Воскресенье, 19.05.2024, 13:24
Приветствую Вас Гость | RSS

Лимба молдовеняскэ

Категории раздела
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Каталог файлов

Главная » Файлы » Мои файлы

Лимба матернэ — флоаре етернэ
24.04.2015, 21:03

Ревенинд ла кувынтул латинеск terra, путем обсерва, кэ ел с-а пэстрат ын деривателе ынтрате май тырзиу ын лимба ноастрэ, терен, терестру, субтеран, териториу, а атериза, медитеранян, екстерн, интерн (exteranusex alia terra).

         Ын лимба молдовеняскэ легэтура семантикэ динтре ноциуня де ла орижине terra — пэмынт ши ноциуня царэ с-а пэстрат ын тот курсул историей сале. Ын текстеле векь путем чити: цара зэложитэ, сапэ локлу… арункэ цара нафоарэ. Пентру кончептул ынгуст де пэмынт с-а формат ун дериват ал кувынтулуй царэ: цэрнэ, цэрынэ, каре денумеште нумай ноциуня де пэмынт.  Ын традучеря евангелией дин лимба славэ бисеричяскэ пентру синтагма обетованная земля с-а фолосит цара чя фэгэдуитэ.

         Афарэ де пэстраря ноциуний де базэ — «пэмынт» — ын курсул историей лимбий молдовенешть кувынтул царэ а май кэпэтат ши алте сенсурь: царэ – попор: «стрынгынду-се ла ун лок мултэ царэ»; царэ – баштинэ: «оасте де царэ, боерий де царэ»; царэ – кымпие, шес: «сус ла мунте нинже, плоуэ… жос ла царэ каде роуэ»;  царэ – сат: «ам венит де ла царэ ла ораш»; царэ – патрие: «моарте пентру царэ»; царэ – стат: «Цара Молдовей, Цара Москулуй».

         Диферителе нуанце де сенс але кувынтулуй царэ, легате де ноциуня «пэмынт», с-ау пэстрат ши ын деривателе луй: цэран – сэтян: «боерий ши тоць цэраний»; цэрэниме – локуиторий сатулуй; цэрэнеск, цэрэнешть. Ын литература веке се май ынтылнеште ун дериват, девенит астэзь архаик: цэрэние, каре авя ун дублу сенс («ау дат ла цэрэние», адикэ «ла цэрэниме» ши «асурзешть лумя ку цэрэнииле тале» - ку гросолэнииле тале).

         Кувынтул цэран а ынтрат ын актеле офичиале молдовенешть ын анул 1741, кынд домнул Молдовей Константин Маврокордат принтр-ун указ спечиал а ликидат нумиря де вечин, апроапе идентикэ ку чя де роб, пе каре о пуртау лукрэторий пэмынтулуй, ши а порунчит, кэ де акум ынаинте фоштий вечинь сэ фие нумиць цэрань, ноциуне ши кувынт кореспондент русескулуй земледелец.

         Пентру лимба де астэзь вом презента унеле екземпле де фолосире а кувинтелор нумите ын поезия луй Григоре Виеру.

         Кулежеря де версурь «нумеле тэу» (Кишинэу, 1968) купринде ун купаж ынтитулат «Кынтече пентру пэмынт». Челелалте доуэ купаже поартэ титлуриле: «Кынтече пенту мама» ши «Кынтече де юбире». Дин ынсэшь денумиря «Кынтече пентру пэмынт» се деспринде визиуня поетулуй, ын акчепция кэруя пэмынтул есте чева виу, юбит. Де алтфел, ын поезия «Копий рэтэчиць прин пэмынт» поетул ыл ши нумеште пэмынтуле-татэ.

         Ачестуй купаж де версурь ый пречеде ун мото дин креация популарэ:

                                      Еу ну кынт, кэ штиу сэ кынт,

                                      Дар ми-й драг ачест пэмынт.

         Ын примеле чинч строфе дин поезия «Кынтек де диминяцэ» сынт кытева форме де експримаре а ачелеяш ноциунь — «цара мя»: плай, царэ, меляг, пэмынт:

                                      Чине аре дор де плай,

                                      Се субцие ка ун пай.

                                      Чине аре дор де царэ,

                                      Кынтэ, креде кэ. Дар арэ.

                                      Куй й-е дор де-ал сэу меляг,

                                      Ла мэчеш — тот спуне драг.

                                      Куй й-е дор де-ал сэу пэмынт,

                                      Се ридикэ дин мормынт.

         Ын поезия са Гр.Виеру фолосеште кувынтул пэмынт ку акчепция де «планета ноастрэ», аша кум есте ши ын стилул неутру. Астфел се пэстрязэ уна дин семнификацииле латинескулуй terra:

                                      Инима мя

                                      Е ка пэмынтул:

                                      О парте луминатэ,

                                      О парте — ноапте.

                                                        (Апроапе)

         Тоате сенсуриле кувинтелор царэ ши пэмынт поетул ле фолосеште ку мултэ финецэ. Ноциуня де «пэмынт» — «царэ» есте презентатэ астфел:

                                      О, дакэ-аш авя

                                      …,

                                      О карте

                                      Ку семн де мэтасе

                                      Деспринс дин стягул

                                      Пэмынтулуй меу

                                      …

                                                        (О, дакэ…)

                                      Сэ вий дин цэрь стрэине

                                      Пе-ал тэу фрумос пэмынт…

                                                        (Блестем де драгосте)

         Кувынтул царэ ку сенсул «сат» ыл ынтылним ын версуриле:

                                      Плоае, ту дин зорь

                                      Ши пынэ-н сарэ

                                      Анотимп ал драгостей ла царэ!

                                                        (Бинекувынтаре).

         О адевэратэ ынкинаре, адресатэ пэмынтулуй есте ын весруриле ынтитулате «Пэмынтуле» дин ачелаш купаж. Тот аич есте денотат ун сенс май ынгуст ал ноциуний «пэмынт» прин кувинтеле, деспре каре ам ворбит май сус: цэрынэ орь цэрнэ.

         Поетул ле инклуде ын ноциуня пэмынт, аша кум ши есте, ну нумай ын стилул поетик.

