Четверг, 28.11.2024, 10:01
Приветствую Вас Гость | RSS

Лимба молдовеняскэ

Категории раздела
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Каталог файлов

Главная » Файлы » Мои файлы

ТЕЗЭ ДЕ КРЕАЦИЕ
15.11.2015, 19:02

IV Пэрциле компоненте але компунерий

Орьче компунере аре ун ынчепут (о интродучере, о десфэшураре),

(ун купринс) ши ун сфыршит (о ынкеере).

Интродучеря есте партя превентивэ, префаца. Ын интродучере се мотивязэ алежеря темей, се анунцэ деспре че ва фи ворба ын континуаре, скопул урмэрит де аутор, се експуне позиция ауторулуй фацэ де дезвэлуиря темей, де екземплу:

“Ын класа ноастрэ еу ам о приетенэ. Не – ам ымприетенит ын класа V. Еа е о фатэ бунэ, деачея вряу сэ вэ фак куноштинцэ ку еа…”  (Дин компунеря “Приетена мя”. Се мотивязэ алежеря ероиней пентру дескриере.)

“Ярна! Ла сосиря ей тотул ын натурэ  се скимбэ. Еа ынтра – адевэр е врэжитоаре. Деспре познеле ей ам ши сэ вэ повестеск”. (Дин компунеря “ А сосит  ярна врэжитоаре”. Се комуникэ деспре че ва фи ворба, се детерминэ  модул де тратаре а темей.)

Де нотат, кэ атыт карактерул интродучерий, кыт ши ал ынкеерий, депинде де типул де компунере. Де екземплу, ын компунериле наративе се комуникэ, де обичей, тимпул ши локул акциуний:

“Думиникэ не – ам дус сэ не дэм ку скиуриле. Ера о диминяцэ жероасэ ши ку соаре…”  ( Дин компунеря “ Кум ам ският одатэ…” )

Ын прима парте а компунерий – дескриере ну арареорь се редэ импресия женералэ деспре объект, се индикэ, де пе че позицие ва фи дескрис обьектул, се формулязэ идея принчипалэ а лукрэрий. Ын компунериле – рационамент ын интродучере се пуне, де регулэ, ынтребаря каре чере рэспунс, се читязэ диферите пэрерь, се фак менциунь ку привире ла лимитаря темей ш. а.

         Ын партя де базэ а лукрэрий се дезвэлуе тема, концинутул де базэ ал компунерий. Е де ла сине ынцелес, кэ ачастэ парте е май волуминоасэ декыт интродучеря сау ынкееря. Еа поате фи ымпэрцитэ ын пэрць май мичь (инклусив ын алиниате), релатив фините суб аспектул терминэрий гындулуй.

Ынкееря есте ултима парте а орькэрей експунерь, компунерь, комуникэрь. Ын ынкеере се фак тоталуриле челор спусе, се формулязэ конклузииле, женерализэриле, се сублиниязэ гындуриле принчипале але лукрэрий.

         Ятэ кытева екземпле де ынкеерь, екстрасе дин компунериле  елевилор дин класеле VI – VIII:

“… Ала ымь плаче, пентру кэ е харникэ, куминте ши е о приетенэ бунэ, кяр дакэ – й неглижентэ: се ва коректа. Доар фиекаре ом аре неажунсурь, пе каре ши ле ликидязэ  трептат”. (Дин компунеря “Приетена мя ”. Се фак тоталуриле, се сублиниязэ атитудиня фацэ де персоана ын каузэ.)

“… Ам ынвэцат мулте ла лекцииле де мункэ:  штиу сэ фак ун арэтэтор , о коадэ пентру  чокан ш. а. Еу ам ынцелес, че ынсямнэ  сэ фачь лукрул ку мыниле тале.” (Дин компунеря “Лукрул меу ын ателиер”. Се траг конклузииле пе база челор скрисе.)

Елевий требуе сэ штие, кэ ну се поате, пе де о парте, сэ редучь немотиват партя де базэ а компунерий, яр пе де алтэ парте сэ лэржешть неынтемеят интродучеря сау ынкееря. Ка волум ултимеле ну пот депэши партя де базэ.

