КУПРИНСУЛ
ИНТРОДУЧЕРЕ…………………………………………………………………...3
- ПРИЧЕПЕРИЛЕ КОМУНИКАТИВЕ ДЕ БАЗЭ………………………………………………………………………...4
- ФОРМАРЯ ПРИЧЕПЕРИЛОР КОМУНИКАТИВЕ ЛА ЕЛЕВЬ……...8
- СФАТУРЬ ПРАКТИЧЕ ПЕНТРУ ЕЛЕВЬ ЛА СКРИЕРЯ КОМПУНЕРИЛОР………………………………………………………..12
- ПЭРЦИЛЕ КОМПОНЕНТЕ АЛЕ КОМПУНЕРИЙ…………………….23
- АЛИНЕАТЕЛЕ…………………………………………………………....27
- ЧЕРИНЦЕ……………………………………………………………….…29
- ЕСЕНЦИАЛУЛ ШИ АМЭНУНТЕЛЕ…………………………………...34
- ЕКЗЕМПЛЕ ДЕ ПЛАНУРЬ АЛЕ КОМПУНЕРИЛОР………………….36
ЫНКЕЕРЕ…………………………………………………………………….......40
ЛИТЕРАТУРА……………………………………………………………..…….41
ИНТРОДУЧЕРЕ
Проблема привинд системул де ынвэцаре а елевилор ын шкоала алолингвэ сэ скрие компунерь есте компликатэ ши инсуфичиент елаборатэ. Фиекаре ынвэцэтор требуе сэ паркургэ консекутив, ымпреунэ ку елевий, тоате етапеле де ынвэцаре а скриерий компунерилор.
Компунеря есте унул динтре типуриле де лукрэрь ла дезволтаря ворбирий ши уна динтре челе май компликате форме де активитате а елевилор.
В.А. Никольский менциона пе бунэ дрептате, кэ “ о компунере есте прочесул ши резултатул мунчий елевилор асупра темей пропусе де ынвэцэтор ши а мунчий ынвэцэторулуй. ”
Ф. Виноградова скрия: “ А едука ынсямнэ а дезвэлуи оаменилор адевэрул деспре вяцэ ши адевэрул деспре ей ыншишь. А едука ынсямнэ а-й ажута пе елевь сэ-шь дезволте богэция спиритуалэ. Ар фи ун лукру пря ушор сэ ли се апличе копиилор суфлете ши интелекте де-а гата.
А едука ынсямнэ а ле дескиде копиилор окий спре луме- лумя маре, фрумоасэ. А-й ынвэца сэ вадэ, сэ аудэ. Ши дакэ омул с-а ынвэцат сэ вадэ ши сэ аудэ, ел нич одатэ ну ва ворби ын дешерт.”
Лукрул асупра компунерилор оферэ ынвэцэторилор, мултипле посибилитэць “де а ле дескиде окий копиилор спре луме”, де а ле ымбогэци суфлетул, емоцииле, интелектул.
Лектура ле ажутэ елевилор сэ ынцелягэ кум се компуне. Прин лектурэ ей ышь ымбогэцеск вокабуларул ку кувинте ной ши се ынвацэ кум сэ аранжезе кувинтеле ын пропозиций, астфел ынкыт чея че ау скрис сэ ле плакэ ку адевэрат. Сарчина ноастрэ есте де а ле култива елевилор причеперь де мункэ индепендентэ асупра компунерилор .
КУПРИНСУЛ
I ПРИЧЕПЕРИЛЕ КОМУНИКАТИВЕ ДЕ БАЗЭ
Че фел де причеперь требуе сэ-шь формезе елевул? Анализа прочесулуй де лукру асупра компунерилор, студиеря литературий методиче, прекум ши евиденца дефичиенцелор типиче дин компунериле елевилор демонстрязэ, кэ причепериле де базэ сынт урмэтоареле:
1. Причеперя де а се кончентра асупра темей, де а сесиза лимителе ей ши де а дезвэлуи тема компунерий. Елевул требуе сэ ынцелягэ, ла че ыл облигэ фиекаре кувынт ын формуларя темей. Де екземплу, дакэ тема компунерий е “ Кум о ажут пе мама”, требуе сэ скрий деспре чея че фачь де обичей, ажутынд-о пе мама, дар дакэ тема есте “Кум ам ажутат-о одатэ пе мама”, атунч требуе сэ повестешть деспре ун каз оарекаре (посибил, хазлиу), ын легэтурэ ку ачест ажутор. Ши, евидент, дакэ тема компунерий е “ Тоамна де аур”, требуе сэ скрий доар деспре ачя периоадэ а тоамней, каре поате фи нумитэ “де аур”, ши ну ын женерал деспре тоамнэ, деспре черул нэвэлит де ноурь, кэ бурязэ о плоае инсупортабилэ, кэ ау кэзут фрунзеле ш.а.м.д., аша кум се ынтымплэ десеорь ын компунериле елевилор пе ачастэ темэ. Ын казул дат есте импортантэ селектаря фаптелор, адеквате темей енунцулуй.