                                      Ын цэрна дулче-амарэ…

Сау

                                      Пынэ кынд дин цэрнэ

                                      Ши дин ноапте…

Ши

                                      Мь-ам змулс тэлпиле дин цэрынэ…

         Кувынтул цэрынэ ка субсенс ал «пэмынтулуй» апаре деосебит де евидент ын казул, кынд поетул, адресынду-се пэмынтулуй ын поезия «Пэмынтул», спуне:

                                      Ынфипте-алэтурь ын цэрына та.

         Тотодатэ поетул фолосеште ши форма де плурал цэрыне, каре есте проприе нумай лимбий експресиве.

                                      Дорминд суб цэрыне дешарте…

О сингурэ датэ ынтылним ын поезия луй Гр.Виеру кувынтул хумэ пентру денотаря пэмынтулуй:

                                      Хумэ греу ынтунекоасэ…

         Ын скимб кувынтул метонимик лут есте ынтребуинцат де май мулте орь:

                                      Ун гындак аштептынду-л, слут,

                                      Пе ун фир тырзиу де плоае

                                      Сэ се кацэре дин лут…

                                                                  (Алб-албастру).

         Путем обсерва, кэ ын тоате казуриле менционате ноциуня «лут» — «пэмынт» се асочиязэ ку чя де «плоае».

         Динтре вариятеле посибилитэць де денотаре а ачелеяш ноциунь, пе каре ле оферэ лимба, ун адевэрат артист ал кувынтулуй симте ши фолосеште ын фиекаре ситуацие контекстуалэ кувынтул адекват. Кувинте неутре, кум ар фи пэмынт, царэ, цэрынэ, лут, хумэ трэеск о вяцэ ноуэ, експресивэ, суб пана поетулуй. Ын ачаста ши констэ мэестрия.

         Астфел, путем сублиния, кэ вяца ей кувинтелор ын маре мэсурэ се афлэ ын мыниле омулуй, каре поате сэ ле ыналце, сэ ле поарте ку драгосте, яр ын унеле казурь ши сэ ле чунтяскэ.

         Вяца сочиетэций, дезволтаря ей економикэ, политикэ, сочиалэ, културалэ се рефлектэ ын лимбэ ши, ын примул рынд, ын кувинте. Кувынтул, прин урмаре, суб тоате аспектеле луй, чере о деосебитэ атенцие атыт ын план теоретик, кыт ши практик.       

                                                                  Лимба ноастрэ-й фрунза верде

                                                                  Збучумул дин кодрий вешничь,

                                                                  Ниструл лин, че-н валурь перде

                                                                  Ай лучеферилор сфешничь.

         Ачастэ строфэ есте ярэш о имажине — о имажине де идентификаре а лимбий ку натура спечифик молдовеняскэ — ку «фрунзэ верде», ку «кодрий вешничь», ку «Ниструл лин», ын валуриле кэруя се скалдэ луминиле лучеферилор. Кончеперя лимбий, а натурий ши, бинеынцелес, а омулуй ку ачеяш лимбэ ши фрунзэ верде, ку збучумул кодрилор ши валуриле Ниструлуй аре рэдэчинь адынчь ын психоложия ши менталитатя попорулуй, експриматэ ын баладеле ноастре ши, ын примул рынд, ын «Миорица» ку вестита ей имажине де ынчепут: «пе-ун пичор де плай, пе-о гурэ де рай…». Ши дакэ ам спус «Миорица», дин субконштиент не апаре алт нуме де поет  — Александри. Ынтр-адевэр, каре дин поеций ноштри дин трекут ши де астэзь а кулес май мулте поезий популаре, орь а скрис май мулте поезий де прослэвире а фармекулуй натурий молдовенешть, ка челе дин «Пастелуриле» луй Александри! Се штие кэ 10 ань дин вяцэ (1842 – 1852) а дат Александри пентру кулежеря ши ынгрижиря поезией нородниче. Де мулте орь, ынсоцит де приетенул сэу Алеку Руссо, а кутреерат ел мунций ши вэиле Молдовей, ынскриинд ачеле «петре раре», пе каре ле ва публика ла ынчепут кыте уна, яр апой ын доуэ кэрцулий мичь — уна де 100 де пажинь ши алта де 104 пажинь. Се штие кэ дупэ публикаря примелор поезитй популаре лумя дин салоане «избукня ынтр-о мулциме де критиче», нуминду-ле «поезия де колибэ», кум скрие ынсушь поетул. Нумай Елена Негри, спуне Александри фэрэ с-о нумяскэ, й-а скрис сэ континуе, кум а ынчепут, пентру кэ «чел май фрумос титлу де глорие, ла каре требуе сэ рывняскэ ун поет, е ачела де поет национал ши популар».

         Поезия ноастрэ популарэ — ку фрунзэ верде, ку кодрий дешь, ку Ниструл лин — Василе Александри а врут с-о факэ куноскутэ ну нумай молдовенилор. Примеле поезий популаре ел сингур ле-а традус ын лимба франчезэ, яр май тырзи ачесте поезий ау фост традусе ын лимбиле русэ, жерманэ ши енглезэ. Ын артиколул «Омолдавских песнях», публикат ын «Бессаррабските областные ведомости» дин 9 септембрие 1867, Г.Горе ворбеште деспре балада «Миорица» ши-й редэ текстул ын ынтрежиме, менционынд ла урмэ, кэ ын нич о лимбэ ачастэ баладэ ну сунэ аша де фрумос ка ын молдовенеште. Ынтр-ун алт нумэр ачелаш аутор редэ концинутул баладей деспре Кодряну, сублиниинд драгостя цэранулуй молдован пентру хайдучь.

         Ши поетул Алексей Матеевич симте адынк фармекул фрунзелор, ал кодрилор, ал Ниструлуй лин, каре се интерпэтрунд ку траюл ши психоложия цэранулуй, ку лимба луй. Се штие, че прецуире ыналтэ а дат Матеевич поезией ноастре популаре, обичеюрилор молдовенилор, експримате ын фолклор; пе унеле поетул ле-а експус ши ын скриериле сале публичистиче. Ын анул 1911 ел публикэ «Бочетеле де ынмормынтаре молдовенешть», ын каре се купринд ши гындуриле луй деспре поезия популарэ. «Ной путем сэ не апропием де попор, — скрие Матеевич, — ку скопул де а-л студия дин челе май фелурите латурь, дар дин орькаре латурэ не-ам фи апропият де ел, песте тот вом да де литература луй, май ку самэ ын форма поезией».