Тоате пэрциле компунерий сынт легате ынтре еле. Компунеря требуе сэ фие интегралэ, монолитэ ка сенс.

Принчипалул  е сэ ле арэтэм елевилор посибилитатя де а група материалул адунат ын конформитате ку челе трей пэрць компоненте але лукрэрий. Ын фиекаре каз  требуе сэ кларификэм, каре материал се реферэ ла интродучере, каре – ла партя де базэ ши че се поате скрие ын ынкеере. Композиция лукрэрий депинде де карактерул темей, де скопуриле пе каре ши ле пуне ауторул.

А- й ынвэца пе елевь сэ алкэтуяскэ планул, сэ факэ о компунере коерентэ ка формэ ши концинут ну е ун лукру ушор. Дакэ ачестор проблеме ну ли се акордэ атенция кувенитэ ла тимп, елевий ну – шь формязэ причепериле нечесаре. Фаптул е конфирмат де нумероаселе грешель пе каре ле комит ын компунериле лор атыт елевий дин класеле IV – VIII,  кыт ши чей дин класеле супериоаре.

Ятэ ун екземплу де план десфэшурат ал уней компунерь

Тоамна ын ливадэ

Интродучере

  1. Че анотимп а сосит?
  2. Че фел де анотимп есте тоамна?

Купринс

  1. Че не дэруеште ачест анотимп?
  2. Че се ынтымплэ ын ливадэ? Кум сынт помий, фруктеле, фрунзеле?

Че компараций путем сэ фачем?

  1. Че мунчь ындеплинеск оамений ын ливезь?

Кум сынт фецеле оаменилор?

  1. Чине ый ажутэ?

Ынкеере

  1. Че легэтурэ поць фаче ынтре пом ши ом?

Унеорь ле пропун елевилор ши експресий де сприжин: мере ка фокул, пере гэлбуй, гутуй ку пуф гэлбуй, фрунзе ружиний (галбене, рошкате, верзь, арэмий), тоамна харникэ ши де бунурь дарникэ.

 

 

 

 

V АЛИНЕАТЕЛЕ

Ун лок апарте ын компунере ыл ау ши алиниателе.

О компунере требуе сэ айбэ чел пуцин трей алиниате (пентру челе трей пэрць компоненте але компунерий). Купринсул поате авя ла рындул сэу, май мулте алиниате, ын функцие де идеиле каре апар. Ле читеск елевилор екземпле конкрете, фэкынду -  ле експликацииле респективе, апой ле пропун екземпле де тексте пе каре елевий требуе сэ ле скрие корект, стабилинд ши нумеротынд алиниателе:

Ын чея че привеште ынтребэриле ши рэспунсуриле. Май ынтый де тоате елевий требуе сэ читяскэ тоате ынтребэриле каре фак карте дин планул де идей. Сэ стабиляскэ че вор рэспунде ла фиекаре ынтребаре.

Ун рэспунс поате фи алкэтуит дин уна сау май мулте пропозиций.

Ынчеркаць сэ конструиць фиекаре пропозицие ын гынд апой сэ о скриець.

Сэ луэм кытева екземпле пентру а ынцележе май бине чея че ам спус.

а) Ынтребаря                                                    Че фел де анимал есте вулпя?

Рэспунс грешит:      Еу пот спуне деспре вулпе кэ есте ун анимал сэлбатик  

Рэспунс корект :          Вулпя есте ун анимал сэлбатик

Дупэ анализа ачестор екземпле експлик елевилор кэ кувинтеле де присос стрикэ коректитудиня ши фрумусеця пропозицией.

Ун лок импортант ын компунере ыл окупэ тимпул ын каре се петрече акциуня. Деачея атунч кынд елевий алкэтуеск о компунере ей требуе сэ фие фоарте консеквенць ын чея че привеште тимпул сау персоана (сэ повестяскэ ынтряга компунере ла ачелаш тимп: трекут, презент, виитор ши ла ачеяш персоанэ.)