2. Причеперя де а субордона компунеря унуй анумит гынд (де базэ). Ел поате декурже клар дин формуларя темей. Дакэ гындул принчипал ну есте сужерат де формуларя темей, ел ва фи експликат. Де екземплу, тема “Тристэ време, де фармек плинэ” чере селектаря материалулуй ши а мижлоачелор де експресие каре ар дезвэлуи фармекул унуй анотимп трист. Ын ачест каз причиперя де а дезвэлуи гындул принчипал ал компунерий есте о причепере де а скрие ла темэ. “А сосит тоамна” ну-й сужерязэ елевулуй аспектул суб каре ва скрие деспре анумите скимбэрь але натурий. Ын казул дат ел ва детермина сингур гындул принчипал ал компунерий сале. Елевий класелор IV-VIII десеорь оглиндеск ын гындул принчипал атитудиня проприе фацэ де челе дескрисе, апречиеря челор ынтымплате ши обсервате. Копиий формулязэ идея принчипалэ а компунерий респективе ын фелул урмэтор: “ А сосит анотимпул меу юбит” (ши атунч елевул индикэ ачеле семне але сосирий тоамней, каре-л предиспун сэ факэ апречиеря датэ); “А сосит неплэкута тоамнэ, тимпул кынд натура моаре”(ын ачест каз се чере о алтэ селектаре а фаптелор ши а мижлоачелор де експресие).
3. Причепериле енумерате импликэ селектаря материалулуй дин пунктул де ведере ал темей ши ал гындулуй принчипал ал компунерий. Ын анумите казурь, ынсэ, ачест лукру есте инсуфичиент, фиинд нечесарэ причеперя де а адуна материалул пентру компунере. Ануме ачастэ причепере асигурэ ун концинут богат ал компунерий. Астфел, дакэ елевулуй и с-а пропус тема “Паркул ностру ын септембрие”, ел требуе сэ селектезе пе база обсервэрилор материалул нечесар – ын каз контрар ын компунере се ва ворби деспре тоамнэ ын женерал. Кынд идея принчипалэ реесе кяр дин формуларя темей, елевул адунэ ун астфел де материал фактоложик, каре ый ва ажута сэ дезвэлуе идея респективэ. Дар поате сэ се ынтымпле кэ нумай дупэ че адунэ материалул, студиязэ тема,елевул ынцележе клар гындул принчипал ал компунерий виитоаре. Астфел ефектуынд обсервэриле нечесаре ын прочесул прегэтирий пентру компунеря “ Кум се конструеште о касэ”, ел ва ажунже ла конклузия кэ ла ной каселе се конструеск репеде, ку грижэ пентру вииторий локатарь. Гындул ва девени идея принчипалэ а компунерий.
Причепериле де а селекта ши а адуна материал пентру компунере сынт стрынс легате ынтре еле. Десигур, астфел де теме, каре пресупун нараря унор евенименте трекуте ши бине куноскуте (де екземплу, “Кум ам фост ла плимбаре ын пэдуре”, “Кум мь-ам петрекут ваканца”), ну чер причеперя де а адуна материал. Ын практика школарэ се ынтылнеск, ынсэ, фоарте мулте теме, каре соличитэ де ла елевь причеперя нумитэ.
Деоарече дрепт сурсэ пентру компунериле елевилор сервеште ынсэшь вяца сау зугрэвиря ей ын кэрць ши ын опереле де артэ пластикэ, требуе сэ-й ынвэцэм а обсерва, а лукра ку картя, а приви ун таблоу. Едукаря причеперилор респективе се афлэ ла база формэрий причеперий де а селекта материалул пентру компунере.
4.Причеперя де а систематиза материалул.
Ачастэ причепере се сприжинэ пе фаптул де а адуна ши селекта материалул. Фэрэ селектаре ну екзистэ систематизаре. Ын ачелаш тимп, ын унеле казурь, ну есте суфичиент де а селекта доар фаптеле, е невое сэ се май групезе ши сэ се детермине ординя презентэрий материалулуй ын компунере. Деачея, ворбинд деспре систематизаря материалулуй, авем ын ведере атыт причеперя де а селекта материалул, кыт ши де а кибзуи асупра експунерий, асупра планулуй, легэтурий динтре пэрциле компетенте. Дакэ ну-й вом култива елевулуй причеперя индикатэ, ел се ва “ынека” ын материалул акумулат, компунеря ва еши дезлынатэ суб аспект композиционал.
Сэ пресупунем кэ елевул скрие о компунере пе тема “Шкоала ноастрэ”. Ел а трекут спечиал пе ла тоате етажеле, а интрат ын кабинете, а екзаминат тотул, а фост атент ла ачея че н-а вэзут май ынаинте, шь-а фиксат обсервацииле ши а трас конклузия: шкоала аре тот нечесарул ка елевий сэ ынвеце; ын шкоалэ е курат, конфортабил, фрумос.
