Воскресенье, 19.05.2024, 12:43
Приветствую Вас Гость | RSS

Лимба молдовеняскэ

Категории раздела
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Каталог статей

Главная » Статьи » Мои статьи

Утилизаря методелор ши прочедеелор де лукру ку текстул ла лекцииле де лимба ши литература молдовеняскэ ын шкоала алолингвэ

ПРИМЕНЕНИЕ МЕТОДОВ И ПРОЦЕССОВ РАБОТЫ С НОВЫМ ТЕКСТОМ НА УРОКАХ МОЛДАВСКОГО ЯЗЫКА И ЛИТЕРАТУРЫ В РУССКИХ ШКОЛАХ

APPLICATION METHODS AND PROCESSES IN THE WORK WITH THE NEW TEXT ON THE LESSONS OF THE MOLDOVAN LANGUAGE AND LITERATURE IN THE RUSSIAN SCHOOLS

При изучении языков учащиеся сталкиваются с трудностями работы с текстами, умениями быстро  понять прочитанное и выразить основную мысль своими словами. В данной статье рассматриваются наиболее эффективные методы и процессы работы с новым текстом на уроках молдавского языка  и литературы в русских школах.

Ключевые слова: методика преподавания молдавского языка, молдавский язык в русской школе, работа с текстом на молдавском языке.

 

In the study of language, pupils have difficulties working with texts, the ability to quickly understand what they read and to express the basic idea in your own words. This article discusses the most effective methods and processes of working with the new texts on the lessons of the Moldovan language and literature in Russian schools.

Key words: methods of teaching the Moldavian language, Moldavian language in Russian schools, work with the text in the Moldavian language.

 

Методеле ши прочедееле де лукру ку текстул ла лекцииле де лимба молдовеняскэ ыс ачеляшь ка ши пентру алте лимбь. Реферитор ла методика практикэ прочедееле де лукру ку текстул се експун ну конформ методелор стабилите, дар вариязэ ын тимпул лукрулуй ку текстул. Ын унеле кондиций сынт ефективе унеле методе де студиере, ын алтеле – алте методе. Доар атырнаря креативэ фацэ де алежеря ачестор методе поате да резултателе дорите. Алежерий креативе де лукру ку текстул ла лекцииле де лимба молдовеняскэ ши есте   консакратэ лукраря мя. Ын еа еу тинд сэ демонстрез, кум пот атинже резултателе дорите ла студиеря лимбий молдовенешть прин  лукрул ку текстул, каре дэ посибилитатя де а ынвэца ной кувинте ши фразе, де а ымбогэци вокабуларул челор каре-л ынвацэ.

Пентру а обцине резултателе дорите ын  лукру есте нечесар де а шти ши урма лежитэциле  ей, каре сынт прочедееле типиче ын прочесул студиерий фиекэруй текст ла орьче лекцие де лимба молдовеняскэ.  Яр ачаста ши есте аргументул штиинцифик ал ачестуй прочедеу де ынвэцэмынт ла фиекаре лекцие, кынд лукрэм ку тексте ной.

Методеле ши прочедееле де лукру ку текстеле ла лекцииле де лимба молдовеняскэ формязэ деприндериле ши  посибилитатя де а дезволта куноштинцеле ла лимбэ.  Тоате ачестя не пермит сэ фачем урмэтоаря конклузие: методеле ши прочедееле де лукру ку текстул ла фиекаре лекцие капэтэ ынкредеря де-а фи конституите де о ноуэ методэ индепендентэ, кум ла ун педагог, аша ши ла алтул, депинде де класэ ши де нивелул прегэтирий ал елевилор, кум ши де вокабуларул лор.  Пентру а форма база лукрулуй ку текстул  требуе а шти партикуларитэциле ноулуй текст, кувинтеле ши експресииле ной, каре ажутэ  ла ынцележеря ноулуй текст.

 

Модуриле активитэций де предаре а ынвэцэторулуй ши елевилор ын тимпул лукрулуй ку ноул текст

 Активитатя ынвэцэторулуй ши елевилор ын прочесул лукрулуй ку текстул  ноу се ефектуязэ  ын тимпул студиерий ши читирий текстулуй, каре поартэ ун карактер де инструире. Окупацииле ынвэцэторулуй ши але елевилор, ынкадраць ын активитатя де студиере, сынт окупаций де студий ши оферэ посибилитатя де-а студия текстул ноу ла лекцииле де лимба молдовеняскэ. Ын кадрул  ачестей активитэць штиинцифиче  ынвэцэторул фолосеште челе май диферите прочедее пентру а ушура студиеря ноулуй текст, ши тотодатэ а ноилор кувинте ши експресий, каре май апой ымбогэцеск  вокабуларул елевилор ши ажутэ ла дезволтаря куноаштерий лимбий молдовенешть практичь, де-асеменя ши формязэ деприндериле ши причеперя лукрулуй ку текстул ла орьче лекцие.