Пентру ачаста ле пропун елевилор кытева екзерчиций:

  1. Ынчаркэ сэ тречь ла тимпул презент ши виитор вербеле дин версуриле урмэтоаре:

 

 

А венит о пэсэрикэ

Ши кынта ла фереструйкэ

  1. Ынлокуеште персоана ынтый (еу) ку персоана а трея (ел.) Фий атент ши ла скимбаря алтор кувинте.

Еу ам (_________) фост ла вэрул меу (___________).

Мие мь – а (__________) плэкут плимбаре ку вапорул.

Пе мине м – а (_______) ынвэцат вэрул меу (______) кум сэ фак (______) о корабие.

Че мулт мь – а (__________) плэкут плимбаря.

Ун лукру фоарте импортант ын компунере есте ка елевий сэ ну репете ачеляшь кувинте. Ка сэ ынцелягэ ачест лукру, ле читеск елевилор ун фрагмент дин компунеря “Веверица” скрисэ де ун  елев.

Веверица трэеште ын пэдуре. Веверица аре о бланэ рошкатэ ка фокул. Веверица се хрэнеште ку нучь ши алуне.

Ну е греу сэ обсерваць грешала. Кувынтул “веверица” пе каре ыл детерминэ ынсэшь елевий апаре  ын фиекаре дин челе трей пропозиций. Ымпреунэ ку елевий коректэм. Прима  пропозицие ва рэмыне аша кум есте скрисэ. Ын а доуа пропозицие вом ынлокул кувынтул каре се репетэ ку алтул каре сэ експриме ачелаш лукру. Ын лок де “веверица” вом спунe “еа”, пентру кэ не путем да сяма деспре чине есте ворба. Ултима пропозицие ва требуи  с-о скимбэм пуцин ка сэ ну фие ла фел ка примеле доуэ. Ятэ ноул фрагмент коректат:

 Веверица трэеште ын пэдуре. Еа аре блэницэ рошкатэ ка фокул.

Храна ей префератэ сынт алунеле ши нучиле.

Апой, ле пропун елевилор ун текст пе каре ей сингурь требуе сэ – л коректезе.

Соареле стрэлучеште путерник пе чер.

Соареле ынкэлзеште пэмынтул.

Соареле аре разе стрэлучитоаре.

Експлик елевилор, кэ кувинтеле, каре се репетэ, ле путем ынлокуи ну нумай ку пронуме. Ынлокуирь путем фаче ши ку алт кувинт сау груп де кувинте каре ау ынцелес асемэнэтор.

Де екземплу:

вулпя (виклянэ, рошкатэ, кодатэ, ширятэ)

плоая (пикурь речь, стропий мэрунць, марь, бобицеле, стрэвезий)

епуреле (фрикос, урекятул)

картя (приетен бун, извор, де ынцелепчуне)

пэсэриле кэлэтоаре (оаспеций примэверий, веститорий примэверий).

 

VI ЕСЕНЦИАЛУЛ  ШИ АМЭНУНТЕЛЕ

             Експлик елевилор ачесте ноциунь.

Есте есенциал чея че требуе неапэрат спус, чея че есте фоарте импортант ши фэрэ де каре компунеря ну ар авя концинут, ар фи гоалэ ши ну ар трата чея че требуе. Амэнунтеле каре сынт дате пот липси, фиинд май пуцин импортанте. Се поате ынтымпла ка, чея че есте амэнунт ынтр – о компунере сэ фие есенциал ын алта каре аре ун алт субьект.

Де екземплу: ын компунеря “ Веверица” дескриеря уней нучь есте “ун амэнунт, дар ын компунеря “Нукул”, ачастэ дескриере девине импортантэ. Ам  читит компунерь ын каре елевий скриу деспре фапте каре ну спун нимик деспре субьектул компунерий (апой ам мынкат, не – ам ымбрэкат, не – ам плимбат ш.а.)”

Ын дескриеря унор персонаже, скрииторий рекург ла амэнунте пентру а карактериза май бине ши май конвингэтор персонажул респектив.