Урмязэ систематизаря материалулуй акумулат, деч ва фи алес ачел материал каре не ва ажута ла дезвэлуиря гындулуй принчипал ал компунерий; се ва детермина ку че сэ се ынчапэ ординя десфэшурэрий материалулуй, деспре че сэ се спунэ май деталият ши деспре че сэ се аминтяскэ ын трякэт. Елевул алкэтуеште планул ши ышь систематизязэ обсервэриле; ел поате сэ-шь експунэ имедиат импресия женералэ деспре клэдиря школий, апой сэ трякэ ла дескриеря етажелор ши а класелор; поате сэ се опряскэ ла дескриеря лукрурилор каре л-ау импресионат, й-ау плэкут май мулт, ла дескриеря унор кабинете, унгераше, а локурилор интересанте але школий. Фэрэ о астфел де кибзуире ши систематизаре а а материалулуй, скэпаря есенциалулуй ши репетэриле ну вор путя фи евитате ын ачастэ компунере.
Лукрул асупра систематизэрий материалулуй пресупуне де асеменя кибзуиря жудичиоасэ асупра формулэрий пунктелор дин план, а мижлоачелор де легэтурэ ынтре пэрць. Кум ар фи май бине сэ формулезе пунктеле планулуй ын компунеря “Зилеле тоамней тырзий”: “Черул тоамней” сау “Черул трист”, “Пэдуря” сау “ Пэдуря пустиитэ”? Кум сэ трякэ де ла дескриеря пэдурий ла дескриеря черулуй? Асеменя ынтребэрь апар ын фаца елевулуй атунч, кынд ышь систематизязэ метериалул, прегэтинду-се пентру компунере.
5. Причеперя де а конструи компунеря ынтр-о анумитэ кее композиционалэ. Ка елевул сэ-шь поатэ ынсуши ачастэ причепере, сынт нечесаре експликаций спечиале деспре партикуларитэциле де конструире а нарациуний, дескриерий, рационаментулуй ши екзерчиций респективе. Нумай ын ачест каз елевул ва путя сэ детермине конштиент структура композиционалэ адекватэ ши кяр сэ се абатэ де ла еа.
6. Причеперя де а-шь експрима гындуриле “бине” ши корект. Корект ынсямнэ ын конформитате ку нормеле лимбий литераре, “бине” (дупэ експресия луй В. Белинский), адикэ пречис, клар, ын конформитате ку ситуация де ворбире ши ку сарчина лукрэрий.
Ка елевул сэ поатэ скрие о компунере, ел требуе сэ штие а се експрима ын лимба матернэ; сау нематернэ пе де алтэ парте, лукрул асупра компунерий ый оферэ посибилитатя сэ-шь перфекционезе ворбиря.
Ун рол ынсемнат ын ачастэ дирекцие ыл жоакэ мунка спечиалэ де прегэтире, пе каре о организязэ ынвэцэторул. Астфел, штиинд кэ пе копий ый поате супрасоличита утилизаря унор кувинте (де екземплу, конжугаря вербелор) ын компунеря “О зи де плимбаре ярна”, ынвэцэторул ва преынтымпина лакунеле де вокабулар ши ва ефектуа унеле екзерчиций спечиале, мените сэ ымбогэцяскэ вокабуларул елевилор (де екземплу, ку кувинте че десемнязэ кулоаря зэпезий пе тимп ынсорит).
О атаре прегэтире лингвистикэ поате фи реализатэ ши ла лекцииле де лимбэ. Сэ зичем, кэ ын ачастэ периоадэ се студия-зэ аспектеле вербале, атунч ва фи рационал сэ се анализезе ла лекцииле де лимбэ казуриле де утилизаре коректэ ши инкоректэ ын текст а категориилор аспектуал-темпорале але вербулуй.
7. Причеперя де а коректа, а прелукра, а ымбунэтэци челе скрисе, деч причеперя де а перфекциона. Ачастэ причепере требуе сэ се ынтемеезе пе едукаря ла елевь а атитудиний аутокритиче фацэ де резултателе мунчий лор.
Причеперя респективэ е де некончепут, де асеменя, фэрэ дезволтаря ла елевь а симцулуй лимбий, инклусив а стилулуй, а нечеситэций де а се аутоверифика, де а ревени ла челе скрисе. Причеперя де а гэси ын компунеря проприе абатерь де ла темэ, амэнунте де присос, липса легэтурий, а консекутивитэций ын експунеря гындурилор ш.а.м.д. конституе кондиция сукчесулуй ын мунка асупра компунерилор. Ку регрет ачест лукру се култивэ рар. Десеорь елевий предау компунериле фэрэ а фи мэкар речитите (нич ын гынд, нич ку воче таре), скриу директ пе курат, фэрэ сэ коректезе нимик, необсервынд дефичиенцеле евиденте ын концинутул ши лимба компунерий. Деши ынвэцэторий, де регулэ, организязэ лукрул де коректаре а грешелилор, ей ну атраг, тотуш, атенция кувенитэ ла перфекционаря де кэтре елевь а компунерий суб аспектул ачестор черинце.
II ФОРМАРЯ ПРИЧЕПЕРИЛОР КОМУНИКАТИВЕ ЛА ЕЛЕВЬ
Аша дар, кум требуе сэ ли се култиве елевилор пречепериле комуникативе семналате – де а скрие пе о анумитэ темэ, де а дезвэлуи гындул принчипал ал компунерий ш.а.м.д.?