Активитатя ынвэцэторулуй поате фи нумитэ активитате де инструире, каре ындямнэ елевий сэ-шь перфекционезе лукрул ку текстеле ной, ый ындряптэ, организязэ прочесул де лукру асупра ачестуй текст. Активитатя де инструире а ынвэцэторулуй  ну есте тотуна. Ел поате сэ експличе акчентул корект,сэ  демонстрезе ынцележеря ноулуй текст,  сэ нотезе лукрул елевилор асупра текстулуй.

Методеле де студиере а лукрулуй асупра ноилор тексте ачаста ши есте каля ынцележерий  луй, яр прочедеул – модул ши фелул активитэций ынвэцэторулуй ла ачастэ лекцие поате демонстра елевилор семнификация ноулуй текст, поате шопти кувынул сау фраза коректэ, поате индика ла грешелиле лор ши ле нота мерителе диферитор елевь.

Есте фоарте импортант ын тимпул лукрулуй ку текстул метода активитэций ку скоп а ынвэцэторулуй ши ындрумаря луй, каре асигурэ ажуторул практик ын ачест лукру,  ын реализаря традучерий дорите а ноулуй текст дат.

Ын методеле ши прочедееле де лукру ку текстул есте ын рапорт  вокабуларул ку дежа куноскутул лукру ку текстул ноу. Ей паркэ се комплетязэ унул пе алтул. Де ачея  ынвэцэторул требуе сэ фие гата тотдяуна сэ-й шоптяскэ чева ын орьче момент, астфел а-л стимула ши ындрепта ажуторул практик  ын лукрул ку текстул. Ши ын примул рынд ынвэцэторул требуе сэ атрагэ атенция елевилор ла студиеря кувинтелор ши експресиилор ной дин текстул дат, кыт май бине сэ ле ынсушяскэ ла етапа ынчепэтоаре а лукрулуй ку текстул некуноскут. Активитая организаторикэ а ынвэцэторулуй  се експримэ прин сужерэрь, индикаций, алузий, яр тоате ачестя ши кондук ку лукрул елевилор ши трезеск доринца де-а се испрэви ку лукрул асупра текстулуй. Активитатя де контрол а ынвэцэторулуй есте урмэриря неконтенитэ дупэ тоць елевий. Ку алте кувинте, активитатя де контрол а ынвэцэторулуй констэ ын афларя резултателор ын лукрул ку текстул ла фиече етапэ а луй. Ын аша мод функция де стимуларе поате фи тотодатэ екзаминатэ ка ажутор тотал, ымпреунэ ку моментул организаторик ши де контрол, каре  ышь гэсеск експримаря ын резултатул финал. Яр ачеста ши ва фи сукчесул ын лукрул ку текстул ноу.  Есте фоарте импортант ын ачест лукру де а чити кэутынд чева, ачаста стимулязэ де а традуче текстул  ын лимба матернэ. Ануме ын модул ачеста апаре ла елевь нечеситатя ын читиря динамикэ.

Тоате челе спусе май сус не дау посибилитатя де а класифика методеле ши прочедееле принчипале де лукру ку текстул. Ачаста е бине илустрат ын скема урмэтоаре:

Прочедееле принчипале де лукру ку текстул ноу

 

Етапеле  де лукру ку текстул енумэрате аратэ, кэ тоате етапеле де лукру сынт легате уна ку алта ши ымпреунэ креазэ кондицииле де а студия текстул ноу. Ши тоате ачесте етапе дезвэлуе концинутул текстулуй, диферите пропунерь ын привинца традучерий кувинтелор, дау посибилитатя де а аминти кувинтеле ши фразеле дежа куноскуте  ши ла ынкеере – студиеря лексичий.

Ын тимпул лукрулуй ку текстул е импортант пентру елевь а инклуде ши интонация ноилор кувинте ши експресий, де-асеменя ши кэутаря кувинтелор легате уна де алта. Яр ачаста ажутэ де а традуче кыт май ушор текстул ын лимба матернэ.  Ын тимпул лукрулуй ку текстул мулт ынсямнэ кэутаря ши студиеря кувинтелор. Кувинтеле ши експресииле некуноскуте  елевий ынцелег ши дупэ сенс, дупэ структура кувынтулуй ши пропозицией, дупэ алинеате ши ымбинэрь де кувинте.

Е импортант ын тимпул лукрулуй ку текстул де а екстраже сенсул текстулуй.  Ачастэ причепере е легатэ ку куноштинцеле деспре конструкция експресиилор, пропозициилор, ку регулиле ымпэрцирий лор дупэ сенс, ку причеперя лимбий.