Ле пропун елевилор сэ семнезе ку “+”, идеиле каре ну пот липси ши ку    “-”, идеиле каре пот липси дин компунере.

“Прима зэпадэ”

Е ярнэ_________________________________________________________

Еу мэнынк ___________________________________________________

Мынкаря е бунэ_______________________________________________

Черул есте плин де норь___________________________________________

Кад примеле стелуце аржинтий__________________________________

Привеск дансул фулжилор де ня_________________________________

Фрателе меу а спарт о чашкэ____________________________________

Вынтул бате ын ферястрэ_______________________________________

Еу ымь вой кумпэра патине______________________________________

Титлул компунерий ле спуне школарилор деспре че ей требуе сэ скрие. Ну путець скрие деспре чея че н – аре легэтурэ ку компунеря. Астфел ну путець дескрие вулпя ынтр – о компунере деспре веверицэ. Ну путець дескрие нумай натура ын тимпул ерний, атунч кынд авець де повестит “ О ынтымпларе дин ваканца де ярнэ”.

Ла алкэтуиря планулуй де идей ле ажут елевилор сэ ну се рэтэчаскэ алунекынд спре алте субьекте.

Ынаинте де а се апука сэ скрие компунеря елевий требуе сэ – шь адуне идеиле. Сэ ле скрие ын ординя ын каре ле вин. Апой сэ ле ордонезе ынтр – о ыншираре фиряскэ (аша кум с – а десфэшурат ши ынтымпларя, ын функцие де тречеря тимпулуй сау кум сынт ордонате пэрциле унуй ынтрег, дакэ фачець дескриере), астфел ынкыт сэ фиць ынцелешь ку ушуринцэ.

Дакэ вець дескрие “О зи” вець ынчепе ку моментеле дин диминяца зилей, континуынд ын ордине  ку челелалте моменте, дакэ е дескриеря ун анимал, ну ынчепець ку кодица.

Елевий лукрязэ асупра унуй екземплу. Ордонаць кытева дин идеиле

компунерий.

“ О зи ла маре”

  1. Пе плажэ__________________________________________________
  2. Друмул спре плажэ_________________________________________
  3. Ла амязэ__________________________________________________
  4. Ынтымплэрь де пе плажэ_____________________________________
  5. Активитэць де дупэ – амязэ___________________________________
  6. Ынсераря__________________________________________________
  7. Апус де соаре_________________________________________________

Алт екзерчициу.

Ордонаць кытева дин идеиле компунерий.

 

“Оаспеций примэверий”

  1. Пэсэриле рефак куйбул________________________________________
  2. А сосит примэвара __________________________________________
  3. Пэсэриле рекуноск куйбул ____________________________________
  4. Оамений сынт букурошь_____________________________________
  5. Ын куйб вор креште пуишорь_________________________________
  6. Пэсэриле кэлэтоаре се ынторк_________________________________

О комуникаре требуе сэ фие скрисэ ку атенцие пентру а ну фаче ши алте грешель.

а) де пунктуацие

б) де ортографие

Атраг, атенция елевилор ла скрис. Елевий ышь семнязэ ын каете кытева моменте.

- Скрие дата сус, ын партя дряптэ, ын примул спациу.

- Скрие титлул ла мижлок (лэсынд ун спациу дупэ датэ). Титлул се скрие ынчепынд ку литерэ маре ши фэрэ пункт ла сфыршит.

- Ласэ ун рынд либер дупэ титлу.

- Ынчепе прима пропозицие ку алинеат ши ку литерэ маре.

- Ну ынгесуи кувинтеле ла сфыршитул рындулуй, чи диспарте – ле корект ын силабе.

- Респектэ алинеатул кынд тречь ла о алтэ парте а компунерий сау ла о идее ноуэ.

- Скрие ынчепынд ку литерэ маре, нумеле де персоане, цэрь, ораше, апе, мунць, анимале, стрэзь, сате ш.а.