Ну требуе сэ ле формэм тоате причепериле де одатэ,прекум ну ле формэм динтр-одатэ причепериле ортографиче ши де пунктуацие. Евидент, требуе сэ се трякэ трептат де ла о причепере ла алта. Причепериле де лимбэ се депринд дупэ ун систем анумит ла лекцииле де граматикэ, лексик, де формаре а кувинтелор ш.а., пе кынд консекутивитатя ынвэцэрий де а скрие о компунере ну се супуне ложичий студиерий унор компартименте апарте але курсулуй школар де лимбэ молдовеняскэ.
Ын че ордине, деч, урмязэ а форма причепериле де а скрие компунерь? Асупра кэрор причеперь комуникативе, нумите май сус, требуе сэ се лукрезе ын примул рынд? Кум се вор ымбина екзерчицииле де формаре а унор анумите причеперь ку прегэтиря пентру компунеря урмэтоаре? Е клар: се ва ынчепе ку мунка асупра челор май симпле компунерь. Каре компунерь,ынсэ, пот фи консидерате челе май симпле?
Фиреште, ла детерминаря комплекситэций компунерий е нечесар сэ се цине конт де акчесибилитатя темей ши де фаптул дакэ елевий поседэ куноштинцеле нечесаре. Ын ачелаш тимп градул де комплекситате ал компунерий депинде де причепериле пе каре еа ле соличитэ де ла чел каре о скрие.
Сэ анализэм, де екземплу, патру компунерь пе темеле: 1. “ Режимул зилей де марць (меркурь, сымбэтэ ш.а.м.д.)”. 2. “ Уна дин челе май интересанте (веселе, меморабиле) зиле”. 3. “ О зи де лукру а фрателуй (татэлуй, сурорий, мамей)”. 4. “ Кум ышь петрек зиуа де думиникэ мембрий фамилией ноастре”.
Тоате темеле нечеситэ сэ се нарезе деспре о зи анумитэ.
Сприжининду-не пе принчипиул адоптат де ной, се поате афирма кэ тоате темеле сынт диферите дупэ градул де комплекситате. Прима темэ (“ Режимул зилей де марць”) ну чере адунаря материалулуй ши кибзуиря ординий де експунере. Елевул ын казул дат повестеште деспре лукрурь бине куноскуте де ел, ын ачя консекутивитате темпоралэ, ын каре ау лок, де фапт, ынтымплэриле.
Требуе сэ рецинем, кэ астфел де теме, каре пот фи дезвэлуите доар пе каля експунерий пречисе а фаптелор, ын практика школарэ сынт абсолут мотивате ши окупэ ун ануме спациу. Ын мод обишнуит елевулуй и се чере сэ-шь експриме атитудиня фацэ де чея че ворбеште ши скрие. Ла скриеря компунерий пе тема “ Режимул зилей де марць” ауторул де асеменя поате сэ-шь пунэ о астфел де сарчинэ. Ын ачелаш тимп ел поате сэ се лимитезе ла о констатаре симплэ а чея ку че се окупэ де ла о орэ ла алта, непунынду-шь алте сарчинь. Ын ачест каз есте импортант доар сэ се селектезе фаптеле дежа куноскуте.
Де екземплу, дакэ есте пропусэ тема “ Режимул зилей де марць”, ынсямнэ кэ елевул требуе сэ скрие деспре сине, деспре ачел орар, дупэ каре се десфэшоарэ ануме зиуа де марць ши ну о оарекаре алтэ зи а сэптэмыний.
Е клар, кэ ын анумите казурь енумераря проприу-зисэ а фаптелор есте фоарте семнификативэ. Ренумитул скриитор италиян Жани Родари, визитынд шкоала ку режим интерн №15 дин Москова, а ругат о фетицэ дин класа VI сэ повестяскэ, че фаче еа ын фиекаре зи. Скрииторул “воя сэ-шь ынкипуе, кум се трэеште ла шкоала ку режим интерн”.
Пе база ачестей повестирь ши а унор конворбирь ку копиий Жани Родари ажунже ла конклузия кэ ын щкоала – интернат “ ну-й пликтис, сурменаж, чи е линиште ши апроапе сэрбэтоаре”.
А доуа темэ (“ Уна дин зилеле меморабиле ”) чере де акум ну нумай детерминаря лимителор ей, чи ши селектаря унор астфел де фапте ши мижлоаче де експресие, каре ар демонстра чититорулуй кэ зиуа дескрисэ а путут ынтр-адевэр сэ се цине минте. Ын ачелаш тимп елевул ва повести деспре лукрурь бине куноскуте де ел ши ле ва дескрие ын ачя ордине, ын каре с-ау ынтымплат ын вяцэ.
Пентру а скрие о компунере пе тема “ О зи де лукру а татэлуй меу”, требуе сэ се селектезе материалул, деоарече ну тотул че концине зиуа де лукру дин продукцие а татэлуй есте куноскут. Ултима темэ (“Кум ышь петрек зиуа де одихнэ мембрий фамилией ноастре”) пресупуне ну нумай примеле трей причеперь, дар ши пе чя де а селекта материалул адунат: чева требуе спус ла женерал ши чева деспре фиекаре мембру ал фамилией. Прин урмаре, аич есте импортант а медита асупра планулуй ши а тречерилор де ла парте ла алта.