         Рындуриле де май сус не-ау аминтит деспре легэтура динтре кувынтул ностру баде ку аналогул луй дин лимба булгарэ бате «фрате май маре» ши кувынтул батя «татэ», фиксат ын кроника русэ.

                                                                  Лимба ноастрэ-с векь извоаде,

                                                                  Повестирь дин алте времурь;

                                                                  Ши читинду-ле-нширате, —

                                                                  Те-нфиорь адынк ши тремурь.

         Ын версуриле де май сус поетул не ворбеште ла конкрет деспре «векь извоаде», деспре «повестирь дин алте времурь», де фиорул ши тремурул минций ши ал гындулуй, кынд дескоперь ын еле богэций небэнуите.

         Дар сэ ведем, май ынтый, че сынт ачеле «векь извоаде» ши «повестирь дин алте времурь». Астэзь доар спечиалиштий, каре се окупэ де ынрежистраря ши десркиеря унор манускрисе инедите орь а унор кэрць раре, май фолосеск асеменя ымбинэрь ка «извод молдовенеск», чея че ынсямнэ, кэ манускрисул респектив, фие ел слав, фие молдовенеск, а фост скрис де ун копист орь скриб молдован. Дар че а ынсемнат кувынтул ын трекут, пентру кэ аша ыл ынцележе Матеевич? Дупэ ынвелишул луй сонор симцим ун орижинал векь слав ши, бинеынцелес, кэутэм, че не спун дикционареле. Ын «Скурт дикционар етимоложик» гэсим, кэ ынтр-адевэр е ун ымпрумут дин векя славэ иводъ, дар челе патру сенсурь: «код», «листэ», «модел», «прототип», ну пря не пар ложиче дин пунктул де ведере ал коезиуний семантиче интерне а кувинтелор респективе. Ши атунч кэутэм май департе. «Дикционарул лимбий русе  дин вв. 6-17» дэ чинч сенсурь ку тотул диферите, динтре каре ултимул – «список» – есте ынрежистрат ку сенсул де «листэ». Ын дикционарул лимбий велико-русе ал луй Вл.Дал ын куйбул вербулуй изводити есте ши субстантивул изводъ, ку експликация «указанье откуда что взято, с какого наречия, языка, из какой книги» ши ку урмэторул екземплу» «Жаль, что словарь славянского языка Востокова напечатана без изводу». Дынду-не сама, кэ ануме  контекстул поате сэ адукэ луминэ асупра сенсулуй унуй кувынт, ши ну традучеря луй меканикэ орь адаптаря дупэ о алтэ лимбэ, не-ам гындит, кэ ам путя гэси унеле лэмурирь ын скриериле кроникарилор ноштри, май алес кэ ын летописеце се купринд ануме «повестирь дин алте времурь». Ын кэутэриле ноастре не-ау венит ын ажутор Т.Ф.Челак ши П.В.Дмитриев, каре ау ынтокмит индичий ши глосареле ла летописецеле луй Гр.Уреке, Мирон Костин ши Ион Некулче, публикате ку студий ынтродуктиве де медиевистул молдован Е.М.Руссев. ын примул рынд, нумэрэм, кэ ла Григоре Уреке извод есте ынрежистрат де 7 орь, яр деривателе луй а изводи де 11 орь, яр изводире – о датэ; ла Мирон Костин — сынт трей казурь де фолосире а кувынтулуй «извод» ши унул ын каре е ынтребуинцат а изводи; ын скимб ла Ион Некулче ынтылним де 14 орь кувынтул извод ши о датэ а изводи. Де ла бун ынчепут требуе сэ спунем, кэ нумай ла Мирон Костин ын тоате казуриле де фолосире а кувинтелор де май сус еле ау сенсул де «копие», «копиере», «а копия», ка ын екземплул урмэтор: «Аш хи липит ачесте семне ла рындул сэу, че аму ера трекут ла изводул чел курат, ши скрииторь карий изводеску пуцинь се се афлэ, ярэ типар ну-й».

          Ла скриеря летописецулуй луй Григоре Уреке, дупэ кыте штим дин ынсушь текстул кроникарулуй ши дин релатэриле де май тырзиу, че се концин ын «Предисловия» луй Ион Некулче, «ау пус мына» ши Симион даскэлул, ши Мисэил кэлугэрул, ши Еустратие логофэтул. Прин аста се пот лэмури сенсуриле унеорь дестул де депэртате, че се дау кувинтелор «извод2, ши «а изводи2; ла Григоре Уреке май апаре ши изводире, кяр ын титлул пэрций скрисе де Симион даскэлул: «Де изводиря молдовенилор, де унде ау венит ынтр-ачесте локурь», адикэ де унде се траг молдовений. Аич изводиря ну май аре сенсул де «копиере», чи де «орижине», де «сурсэ де базэ», кум есте, де алтфел, ши ын екземплул читат дин дикционарул луй Вл.Дал. дар тот Симион даскэлул скрие май департе: «…ши еу Симион даскэлул о аму изводит дин летописэцул чел унгуреск…», чея че ынсямнэ, кэ «а копият» орь «а ымпрумутат». Ачелаш Симион даскэлул ын нумай трей пажинь де ынчепут але летописецулуй фолосеште де кытева орь кувынтул извод ынтр-ун контекст, каре презинтэ интерес ши прин фелул гындирий ши де експримаре ал ауторулуй. Деачея репродучем кытева фрагменте. Ла ынчепутул летописецулуй читим: «Мулць скрииторь ау невоит де ау скрис рындул ши повестя цэрылор, де ау лэсат извод пе урмэ…, адекэ ши рэпосатул Григорие Уреке че ау фост ворник маре ку мултэ невоинцэ четинд кэрциле ши извоаделе ши але ноастре ши челе стрэине…». Ши пе алтэ пажинэ: «…адунат-ам извоаде пре рынд де й-ам ымпреунат. Ши читинд извоаде пре рынд, афлат-ам ши ачест извод, кареле л-ау скрис Уреке ворникул ши дяка л-ау читит, л-ам сокотит кэ есте скрис адевэр, ынсэ май мулт дин кэрциле стрэинелор декыт дин извоаделе ноастре…». Ши май департе, тот пе ачеяш пажинэ: «…яр еу, адунынд извоаде де лимба ноастрэ, афлат-ам извод денчепут…». Ши се терминэ ачест фрагмент дин Симион даскэлул ын фелул урмэтор: «…ам изводит дин тоате извоаделе ынтр-ун лок…». Ачесте ымбинэрь де верб ши субстантив извод сынт ун спечифик ал експримэрий луй Симион даскэлул. Нумай пе о пажинэ дин летописец читим: «…дипре ачела извод л-ау изводит…», «де ам изводит дипре ачела извод», «ымпреунынду извоадили… кареле есте изводит…», «четинду извоадили… ам афлату изводул…». Се ынцележе, кэ ын тоате казуриле ете ворба сау де скриере, сау де черчетаре, сау де копиере а унор документе привинд история Цэрий Молдовей, скрисэ пынэ атунч апроапе нумай де стрэинь — унгюрь сау полонежь. Се веде, кэ летописецеле славе ши славо-молдовенешть, каре, ка ши алтеле де пе время ачея, ерау манускрисе, н-ау избутит сэ фие копияте — изводите де пе ун извод слав.