- Ну омите, (ну мынка) литереле дин кувинте сау кувинтеле дин пропозиций.

- Семнеле де пунктуацие сынт: (пунктул (.), виргула (,), семнул ынтребэрий (?), семнул екскламэрий (!), пунктул ши виргула (;), доуэ пункте (:), семнеле читэрий сау гилимеле (“…”), линия де диалог ши де    (-), парантезеле (), пунктеле де суспенсие (…..), кратима (-).  

- Семнеле ортографиче сынт: кратима (-).

- Фолосеште корект семнеле ортографиче ши де пунктуацие.

- Ынсемнязэ ворбиря фиекэрий персоане ку линие де диалог ши алинеат.

 

Лукраре практикэ

Урмэреште компунеря унуй школар неатент. Коректяз – о адэугынд семнеле де пунктуацие каре липсеск.

Колегул меу

Колегул меу се нумеште Александру

Л – ам куноскут ынкэ дин класа I

Есте фрумос де статурэ Аре пэрул негру окий албаштри ши ображий роший

Че фачь астэзь мэ ынтрябэ ел ын фиекаре зи Еу цин мулт ла ел ши ной петречем мулт тимп ымпреунэ

Дупэ кум ам обсерват май ынаинте, планул де идей ле ажутэ елевилор сэ ну  рэтэчяскэ прин алте субьекте, сэ – шь ордонезе гындуриле, сэ алягэ есенциалул.

Планул компунерий есте формат дин идеиле компунерий. Фиекаре идее поате купринде уна сау май мулте пропозиций. Ын рындуиря идеилор вець цине сяма де пэрциле уней компунерь.

Идеиле требуе сэ се континуе уна пе алта, астфел ынкыт компунеря сэ “кургэ” фиреск, фэрэ ынтреруперь.

- Ши ту сингур ыць поць алкэтуи планул уней компунерь.

Идеиле пот фи пропозиций интерогативе, (ынтребэтоаре), пропозиций енунциативе (ку пункт ла сфыршит), титлурь (редате фоарте пе скурт).

Алкэтуеск ымпреунэ ку елевий, планурь пентру кыт май мулте компунерь.

Май ынтый ынсэ, аш вря сэ рецинець чея че урмязэ:

- Пентру а реализа о компунере, ну уйтаць кытева черинце фоарте импортанте!

Е бине ка ачеста черинце сэ фие скрисе пе чя де – а доуа пажинэ а каетелор воастре де компунерь.

 VII ЧЕРИНЦЕ

Респектэ:

- челе трей пэрць але компунерий (интродучеря, купринсул ши ынкееря);

- ординя идеилор;

- богэция идеилор спре а ну перде дин ведере есенциалул;

- тратаря темей дате, конформ титлулуй (фэрэ рэтэчирь);

- фолосиря унуй лимбаж клар ши корект, дар богат (прин фолосиря унор експресий поетиче);

- коректитудиня ши кларитатя скрисулуй (респектаря регулилор ортографиче ши де пунктуацие), фрумусеця стилулуй (презентаря сау аспектул лукрэрий).

- Ынаинте де а скрие, гындеште!

- Гындеште ши апой скрие, ну инверс!

Ай дестуле обсерваций кулесе. Ць – ай алкэтуит ун план де лукру ын каре ай купринс идеиле де базэ але компунерий. Дезволтэ ачесте идей, алкэтуинд пропозиций. Орьче пропозицие, се алкэтуеште ынтый ын гынд ши апой се скрие. Дупэ че ай скрис пропозиция о май читешть о датэ. Дакэ ну – ць плаче, о коректезь пынэ капэтэ форма чя май бунэ. Дакэ ай терминат ши ынкееря, читеште де кытева орь компунеря ын ынтрежиме.

Поць сэ май адаужь сау сэ скоць унеле пропозиций.

Ка сэ ажунжь ла форма “де курат”, требуе сэ фачь уна сау  май мулте ынчеркэрь пе каетул тэу де екзерчиций.

Мунка де алкэтуире а уней компунерь ну е пря ушоарэ, дар е плинэ де букурий.