Астфел, дин челе спусе резултэ, кэ ынвэцаря компунерилор требуе ынчепутэ ку лукрэрь де типул 1 ши 2 (каре соличитэ причеперь елементаре), апой се трече ла компунерь де типул 3 ши 4.
Ын чея че привеште причеперя де а перфекциона челе скрисе, еа се дезволтэ трептат ла тоате етапеле де лукру. Де акум ла прегэтиря примелор компунерь ынвэцэторул ефектуязэ екзерчиций спечиале, каре контрибуе ла ымбогэциря ворбирий елевилор ши ла дезволтаря деприндерилор де аутоконтрол. Копиий гэсеск ла ынчепут абатериле де ла темэ, казуриле де ынгустаре сау екстиндере а лимителор темей ш.а.м.д ын лукрэрь стрэине, апой ын челе проприй. Трептат копиий се обишнуеск сэ-шь контролезе компунериле дин челе май диверсе пункте де ведере, ынчепынд ку верификаря мэсурий ын каре кореспунде концинутул компунерий ку тема ши терминынд ку анализа нивелулуй де систематизаре а материалулуй адунат ын компунере, а коректудиний репартизэрий материалулуй пе пэрць, а кореспундерий планулуй ку тема ш.а.м.д. Елевий се обишнуеск де асеменя ку прочедееле де чизеларе а челор скрисе. Симултан се организязэ мунка асупра дефичиенцелор де ворбире ши а грешелилор граматикале.
III СФАТУРЬ ПРАКТИЧЕ ПЕНТРУ ЕЛЕВЬ ЛА СКРИЕРЯ КОМПУНЕРИЛОР
Ын континуаре вой адуче екземпле де кытева ындрумэрь пе каре ле дау елевилор.
- Скрие пе каетул вокабулар тоате кувинтеле некуноскуте пе каре ле ынтылнешть ын лектурь; експликэ-ле ку ажуторул унуй дикционар.
- Ынвацэ сэ повестешть ку кувинте симпле, дар бине рындуите, пентру а фи ынцелес.
Пропун елевилор сэ ефектуезе ун мик екзерчициу. Дезволтэ урмэтоаря пропозицие:
Вара трече. Скрие ноуа пропозицие.
Читеште де май мулте орь пропозиция. Ле пропун елевилор деасеменя сэ вадэ дакэ ау ашезат бине тоате кувинтеле. Ынчеркаць сэ скимбаць локул ши ведець дакэ е май бине алтфел. Рэмынець ла форма каре вэ плаче май мулт. Ятэ кум ау дезволтат ачастэ пропозицие уний елевь:
Вара трече лиништитэ прин пэдуре ши кымпий.
Читинд ачастэ пропозицие елевий ышь имажинязэ о фиинцэ вие каре трече прин пэдуре ши песте кымпий фоарте лиништитэ. Експлик апой елевилор кэ ей сынт нумай ла ынчепут де друм. Екземплеле дате ле ажутэ елевилор сэ ынцелягэ кыт де фрумос се пот рындуи кувинтеле ын пропозиций. Елевий ышь нотязэ ын каетеле де ындрумэрь урмэтоареле черинце.
- Лектура есте ун модел перманент дин каре поць ынвэца кум сэ скрий.
- Вей путя скрие фрумос, адевэрат ши конвингэтор нумай деспре чея че куношть.
Ле атраг атенция елевилор, кэ ей требуе сэ обсерве ку тоатэ атенция тот че се афлэ ын журул лор: инсекте, флорь, помь, касе, стрэзь, оамень ши тот че се ынтымплэ ын журул лор: плоуэ, жокул, кынтекул пэсэрилор, мурмурул апей, рэсэритул соарелуй, ынфлориря помилор, ынтоарчеря пэсэрилор кэлэтоаре. Обсервынд елевий вор путя повести май бине ши май ушор.
Дар компунеря ну ле чере копиилор нумай сэ обсерве ши сэ рецинэ, еа вря ка елевул сэ-шь ынкипуе, чея че ну есте, дар поате фи, кяр ши нумай ын имажинация лор.
Елевий требуе сэ инвентезе ун жок интересант, сэ гэсяскэ ун кувынт ноу прин комбинаря унор силабе, сэ гэсяскэ ун рэспунс май неаштептат, сэ кауте о алтэ солуцие де резолваре а унуй екзерчициу. Де екземплу: ле пропун елевилор урмэторул екзерчициу.
Гындици - вэ ши имажинаци – вэ кум ар фи класа воастрэ песте 10,100 де ань?
Дар шкоала? Дар орашул? Ну те гынди тот тимпул че е ши че ну е посибил; чея че астэзь е импосибил, мыне, поате ва фи посибил.
Гындеште – те ла мыне.
Пентру а ле ажута елевилор сэ – шь експриме гындуриле ле пропун ши лукрул ку десенеле.