         Ла Ион Некулче изводул, ку сенсул дин вякул 17 де копиере орь скриере, есте нумай ын «Предисовие»: «…ши де ла Драгош-водэ л-ау скрис ди пе изводул луй Уреке ворникул», «…л-ау скрис ди пе неште извоаде…», «…нич де пре ун извод а немэруй…». Ын челе май мулте казурь изводул ын летописецул луй Ион Некулче аре сенсул де карте домняскэ, фапт че реесе ши дин фрагментул урмэтор: «Атунче, тымплынду-сэ де ерам ши еу де каса луй Антиохи-водэ, м-ау фосту пус Михай-водэ ынтр-ачел извод сэ мэ приндэ». Яр а изводи се ынтылнеште о сингурэ датэ ку сенсул де  «а копия»: «Нумай ле тот деспечетлуие Дука-водэ ку ачел Некулаю Депорт де ле четие ши ле изводие, сэ штие че скрие…».

         Астфел, «векиле извоаде» сынт скриерь деспре история попорулуй молдовенеск, деспре примул дескэлекат — де ла Траян ши ал дойля — Драгош, аша кум скрие ла «извод»; дар ын ачастэ историе май сынт ши «басне», орь леженде каре пот авя ун сымбуре де адевэр ка орьче лежендэ.дрепт екземплу поате серви леженда луй Пуриче, каре се фэкусе мовилэ, пентру ка Штефан сэ поатэ ынкэлека; де аич а порнит куноскутул ням ал Мовилештилор, кынд Штефан, дупэ терминаря рэзбоюлуй, л-а боерит пе Пуриче ши й-а скимбат нумеле ын Мовилэ.

         «Повестире дин алте времурь» есте ши вестита «Александрия», скрисэ, дупэ кум се штие, ын вякул 3 ы.е.н. де Калисфене, традусэ ын май мулте лимбь але лумий, ынтре каре ши ын русэ, ши ын армянэ ш.а. Еа а паркурс о кале лунгэ прин диферите културь ши чивилизаций пынэ а фост традусэ ла ной ын секолул 17; ши фиекаре дин тэлмэчиторий ей ынтродучя кыте чева дин вяца ши култура проприе. Ын примул рынд, требуе сублиният фаптул кэ ын кончепция бизантинэ, акчептатэ апой де тоць чей каре ау традус «Александрия», ероул ей принчипал — Александру Мачедонянул, ера ну нумай ун вестит кондукэтор де ошть, ун маре мештер ын тактика рэзбоюлуй, дар ши ун ом хэрэзит ку ынцелепчуня популарэ; ачаста дин урмэ се експримэ ын фиекаре дин вариантеле «Александрией» ку мижлоаче проприй фиекэрей лимбь конкрете. Астфел, ын текстул ностру читим: «ши атыта сэ тэярэ, кыт зэчя ка фрунза ши ка ярба», орь «капул плекат ну поате тэя сабия». Дупэ луаря  Атеней Александру ышь адуче аминте де кувинтеле луй Соломон, каре ын лимба ноастрэ сунэ астфел: «ре омул ынцелепт сэ-л ындрэжешть, кэ май лесне ясте цие ши май бине ку ынцелептул а пурта пе умэр о пятрэ маре, декыт ку небунул а бя вин». Се май пот адуче мулте екземпле дин ачастэ карте а бируинцелор ши а ынцелепчуний, ун екземплар дин каре, дупэ кыте штим, а фост копият ла Кишинэу ын анул 1790. Ку тоате кэ ера о традучере, ка ши мулте алте аша-зисе «кэрць популаре», еа презинтэ ун маре интерес ка формэ ши ка експресие. Тоате ачестя ну путяу сэ ну гэсяскэ о прецуире деосебитэ ла Алексей Матеевич, май алес, кэ ел сингур шь-а дат мултэ остенялэ ла традучеря унор версурь але поецилор рушь, каре прослэвяу мэреция омулуй ши фаптелор луй. Деосебит де грэитоаре ын ачест сенс есте ода луй Г.Державин «Думнезеу», каре е департе де а авя ун карактер релижиос. Димпотривэ, поетул ыл ридикэ пе ом ла челе май ыналте кулмь, фэкынду-л сэ трэяскэ стэрь антагонисте, ка ын версул-апожеу»

                                               Я царь — я раб — я червь — я Бог!.