Ултима читире а лукрэрий фэ – о ку воче таре. Есте импортант сэ штий сэ – ць читешть компунеря пентру а фи ынцелес.

Ын континуаре вой презента ын лукраре кытева планурь де компунерь алкэтуите ымпреунэ ку елевий ши де мине персонал.

Алкэтуиря унуй план ынсямнэ о компунере пе жумэтате фэкутэ.

 

 

 

VIII ЕКЗЕМПЛЕ ДЕ ПЛАНУРЬ АЛЕ КОМПУНЕРИЛОР

Плануриле алкэтуите пот фи орькынд скимбате сау комплетате дупэ бунул плак.

Де екземплу:

А сосит тоамна.

  1. Интродучере:

Че анотимп а сосит. Ку че путем асемэна тоамна?

  1. Купринс:

а) Каре сынт семнеле сосирий тоамней?

Кум ынкэлзеште соареле?

Че ау фэкут пэсэриле кэлэтоаре?

Че се ынтымплэ ын грэдинэ?

(флориле, помий, легумеле, фруктеле).

Че се ынтымплэ ын вий?

     б) Каре сынт активитэциле оаменилор ын ачест анотимп?

в) Че фак школарий?

 

  1. Ынкеере.

Че фел де анотимп есте тоамна?

      Де че ыць плаче?

Ынаинте де а трече ла скриеря компунерий ле пропун елевилор сэ гэсяскэ ши сэ читяскэ версурь ынкинате тоамней. Лектура ле ва ажута сэ ынчапэ

лукрул ку май мултэ плэчере ши кяр сэ фолосяскэ  унеле експресий фрумоасе пе каре ле вор рецине.

 

 

Прима зи де шкоалэ

Интродучере                                  1.Че анотимп а сосит?

                                                        2.Че се ынтымплэ ку школиле?

 

     Купринс                                 3.Че поць спуне деспре друмул спре шкоалэ?

                                             4.Дар деспре ынтылниря ку колежий?

5.Кум с – а десфэшурат фестивитатя де дескидере а ноулуй ан школар

                                           6.Кум ци с – а пэрут шкоала? Дар класа?

 

 

 Ынкеере                           7. Де че сынт букурошь школарий?

 

Кытева пропозиций ши екзерчиций де сприжин:

Тоамна дескиде порциле школилор;

Неуйтателе  клипе але ваканцей, нисипул ауриу ал мэрий, болта  албастрэ  а черулуй;

класа с – а скимбат, гласул блынд.

 

 

Кынеле меу

(дескриеря унуй анимал)

  1. Интродучере

Кум се нумеште кынеле тэу?

 

  1. Купринс    

Де кынд ыл ай ши де ла чине?

Каре есте ынфэцишаря луй?

          - мэримя корпулуй, кулоаря пэрулуй,

          - кап (окь, урекь, бот),

          - трункь, пичоаре, коадэ.

          Кум те порць ку ел? Кум се поартэ ел ку тине?

          Че ынтымплэрь поць повести ын легэтура ку ел?

           Че ай ынцелес дин ачесте ынтымплэрь?

                Че фел де анимал есте кынеле?

 

  1. Ынкеере     

Де че юбешть кынеле?

О екскурсие

Май ынтый де а скрие ачастэ компунере експлик елевилор, кэ ын локул ачестуй титлу, поате фи трекутэ кяр денумиря локулуй унде ау фэкут екскурсия: Ла Тираспол, Ла Москова, Ла Одеса, Ла Сахарна ш.а.

Елевий ну вор путя скрие компунеря пынэ ну ау о екскурсие ши ну ау обсерват ку атенцие тот че ау вэзут. Е бине ка ын орьче екскурсие елевий сэ айбэ ку дынший карнецеле ын каре сэ – шь поатэ нота анумите дате пе каре ну ле вор путя рецине пря ушор, дар каре ле вор фи нечесаре ын реализаря уней компунерь комплете ши конвингэтоаре. Ей ышь пот нота ши унеле обсерваций ши импрессий спре а ну ле перде дин ведере  пынэ ын моментул реализэрий компунерий. Е бине ка о компунере ку ачаста темэ елевий сэ о скрие ын примеле зиле дупэ че вор вени дин екскурсие. Атунч имажиниле ши импресииле кулесе сынт ынкэ проаспете.