Пропун елевилор трей кувинте: школарул, супэратэ, куратэ. Ей требуе сэ реализезе ку ажуторул лор о повесте скуртэ.
Ятэ ун екземплу май реушит:
Ионел ну е акасэ. Рекизителе школаре дин гьоздан се чартэ, фиекаре спуне деспре дынсул кэ е май импортант:
Пиксул се варсэ песте каете. Каетеле с-ау супэрат. Вине о зынэ ши ле курэцэ. Лукруриле сынт курате.
Пужайлова Т. класа а IV.
О вариантэ май симплэ, пентру ынчепут поате фи ши ачея де а алкэтуи ку челе трей кувинте дате трей пропозиций, каре сэ айбэ о легэтурэ де ынцелес.
Сэ луэм кувинтеле: трен, врэбуица, флуер.
Трече ун трен. Пе трен есте о врэбуицэ.
Еа аскултэ ун кэлэтор каре кынтэ ла флуер.
Горчак Т. класа Vб.
Ле спун елевилор нумеле унуй лукру сау а уней фиинце ши ей требуе сэ спунэ деспре ел.
Де екземплу: урсул.
Урсул а збурат. Ел с-а луат ла ынтречере ку ун авион. Урсул а кыштигат ынтречеря.
Тынчеров Ю. класа VI а.
Алт жок: Че фаче?
Еу ый ынтреб пе елевь че фаче ун лукру сау о фиинцэ. Каутэ рэспунсуриле челе май диферите. Есте апречият рэспунсул чел май деосебит, май неаштептат, май интересант.
- Че фаче норул?
- Трече, аляргэ, фуже, вине, плынже.
- Креште, ынфлореште, кынтэ.
- Че фаче вынтул?
- Суфлэ, бате, аляргэ, кынтэ, ворбеште, повестеште.
Ынкэ ун жок “Кувынтул интерзис”.
Анунц де ла ынчепут кувынтул интерзис.
Апой пун ынтребэрь. Ын рэспунсурь ну требуе сэ ростешть ачест кувынт.
Кэутаць алте кувинте каре вор путя ынлокуи кувынтул ку причина, фэрэ а скимба ынцелесул пропозицией:
Сэ спунем кэ есте интерзис кувынтул “ярна”. Ятэ кытева ынтребэрь ши рэспунсурь посибиле
- Ын че анотимп есте луна дечембрие?
- Ын анотимпул ку зэпадэ.
-Ын че анотимп вине Мош Крэчун?
- Ын анотимпул алб.
- Каре есте чел май фригурос анотимп?
- Анотимпул каре вине дупэ тоамнэ.
- Ын че анотимп пэсэриле кэлэтоаре сынт плекате?
- Ын анотимпул ын каре ну май ау че мынка.
- Ын че анотимп вине Анул – Ноу?
- Ын анотимпул урэторилор ш.а.
Пентру а дезволта, ла елевь спиритул де а компуне поезий ле пропун жокул “Гэсеште ал дойля верс”.
- Кэцелушул меу фрумос
________________________________________________________________
- Флоричика дин ферястрэ
________________________________________________________________
- Фулжий кад ушор, ушор
________________________________________________________________
- Вине урсу – н четишор
________________________________________________________________
- А венит ла мине о зынэ
________________________________________________________________
Компунеря есте о зидире. Кэрэмизиле се адунэ ын рындурь ши ыналцэ зидул, аша кум кувинтеле се адунэ ын пропозиций, гындуриле сынт трайник легате унеле де алтеле, аша кум пропозицииле сынт легате прин ынцелес, континуынду – се уна пе алта:
Ынтр-о пропозицие кувинтеле ау о анумите ордине. Кынд алкэтуеште фиекаре пропозицие, елевул требуе сэ кауте локул фиекэруй кувынт: унде стэ ел май бине, унде се потривеште, ку чине се поате ынвечина. Скимбынд локул кувинтелор, елевий требуе сэ обсерве каре формэ де алкэтуире а пропозициилор есте чя май бунэ. О пропозицие поате авя май мулте фелурь де аранжаре, фиинд тоате коректе. Деачея ле пропун елевилор сэ май ынскрие ынкэ ун сфат пентру скриеря компунерий
- Ну путем алкэтуи о компунере фэрэ ну а шти сэ ордонэм кувинтеле ын пропозиций. Пентру а ефектуа ачест лукру пропун елевилор ынсэрчинэрь практиче:
Ордонаць кувинтеле ын пропозиций:
- стрэлучеште черул, пе, соаре, сенин.
- деспринд, фрунзеле, се, ружиний, ушор, де, пе, рамурь.
- репеде, меу, мерже, спре, колегул, шкоалэ.
- мя, мамэ, мулте, ынвацэ, фолоситоаре, лукрурь.
- епурь, дой, чине, дупэ, фуже, принде, нич, унул, ну.
- дуче, мунчитор, де, омул, пыне, ну, дор.
Дупэ че елевий ордонязэ кувинтеле ын пропозиций ле пропун ка ей апой сэ алкэтуяскэ ун текст ши сэ-л интитулизе.