         Ын легэтурэ ку ноциуня «релижиос» ын акчепция моралэ а луй Матеевич, требуе сэ сублинием, кэ тоатэ опера луй купринде кемэрь ла луптэ пентру «вое ши пэмынт», ну ла супунере ши ынженункере, кум ынвэцау кэрциле релижиоасе. Май мулт кяр, кончеперя сэрбэторий Сфынтулуй Василе де Анул Ноу ну ка о сэрбэтоаре релижиоасэ, чи ка о сэрбэтоаре а цэранилор есте о довадэ ын плус а сенсулуй ыналт оменеск ал тутурор скриерилор луй Матеевич. Путем чита ын ачест сенс кувинтеле: «сэрбэтоаря Сфынтулуй Василе, стэпынулуй плугарилор, есте ку тотул плугэряскэ, цэрэняскэ, яр ну бисеричяскэ».

         Дар сэ ревеним ла строфа де ла каре ам порнит ворба. Ам кэутат сэ лэмурим сенсул кувынтулуй извод, пентру кэ астэзь ел се май пэстрязэ доар ка архаизм, ши ам вэзут, кэ нич ла кроникарь ел ну есте кончепут ын тоате казуриле ла фел. Ши ятэ кэ ла урмэ не вине ын ажутор о  черчетэтоаре булгарэ, Дора Ивановна-Мирчева, каре ла едитура Академией де Штиинце дин Булгария а публикат ын анул 1975 текстул, гэсит де еа, ал уней омилий а луй Епифание Киприотул, датынд дин анул 1359. ые ампла ынтродучере, ынтре алтеле, се спуне, кэ терминул «извод» есте женерал акчептат ын славистикэ ку сенс де «редакцие», адикэ ачеяш омилие, де екземплу, поате сэ айбэ ун извод мачедонян ши алтул векь булгар. Яр куноскутул славист франчез Андре Вайан спуне, кэ есте карактеристик пентру лумя славэ, ка ачелаш текст сэ айбэ доуэ редакций векь славе диферите. Дакэ ар фи сэ фолосим ачест кувынт (омилие), кынд е ворба де кэрциле популаре, ам ведя, кэ еле тоате ау извоаде диферите, адикэ фиекаре ышь аре орижиналул сэу, ка сэ зичем аша, конкрет — ачеяш «Езопие» сау «Варлаам ши Йосаф», орь «История луй Бертолдо», ш.а. — ши о серие де извоаде орь копий-варианте, скрисе де оамень ку о културэ калиграфикэ ши женералэ диферитэ ши ку о кончепере диферитэ а челор скрисе. Деачея студиеря манускриселор, а повестирилор «дин алте времурь» не дэ ачел фиор ал гындулуй ши ал симцирий, де каре ворбя Матеевич ын анул 1917, яр пентру черчетэторий штиинцифичь — ши ун имболд ла ной кэутэрь, ла дескоперирь поате неаштептате, ла ной реализэрь теоретиче, пентру а ле адуче апой ла куноштинца челор, че се интересязэ де вяца попорулуй ши а лимбий ноастре.

                                                                  Лимба ноастрэ-й лимбэ сфынтэ,

                                                                  Лимба веилор Казаний,

                                                                  Каре-о плынг ши каре-о кынтэ

                                                                  Пе ла ватра лор цэраний.

         Скриериле кэрцилор ын вякуриле де демулт, дупэ кум не аминтеште медиевистул ши академикул Д.С.Лихачьов, ера ун лукру сфынт, ка ши лукраря пэмынтулуй. Ши пуцинь ерау ачея каре сэ шадэ ла лумина опаицулуй, букисинд дин словеле алтор лимбь, урмынд сэ ле рэстэлмэчяскэ ын лимба лор де баштинэ ши сэ ле факэ ынцелесе ши симците де тоць. Ачеста ера ростул «векилор Казаний» — фие еа о сингурэ казание-предикэ, де пилдэ, «Ынвиеря луй Лазэр», сау о кулежере де предичь дин вяца сфинцилор, кум есте бинекуноскута «Казание» а луй Варлаам, прима карте типэритэ ын анул 1643 (ун екземплар-манускрис ал ачестей Казаний се пэстрязэ ла библиотека Академией де Штиинце дин Кишинэу).

         Нумиря де Казание ной ам ымпрумутат-о де ла ураинень: ын веститул Дикционар експликатив ал лимбий великорусе ал луй Вл.Дал ла кувынтул-титлу казатъ се дэ казанье — «проповедь, речь» (ын лимба рушилор де суд ши де апус).

         Ын алте лимбь се фолосеште ку ачелаш сенс кувынтул омилия. Ын франчезэ, де екземплу,  ел а фост ымпрумутат дин греческул хомилия «ынтрунире, конверсацие фамилиарэ2 прин интремедиул латиней еклезиастиче homelia. Дикционарул лимбий франчезе ал луй О.Блох ши В.фон Фартбург фиксязэ ачест кувынт дин сек. 12, сублиниинд, кэ сенсул сэу ноу homelie л-а кэпэтат ын кондиций де крештинизм.

         Предика бисеричяскэ — казания ноастрэ, роститэ ку диферите оказий ла бисерикэ орь ла ынмормынтаре, унде еа се ынтрецеся ку бочетеле, авя ну нумай о функцие релижиоасэ, дар ши уна де луминаре а маселор, дин каре каузэ лимба казанией ера чя май апропиятэ де ворбиря курентэ дин периоада респективэ. Ши пентру ка сэ фие кыт май акчесибилэ, казания ера семироститэ — семикынтатэ, апропиинду-се прин ачаста де «лимба зеилор» — поезия. Ын «Риторика» луй М.В.Ломоносов дин 1744 предика релижиоасэ (ка ши панежирикул, предика академикэ,  кувынтул де ынмормынтаре) ера класатэ ка ун жен ал стилулуй ораторик. Ын лимба русэ тоате ачесте типурь де предичь-кувынтэрь се нумяу «слово» ши май рар «гомилий», ачестя дин урмэ денуминд нумай предичь релижиоасе. Еле се скрияу ын спечиал ын вякул 11 ын Бизанц , ын Грузия, унде а фост фондатэ о Академие бизантинэ ши се традучяу «гомилииле» луй Григорие Назианзин ш.а.

