрецине «Ынтр-ун ням, че фэрэ весте/ С-а трезит дин сомн де моарте,/ Ка витязул дин повесте…», ну доар сентиментул дуратей, чи ши ал демнитэций ши ал куражулуй дэйнуирий сале ын историе. Кынтек ын каре с-а ынтрупат «дойна дорурилор ноастре», лимба молдовеняскэ, пентру Матеевич, ун спациу сонор ын каре коекзистэ армониос музика суфлетулуй ши а стихиилор «Рой де фулжере, че спинтек/ Ноурь негри, зэрь албастре…», «граюл пыний»  ши ал мунчий креатоаре де валорь материале, дар ши ун виу сентимент ал натурий ши ал космосулуй, кытэ време:

                            «Лимба ноастрэ-й фрунзэ верде,

                            Збучумул дин кодрий вешничь,

                            Ниструл лин, че-н валурь перде

                            Ал лучеферилор сфешничь».

         Оглиндэ а веций ши а суфлетулуй ачестуй попор, лимба молдовеняскэ се конфундэ, ын фапт, ку проприя луй историе, кувинтеле ей ремеморынд пентру ной емоционанте ши пилдуитоаре «повестирь дин алте времурь».

         Ын визиуня луй Матеевич, лимба молдовеняскэ е, ын спиритул ей, профунд релижиоасэ ши етикэ, фиинд капабилэ сэ ростяскэ «вешничеле адевэрурь» деопотривэ ын локашул де култ ши ын чел доместик, котидиан. Ын кувинтеле ей с-ау дескынтат мирясма векилор казаний ши лимбажул де фиекаре зи ал цэранулуй.

         Пунынд ын валоаре ачесте сакре валорь але лимбий молдовенешть, поетул авертизязэ, тотодатэ, кэ еле требуе авуте мереу ын ведере ын ефортул де а реынвия богэция де суфлет ши гынд а ачестей коморь атинсе кытеодатэ де ружинэ ши уйтаре.

         «Крештеря лимбий…» конституе астфел ши пентру поетул басарабян ун дезидерат че се ынжемэнязэ ку «а патрией чинстире», де каре ворбя ши унул дин примий поець Вэкэрешть.

Категория: Мои файлы | Добавил: alena83
Просмотров: 2429 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Форма входа
Поиск

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтов - uCoz