Ионел, рошие, ку, се жоакэ, о минже;
Ку, о, путере, ловеште;
Ын, жямул, се, опреште, минжя, вечинулуй;
Че, паре, ый, рэу.
Ордонязэ пропозицииле ын текст. Дэ ун титлу потривит текстулуй.
Ылурмэряу ын фиекаре зи.
Александру ши Владу с – ау дус ын пэдуре.
Ынтро-о зи а диспэрут.
Лынгэ ун арборе ау гэсит ун арич.
Л-ау дус ын грэдина лор.
Авя корпул ка ун гем ку аче.
Ачест прочедеу ыл фолосеск ын тимпул лукрулуй диференциат с – ау индивидуал ку елевий.
Пентру а ындеплини ачастэ ынсэрчинаре ле пропун елевилор сэ-шь ынскрие ын каетул персонал де лукру:
- Пентру а ордона пропозицииле ын текст (с – ау кувинтеле ын пропозицие) прочедаць астфел: читиць тотул, стабилиць ординя, апой скриець. Пентру а – й ынвэца пе елевь сэ ефектуезе дескриеря фиинцелор, лукрурилор, феноменелор натурий каре ау диферите ынсуширь:
а) физиче
- форма (ротунд, лунгуец)
- мэриме (маре, мик)
- кулоаре (рошу, албастру)
- густ (акру, дулче, амар)
- мирос (аромат, ымбэтэтор)
б) суфлетешть
- милос, блынд, бун, дуйос ш.а.ле пропун кувинте де репер.
О фиинцэ, ун лукру, ун феномен, пот авя май мулте ынсуширь. Де екземплу: оамений бунь, харничь, дисчиплинаць, причепуць.
Кувинтеле каре аратэ ынсуширь се нумеск аджективе. Еле ынтрежеск ынцелесул субстантивелор. Аджективеле сынт кувинте де сэрбэтоаре.
Даторитэ лор експримаря есте май кларэ, май лимпеде, май пречисэ, май плэкутэ, май адевэратэ.
Аджективеле пот ста ынаинтя субстантивелор: мындра ши фрумоаса флоаре, албаструл ши сенинул чер.
Аджективеле дау пречизие ши фрумусеце компунерий, аша кум флориле дау кулоаре ши мирос кымпулуй ынверзит.
Пентру ка елевий сэ ынцелягэ май бине ачест лукру ле пропун спре ефектуаре май мулте екзерчиций.
Де екземплу:
а) Гэсеште кыте май мулте ынсуширь пентру субстантивеле дате:
Зэпадэ: пуфоасэ, аржинтие, моале, склипитоаре.
Пэдуре____________________________________________________________
Соаре_____________________________________________________________
Ом________________________________________________________________
Флоаре____________________________________________________________
б) Комплетязэ пропозицииле:
Кымпия_____________се десфэшоарэ пынэ департе. Соареле______________
апаре деодатэ. Разеле луй _______ынкэлзеск пэмынтул.
Пэсэриле_________с – ау ынторс дин цэриле калде.
в) Асямэнэ сау компарэ:
Де екземплу:
Алб ка фэина, зэпада, спума, варул
Негру ка___________________________________________________________
Ауриу ка __________________________________________________________
Бун ка_____________________________________________________________
Ыналт ка__________________________________________________________
Лаком ка__________________________________________________________
г) Гэсеште ынсуширь опусе:
чер ынтунекат_____________________________________________________
пэмынт ускат______________________________________________________
ом фрумос________________________________________________________
школар ордонат____________________________________________________
вынт путерник_____________________________________________________
д) Дублязэ ынсушириле:
Де екземплу: рыпэ ынгустэ ши адынкэ
е) Трансформаць
Ынсуширь
|
Денумиря ей
|
Акциуне
|
фрумос
блынд
бун
ыналт
курат
рече
дулче
ружиниу
|
фрумусеце
блындеце
|
а ынфрумусеца
а ымблынзи
|
Пентру а атраже атенция елевилор ле читеск ун фрагмент динтр–о компунере
скрисэ ын преалабил.
Де екземплу “Нинже”.
… Фулжий ушорь ши албь ка флориле де чиреш се жоакэ прин вэздухул ка ченуша, апой се ласэ пе пэмынтул сомнорос.
Ун помушор кафениу шь – а адунат пе брацеле речь, подоабе аржинтий.
Чейлалць помь дин грэдинэ с – ау ынвелит ын страе албе, склипитоаре. Норий сурь ау акоперит болта посоморытэ. Ымпреунэ ку елевий експликэм експресииле поетиче дин ачест фрагмент. “Фулжий албь ши ушорь”, “пэмынтул сомнорос”, “норий сурь”, - тоате ачестя сынт епитете. Авем де асеменя ши компараций “фулжий албь ка флориле де чиреш”, “вэздух ка ченуша”.
Тот ын ачест фрагмент ведем кэ помул аре браце ка ши ун ом. Ел ышь адунэ пе браце “подоабе аржинтий”. Ятэ дар, кэ помушорул се поартэ ка о фиинцэ.