         Ши акум сэ илустрэм доар прин кытева екземпле, че ынсямнэ «лимба векилор Казаний» ну нумай пентру время ын каре  а скрис Алексей Матеевич, дар ши пентру история лимбий ноастре ын женерал. Ын примул рынд, есте ворба де ачя музикалитате интонационалэ, каре апаре дин експунеря гындулуй ку анумите мижлоаче адэугэтоаре. Ын Казания луй Варлаам читим:

                                      Атунчи желе ши амар ва кэдя пре пэкэтоши…

ши  симцим ритмул фразей атыт прин репетаря унор синониме желе, амар, пе каре ле вом ынтылни де май мулте орь ну нумай ын асеменя тексте, дар ши ын традучеря романулуй популар «Александрия», де екземплу, кыт ши прин фолосиря ачестуй –и финал ын атунчи, пэкэтоши, каре ну есте ун анакронизм, дар ышь аре ростул луй ануме ын ритмика фразей. Май мулт кяр, ын алте казурь се ынтылнеште форма атунче: атоунче ле ва рэспоунде лорь де ва грэи.

         Черчетэторий, принтре каре ера ши Алеку Руссо, семналязэ принтре алте аша-нумите «молдовенизме» ши форма плинэ а адвербулуй атунче. Ын казул ностру, ал лимбий Казанией, атоунче аре о функцие ритмико-интонационалэ популарэ, ын каре фиекаре формэ капэтэ ростул ей ын контекст. Е де обсерват, де асеменя, ымбинаря вербалэ ва рэспунде де ва грэи. Астфел де  ымбинэрь вербале а доуэ синониме але вербелор зичерий ле вом ынтылни, де асеменя, ын ачеяш традучере а Александрией, деспре каре ам ворбит май сус.

         Путем сублиния, деч, кэ «лимба векилор Казаний» ла Алексей Матеевич есте ачя лимбэ а предичилор, а омилиилор, каре требуя сэ ажунгэ ла минтя ши ла симциря маселор ларжь ши пентру аста требуя сэ кореспундэ ку фелул де а гынди ши де а грэи а лор.

         Ун алт елемент популар, пе каре ыл обсервэм ын лимба Казанией луй Варлаам, есте гындиря ын имажинь. Ятэ кум се презинтэ «апа чя де плоае»: «че се погоарэ ди ын нуори пре пэмънть, ын моулте кипури лоукрязэ, пре кэымпи ши пре кодри, ын флори ши ын помени, де ле креште ши ле ынфрэмшазэ, албеште ши ле роушеште, гэлбенеште ши мохорожеште, оунеле верзи алтеле албастре съваи кэ ясте апа ноумаи ынтр-оунь фелю, ярэ ын мулте фелюри лукрязэ, ындоулчяште ши амэряште».

         Ку ачастэ ынтродучере визуалэ «лукрулуй апей де плоае» се трече апой ла тэлмэчиря унор капитоле дин псалтире. Астфел, ворбиря популарэ се материализязэ ын имажинь, че девин деосебит де пластиче прин фолосиря антонимелор: креште ши ле ынфрэмшазэ, албеште ши ле роушеште, гэлбенеште ши мохорожеште. Ын транскриеря екземплелор ам пэстрат унеле трэсэтурь карактеристиче де графие веке славэ, проприй ну нумай скриерилор молдовенешть ку графие кириликэ, дар женеарл фолосите ын векя славэ.

         Ын легэтурэ ку партя а доуа а строфей дин поезия луй Алексей Матеевич: «каре-о плынг ши каре-о кынтэ пе ла ватра лор цэраний» сэ не адучем аминте де урмэтоареле гындурь але луй Василе Александри: «Де-л мунчеште дорул, де-л купринде веселия, де-л минунязэ вре-о фаптэ мэряцэ, ел ышь кынтэ дурериле ши мулцэмириле, ышь кынтэ ероий, ышь кынтэ история, ши астфел суфлетул сэу е ун извор несфыршит де фрумоасэ поезие. Нимик дар ну поате фи май интересант декыт а студия карактерул ачестуй попор ын купринсул кынтечелор сале. Кэч еле купринд тоате порнириле инимий ши тоате разеле жениулуй сэу».

                                                                 Ынвияци-вэ дар граюл,

                                                                  Ружинит де мултэ време,

                                                                  Штержець колбул, мучегаюл

                                                                  Ал уйтэрий-н каре жеме.

                  Се штие, кыт с-ау трудит ку ворба ши ку скрисул оаменийде културэ ай тутурор попоарелор ын диферите периоаде але дезволтэрий лимбилор респективе пентру о експримаре коректэ, пентру симцул лимбий пентру дезволтаря ши ынфлориря путерий ей де експресие. Аша а фост ынкэ ын вякул 14 ла италиень веститул Данте Алигиери, ла спаниоль — Сервантес; ын култура русэ, ынчепынд ку Ломоносов, сынт куноскуте мулте нуме де кэртурарь, каре пуртау ка пе о комоарэ скумпэ богэция лимбий лор; пентру култура ноастрэ чел май репрезентатив есте вякул 19, пе паркурсул кэруя с-ау ымплетит атытя школь диферите — ши чя латинизантэ, ши италиенизантэ, ши пумнистэ, ши французистэ. Деспре репрезентанций ачестея дин урмэ михаил Еминеску скрие ку о ироние саркастикэ ын куноскута поезие «Ай ноштри тинерь» (1876 – 1877):

                                      Ай ноштри тинерь ла Парис ынвацэ

                                      Ла гыт кравата кум се лягэ, нодул,

                                      Ши-апой не вин, де ферическ нородул,

                                      Ку кипул лор истец де оае кряцэ.

Ши терминэ поезия ку версуриле:

                                      Ши-ачесте мэрфурь, фаде, ушуреле,

                                      Че ау уйтат пынэ ши-а ноастрэ лимбэ,

                                      Претинд а фи пе черул цэрий — стеле.