 

 Планул компунерий

  1. Фиксаря датей ши а локулуй екскурсией

              Прегэтиря екскурсией.

  1. Моментул плекэрий (деспре локул де плекаре, моментул зилей, буна диспозицие а тутурор)

Друмул ла ынтоарчере

      Сосиря.

  1. Импресий.

Импресий дин екскурсие ынсямнэ ку чея че ау рэмас ын гынд ши ын суфлет: имажинь фрумоасе, сентименте.

Сентиментеле омулуй (чея че симте ел легат де фапте, ынтымплэрь,  феномене, фиинце) пот фи: драгосте, адмирацие, респект, ынцележере, милэ, урэ ш.а.

Пентру а дескрие сентиментеле ле пропун елевилор лукрул практик.

Че сентименте поць авя фацэ де:

  •  

ун лукру фоарте фрумос (ун таблоу)________________________________

  •  

ун болнав____________________________________________________

ун бэтрын_______________________________________________________

  •  

Ордонязэ силабеле ын доуэ кувинте ши вей афла ун сфат:

Окро – те         теш – на – ра ! ту –

Деасеменя ле читеск кытева тексте ын каре сынт дескрисе диферите ораше.

  •  

Скопул меу ын ачастэ лукраре а фост де а презента, лукрул пе каре ыл ынфэптуеск ку  елевий зи де зи ын тимпул анилор де студий ын чея че привеште скриеря коректэ атыт дин пункт де ведере ал концинутулуй, кыт ши чел гарматикал ал компунерилор. Ачаста контрибуе ла дезволтаря женералэ а персоналитэций.

Ынвэцаря компунерилор есте ун прочес компликат ши де лунгэ дуратэ, пе паркурсул кэруя есте нечесар сэ се фиксезе ын конштиинца елевилор трептат ши систематик ынтрегул комплекс де черинце, каре се ынаинтязэ фацэ де ачесте лукрэрь.

Фиекаре кувынт требуе сэ ле ажуте елевилор сэ – шь експриме гындул принчипал, пе каре ау врут сэ – л дезвэлуе ын компунере. Адикэ сэ акорде о деосебитэ атенцие ну нумай ла чея че урмязэ сэ скрие, дар ши кум сэ – шь алягэ кувинтеле дупэ сенсул лор ын текстул респектив, аша кум ындямнэ Гр. Виеру: “ Сэ мунчим ын мьезул лимбий, ну ла маржиня ей. Ну кувынтул сэ ынцележем, дар сужестия ши тайна са… А ворби сэнэтос лимба мамей есте о даторие, уна динтре челе патриотиче.”

  •  
  1. Никольский В.А. Сочинения в русской школе М., 1987, с. 13.
  2. Ладыженская Т. А. О чем хотят писать в своих сочинениях

школьники.:  -  Русский язык в школе, 1994, №2.

  1. Вигдорова Ф.В. Глаза пустые и глаза волшебные.  Калуга, 1991, с. 158.
  2. Пенеш Марчела Букурия де а скрие компунерь. Букурешть, 2005, п. 125.
  3. Виеру Гр. Тайна каре мэ апэрэ. Кишинэу: Литература артистикэ, 1983, паж. – 8 – 10.

 

ДЕЗВОЛТАРЯ КРЕАТИВИТЭЦИЙ ЕЛЕВИЛОР ЛА ЛЕКЦИИЛЕ ДЕ ЛИМБЭ МОЛДОВЕНЯСКЭ (ОФИЧИАЛЭ) ши ЛИТЕРАТУРЭ(1часть)

Категория: Мои файлы | Добавил: alena83
Просмотров: 2337 | Загрузок: 0 | Комментарии: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Форма входа
Поиск

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтов - uCoz