Ши атунч кынд атрибуим лукрурилор ынсуширь ши пуртэрь оменешть, спунем кэ фолосим експресий поетиче. Ку ажуторул ачестор експресий, пропозицииле девин май лимпезь, май богате. Ле пропун елевилор сэ аскулте кум ар фи текстул “Нинже” фэрэ ачесте експресий.
Фулжий вин дин вэздух ши кад пе пэмынт. Кэдеря лор мэ уймеште. Ун помушор есте акоперит ку зэпадэ. Чейлалць помь сынт ши ей ла фел. Дупэ лектура ачестуй фрагмент ле адресез елевилор урмэтоаря ынтребаре. Спуне каре динтре фрагменте те фаче сэ везь май бине, моментул петрекут,сэ ынцележь май бине фрумусеця луй?
Деспре че пот сэ скрие елевий?
Унеорь кынд елевий примеск ынсэрчинэрь, (май алес ын тимпул ваканцелор) сэ скрие о компунере деспре орьче ши орьчине ар дори ей се фрэмынтэ ши ку маре греу гэсеск субьектул пентру компунеря датэ.
Атунч ле вин ын ажутор ши ый ындемн сэ не гындим ымпреунэ.
Ши атунч порним де ла редаря унор ынтымплэрь де ла шкоалэ, (дин оре, дин рекреацие, дин друмул пынэ ла шкоалэ) де ла жок, дин фамилие, плимбэрь, визите, екскурсий, лектурь
О повесте поате авя ши авионул ши тренул.
Дар де о конверсацие ку Мош Крэчун че ай зиче? Ла фел поць конверса ши ку анул, ку анотимпуриле, ку зиуа, ку вынтул. Ши флоаря дин ферястрэ ыць поате повести мулте, дакэ адмиць кэ еа веде ши ауде тотул, кэ – ць рекуноаште гласул, кэ се поате ынтриста ши букура ка ши тине.
Дар деспре мама, тата, буничий, фраций, приетений, ынвэцэторь н – ай путя сэ скрий? Е ка ши кынд ць – ай десена кипуриле, ынтр – ун фел, нумай кэ ын компунере ый вей зугрэви, фолосинду – те де кувинте.
Се пот скрие компунерь деспре анимале; кынеле чел крединчос, писика, вулпя, веверица, урсул, аричул, ш.а. Обсервэ ку атенцие ачесте анимале ла телевизор, ла менажерие, повестеште деспре еле прин кувинте ши идей потривите.
Привеште пе ферястрэ ун колц дин грэдинэ, фэ о плимбаре прин грэдинэ, пе страда та, прин сат, ораш, диминяца сау сяра.
Привеште ку интерес тотул.
Деспре тоате поць скрие кыте чева.
Дар пэдуря че спуне оаре?
Дар банка? Дар изворул? Дар фрунза ачаста рэмасэ сингуря пе рам?
Ну уйта, кэ поць сэ – ць имажинезь друмурь, кэлэторий, ынтымплэрь, орьче!
Врей сэ ажунжь пе о планетэ некуноскутэ?
Врей сэ ай о навэ космикэ. Ын имажинация та, еа поате екзиста ши ку еа поць фаче кэлэторий, есте посибил.
Нэскочеште, каутэ, имажинязэ – ць ши тоате ачесте гындурь адунэ – ле ын компунериле тале. Ну уйта!
Елевий ышь семнязэ ын каетеле де лукру дефиниция.
Компунеря ну ынсямнэ нумай чея че есте, чи ши чея че ва фи сау ар путя сэ фие, сау ай вря сэ фие.
Фиекаре компунере аре ун титлу.
Титлул уней компунерь поате сэ ле фие дат елевилор сау ей требуе сэ – л гэсяскэ сингурь.
Ле експлик елевилор че ынсямнэ титлул уней компунерь. Ей ла рындул лор ышь фак нотицеле кореспунзэтоаре ын каете.
Атунч кынд авець ун титлу, дупэ каре ва требуи сэ лукраць компунеря, вэ вець гынди ла ун концинунт каре сэ фие легат де титлу. Вець фаче ун план ал лукрэрий ши, пе мэсурэ че скриець, речитиць титлул спре а ведя дакэ ну вэ абатець де ла ел.
Атунч кынд ви се дэ тема компунерий (о ынтымпларе дин ваканцэ, о фаптэ бунэ, о визитэ) ва требуи сэ стабилиць сингурь титлу, гындици-вэ ла концинутул компунерий.
Титлул требуе сэ фие кыт май скурт ши май купринзэтор. Ел поате фи ши о ынтребаре сау проверб.
Пропун елевилор ун шир де титлурь пентру компунерь.Де екземплу:
А сосит тоамна. Тоамна ын ливадэ. Тоамна ын пэдуре.Плекаря пэсэрилор.О ынтымпларе.Приетение. Ла пескуит.О ынтымпларе ын пэдуре.Примий фулжь.Мош Крэчун. О ынтымпларе ын ваканцэ.Колегул меу. Писика мя.Веверица.Плоая. О екскурсие интересантэ. Картя – приетена мя.
Че мь – а повестит о фрунзэ?
Кэлэторие пе о планетэ некуноскутэ.
|