         Се штие, кыт с-а остенит Алеку Руссо пентру а-й фаче пе контемпорань сэ респекте традиция романо-славикэ а лимбий молдовенешть, пентру а ну клэтина фундаментул ей популар. Дар май алес не вине ын минте Василе Александри. Ын публичистикэ ши ын скрисорь, ын пьеселе де театру ши прин фаптул кэ а кулес ши а публикат поезия ноастрэ популарэ, ын граматика скрисэ ын лимба франчезэ ши искэлитэ «В.Мирческо» — ын тоатэ опера луй, каре ын тимпул веций а фост публикатэ ын 7 волуме, — трече ка ун фир рошу драгостя поетулуй пентру лимба ноастрэ, ынцележеря прочесулуй де ымплитире а традицией ку иновация ши амэрэчуня адынкэ фацэ де ачей «кроиторь де фразе абсурде», лимба кэрора есте «о макаронадэ ридиколэ ши ингдижестэ». Ку мултэ вервэ сатирикэ ышь експримэ ел сентиментеле де индигнаре ын легэтурэ ку публикаря дикционарулуй латинизант ал луй А.Т.Лауриан ши А.Массим, пе каре ыл нумеште «ун дикционар гротеск» ши тот астфел ышь ынтитулязэ артиколул, публикат ын «Конворбирь литераре»  ла 1869. Ачаста ну ынсямнэ, кэ Александри ну-шь дэдя сама орь ну вроя сэ цинэ сама де база латинэ а лимбий ноастре, де дезволтаря ей деосебит де интенсэ ын анумите периоаде историче, ка ачея ын каре а трэит ши а креат ел, ши, путем адэуга, ка ын ачея пе каре о трэим ной астэзь.

         Ши Алексей Матеевич ын куноскута поезие «Унора», кема ла пэстраря ши ынноиря граюлуй ну прин артифичий сау нэскочирь нумай де драгул уней грешит ынцелесе «ноутэць» ши «ынноирь». Сынт ворбитоаре ын ачест сенс версуриле:

                                      Дар трандафирий воштри

                                      Фэкуци-с дин хыртие

                                      Ши мироасе а лякурь

                                      Луате дин дугень,

                                      Ын лимбэ дофторяскэ

                                      А воастрэ латиние

                                      Префаче граюл слобод

                                      Дин кодрий молдовень.

         Ши ын зилеле ноастре кувинтеле де ынчепут але строфей, ку каре се дескиде ачест параграф, «Ынвияци-вэ дар граюл…» рэсунэ ка ун манифест, ка о кемаре ла о ревалорификаре а коморилор граюлуй матерн ну ын дауна унор иноваций нечесаре, чи ын пас ку еле.

                                                                  Стрынжець пятра лучитоаре,

                                                                  Че дин соаре се апринде,

                                                                  Ши-ць авя ын ревэрсаре

                                                                  Ун потоп ноу де кувинте.

         Кынд Василе Александри тримитя пентру публикаре кыте о ноуэ поезие популарэ, гэситэ  де ел, нумайдекыт скрия ши кытева кувинте де лаудэ имажинилор купринсе ын еа. Ынтр-уна дин скрисориле сале дин 8 мартие 1850 ел спуне: «Еу фак ынтокмай ка негуциторий де петре скумпе, каре кынд ыць аратэ вре-ун брилиант минунат, се симт фэрэ вое ындемнаць а рости мий де лауде асупра-й, деши ел ынсушь се рекомандэ дестул окилор прин фрумусециле сале».

         Ши Алексей Матеевич кямэ ярэш ла алежеря кувынтулуй «че дин соаре се апринде», ка о пятрэ лучитоаре.

        

Категория: Мои файлы | Добавил: alena83
Просмотров: 6844 | Загрузок: 0 | Комментарии: 34 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 8
8 Sowncdi  
0
Ценю это! Это определенно удивительно веб-страница!
взгляните и эту страничку и дайте ей оценку

https://hispanet.biz/q2a/index.php?qa=230863&qa_1=%D0%B1%D1%80%D0%B0%D1%83%D0%BD%D0%B8-%D1%81-%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B8 брауни мъфини
http://classicalmusicmp3freedownload.com/ja/index.php?title=%C3%90%E2%80%9D%C3%90%C2%B5%C3%91%E2%82%AC%C3%90%C2%BC%C3%90%C2%B0%C3%91%E2%80%9A%C3%90%C2%BE%C3%90%C2%BB%C3%90%C2%BE%C3%90%C2%B3_%C3%90%C3%A2%E2%82%AC%E2%84%A2_%C3%90%C2%A1%C3%90%C2%BE%C3%91%E2%80%9E%C2%B8%C3%91 дерматолог венеролог софия
http://jeil77.com/bbs/board.php?bo_table=board0602&wr_id=70264 размери на перални за вграждане
https://tinkeredug.com/uncategorized/%D0%BF%D0%BE%D1%87%D0%B8%D0%B2%D0%BA%D0%B8-%D1%80%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%B8-2024/ лятна почивка в римини италия

=0090=0=

7 Travelervar  
0
Nice looking internet site. Assume you did bunch of your very own coding. Stop by too my internet site

https://www.mistralbg.com/pochivki-turcia/antalia-lara почивки в турция лято 2024

ptmis+

6 Elenavar  
0
I value data on internet site. Thnx! Take a look at too my site!

https://remotebillpay.com/%D0%BA%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%84%D0%B8%D1%86%D0%B8%D1%80%D0%B0%D0%BD-%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3-%D0%B2-%D1%81%D0%BE%D1%84%D0%B8%D1%8F-%D0%BE%D1%81%D0%B8%D0%B3/ дерматолог в софия

dd=+

5 DanteGal  
0
Как оформить зарубежную карту

1. Выберите банк. Первым шагом является выбор банка, который предлагает зарубежные карты. Вы можете сравнить различные банки по комиссии, сборам, валютам и другим условиям.

2. Подайте заявку на карту. Обычно для подачи заявки на зарубежную карту необходимо предоставить следующую информацию:

Имя и фамилия
Адрес
Номер телефона
Адрес электронной почты
Копия паспорта
Копия счета за коммунальные услуги или выписка из банка

3. Дождитесь одобрения заявки. Банк рассмотрит вашу заявку и примет решение об одобрении или отказе в выдаче карты. Обычно процесс рассмотрения заявки занимает несколько дней.

4. Получите карту. После одобрения заявки банк выпустит карту и отправит ее вам по почте.

5. Активируйте карту. После получения карты вам необходимо активировать ее. Это можно сделать, позвонив в банк или посетив отделение банка.

6. Начните пользоваться картой. После активации карты вы можете начать пользоваться ей для оплаты товаров и услуг, снятия наличных и осуществления онлайн-платежей.

Советы по оформлению зарубежной карты:

- Перед подачей заявки на карту сравните различные банки по комиссии, сборам, валютам и другим условиям.
- Убедитесь, что вы предоставляете банку достоверную информацию.
- Будьте готовы предоставить банку дополнительные документы, если это необходимо.
- Ознакомьтесь с условиями использования карты перед ее активацией.
- Не забывайте своевременно вносить платежи по карте, чтобы избежать штрафов и комиссий.

Оформление зарубежной карты может быть полезным и практичным способом оплачивать товары и услуги, получать наличные и проводить онлайн-платежи за рубежом. Однако перед получением зарубежной карты следует тщательно изучить все условия и комиссии, связанные с ее применением.

https://transcribe.frick.org/wiki/Why_Some_Folks_Nearly_At_All_Times_Make_Save_Money_With_%d0%a2%d0%b0%d0%b4%d0%b6%d0%b8%d0%ba%d0%b8%d1%81%d1%82%d0%b0%d0%bd%d1%81%d0%ba%d0%b8%d0%b9_%d0%91%d0%b0%d0%bd%d0%ba какие документы нужны для открытия счета в иностранном банке

=bank=ww

4 DanteGal  
0
Карта зарубежного банка — это кредитная карта оплаты, выпущенная банком из иностранным банком. Карты зарубежных банков могут использоваться для оплаты товаров и услуг в магазинах, снятия наличных в терминалах самообслуживания и совершения платежей в интернете.

Преимущества использования карты зарубежного банка:

- Возможность оплачивать товары и услуги в торговых точках и снимать наличные в терминалах самообслуживания по всему миру.
- Простота совершения платежей в интернете.
- Возможность получать бонусные услуги и привилегии.
- Высокий уровень безопасности.

Недостатки использования карты зарубежного банка:

- Шанс появления дополнительных сборов и платежей.
- Требование конвертации валюты при использовании карты оплаты в стране, другой от государства, выпустившей карту оплаты.
- Сложность в получении карты оплаты зарубежного банка.

При выборе карты зарубежного банка следует учитывать следующие факторы:

- Валюта, в в какой открывается карта.
- Сборы и взносы за использование карты.
- Вероятность оформления карты нерезидентом.
- Дополнительные выгоды и преимущества, даваемые по карте.

Карты зарубежных банков|Иностранные банковские карты могут являться полезным и прибыльным инструментом для покупок, получения наличных и совершения онлайн-платежей в других странах. Однако перед определением иностранной банковской карты следует тщательно изучить все положения и комиссии, ассоциированные с ее использованием.


https://incardio.cuas.at/wiki/index.php/User:Leif96C219 открытие корреспондентских счетов в иностранных банках

=bank=ww

3 WilliamIrrig  
0
Я уверен, что эта статья тронула всех посетителей Интернета, она действительно хорошая параграф о создании нового веб-блога.
Предлагаю посмотртеть мою страничку


https://guebsch.me/index.php?title=%D0%90%D0%BB%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%BC_%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%B2%D0%B8%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%8F_%D0%A1%D1%81%D1%8B%D0%BB%D0%BA%D0%B0%D0%BC%D0%B8_%D0%9D%D0%B0_%D0%97%D0%B0%D0%BF%D0%B0%D0%B4%D0%BD%D1%8B%D1%85_%D0%A0%D1%8B%D0%BD%D0%BA%D0%B0%D1%85._%D0%9E%D0%BF%D1%8B%D1%82_%D0%AD%D0%BA%D1%81%D0%BF%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%BE%D0%B2 ссылка на карту google

@gj33387

2 SebastianIrrig  
0
Привередливый ответ в ответ на этот вопрос с твердыми аргументами и рассказывать все о этого.
Также предлагаю глянуть мою страничку


http://wiki.iflsite.com/index.php/The_Top_5_Most_Asked_Questions_About_Backlink_Building ежемесячный сервис обратных ссылок

@gj33387

1 LeviIrrig  
0
Не отставать отлично работу и доставлять в группу! Посетите также мою страничку

https://rjo.ru/shopbook/add_basket.php?uri=http%3a%2f%2fhipolink.me%2Fk-work&cnt=1&prid=1783 - лучшие seo-отчеты white label
<a href=https://rkm.hatenablog.com/iframe/hatena_bookmark_comment?canonical_uri=https%3A%2F%2Fhipolink.me%2Fk-work>что такое служба гостевых постов</a>
<a href=https://rkx1209.hatenablog.com/iframe/hatena_bookmark_comment?canonical_uri=http%3A%2F%2Fhipolink.me%2Fk-work>улучшить рейтинг в gmb</a>
https://rmcenter.ru/bitrix/redirect.php?goto=https://hipolink.me/k-work - обратная ссылка на небоскреб
<a href=https://rnd.academica.ru/bitrix/redirect.php?goto=https://hipolink.me/k-work>поисковое продвижение фриланс</a>
<a href=https://rnd.autofn.ru/bitrix/redirect.php?goto=https://hipolink.me/k-work>seo-руководство по backlinko</a>
https://rnd.timetv.ru/bitrix/rk.php?goto=https://hipolink.me/k-work - что такое поисковая оптимизация gmb
<a href=https://rnez.dmesp.ru/clicks.php?hex&m=555&c=27662e&i=1418&u=e8ae&l=aHR0cHM6Ly9oaXBvbGluay5tZS9rLXdvcms-->как сделать отчет seo-анализа</a>
<a href=https://rniiap.ru/bitrix/redirect.php?event1=click_to_call&event2=&event3=&goto=https://hipolink.me/k-work>поле для харо</a>

yyy=@

Имя *:
Email *:
Код *:
Форма входа
Поиск

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтов - uCoz