Лукрул асупра ачестор причеперь ши формязэ принчипалеле етапе а студиерий орьшикэруй текст.  Ефектуынд ачест  лукру ынвэцэторул требуе сэ урмэряскэ ла фиекаре етапэ а лукрулуй ку текстул ноу. Студиеря лукрулуй асупра текстулуй ноу презинтэ интерес ну индивидуал, дар ши пентру а поседа ефектива методэ де кэутаре, каре дэ лукрулуй о калитате ноуэ штиинцификэ.  Ачаста ынтотдяуна провоакэ ла елевь ун маре интерес фацэ де студиеря лимбий молдовенешть, ын аша фел се рэспындеште ши доринца де-а ынвэца ачастэ лимбэ де стат ын школиле републичий ноастре.

Нумайдекыт  лукрул ку текстул ынчепе де ла студиеря луй. Ын примул рынд е нечесар де а фаче куноштинцэ май деталият ку концинутул луй, апой де а стабили кувинтеле  ши експресииле некуноскуте, а фаче планул лукрулуй ку текстул ноу. Ши доар дупэ ачаста сэ се апуче де лукру.  А ынчепе а студия текстул требуе де ла лимба матернэ, ши доар апой де а трече ла лимба молдвеняскэ

Лукрул ку текстул ноу се компуне дин ынцележеря концинутулуй луй пе деплин ымпреунэ ку студиеря ши традучеря луй.

 

Модалитэць де лукру  ку текстул:

  • Читиря текстулуй ын ынтрежиме де кэтре ынвэцэтор, респектаря нормелор ортоепиче контемпоране.
  • Сегментаря текстулуй. Алкэтуиря унуй план.
  • Читиря текстулуй ши редаря концинутулуй.
  • Читиря текстулуй де кэтре ун елев.
  • Читиря текстулуй дат ынтр-о вариантэ симплификатэ.
  • Прегэтиря елевилор кэтре повестиря прескуртатэ а текстулуй.
  • Читиря текстулуй ын ланц.
  • Читиря унуй фрагмент сау сегмент ын ланц.
  • Читиря ын шоаптэ
  • Ынтребуинцаря текстулуй пентру гэсиря рэспунсурилор ла ынтребэрь.
  • Гэсиря пропозициилор сау фрагментелор дин каре реесе идея принчипалэ.
  • Конверсация ынсоцитэ де читиря селективэ.
  • Читиря текстулуй ши повестиря пе скурт а челор меморизате сау а челор май реушите моменте.
  • Читиря пе ролурь.
  • Читиря текстулуй ши редаря концинутулуй ку ажуторул жестулуй, мимичий.
  • Селектаря пропозициилор каре дескриу о персоналитате, ун обьект, ун колцишор де натурэ, о ынкэпере.
  • Селектаря де синестэтэтоаре а кувинтелор некуноскуте

Планул анализей унуй текст:

  • Кум се нумеште текстул?
  • Чине есте ауторул текстулуй?
  • Де унде есте екстрас текстул, фрагментул?
  • Унде се петрече акциуня текстулуй?
  • Кынд се петрече акциуня текстулуй?
  • Каре сынт ероий текстулуй?
  • Каре есте портретул ероилор морал ши физик конформ индикациилор професионале?
  • Каре есте идея текстулуй?
  • Диферите ынтребэрь адэугэтоаре.
  • Де екстрас синониме ши антониме.

Ку ажуторул ынтребэрилор дате дупэ текст се верификэ нивелул де ынцележере а концинутулуй. Анализа текстулуй се фаче прин диверсе прочедее:

  1. интитуларя текстулуй;
  2. читиря селективэ;
  3. читиря пе ролурь;
  4. интитуларя десенулуй дин мануал ку о пропозицие дин текст.

Де асеменя се акордэ мултэ  атенцие ымбогэцирий вокабуларулуй ши формэрий лимбажулуй коерент, деприндерий де а реда концинутул текстулуй принтр-о повестире експресивэ.

Кувинтеле некуноскуте пот фи ынцелесе дупэ контекст, яр пентру ачаста е нечесар де а поседа причеперя, каре требуе сэ девинэ унул дин компоненций формэрий причеперий ын лукрул ку текстул. Ун алт компонент импортант есте капачитатя де а екстраже дин текст информация принчипалэ.  Амбеле аптитудинь сынт легате ку куноштинцеле деспре лежитэциле конструкцией експресиилор, текстулуй, ку регулиле ымпэрцирий луй дупэ сенс.

Пентру а путя ымпэрци информация кувенитэ дин текст е нечесар де а конструи пропозиций ши де а ле репартиза дупэ информацие. Кэч е бине штиут, кэ фиече текст се дескомпуне ын пэрць дупэ сенс, каре се дескоперэ ын пропозиций, каре, ла рындул лор, сынт легате. Ын аша мод, пропозиция унеште информация, каре рэспунде ла ынтребэриле:  «Чине?», «Унде?», «Кынд?».

Сынт мулте методе ши прочедее де лукру ку текстул. Ятэ унеле дин еле:

  1. Метода Мозаикулуй.
  2. Читиря пе диагоналэ.
  3. Браинстормингул ку мапа де имажинь.
  4. Метода ПРЕС.

 

Метода Мозаикулуй

Харолд Аоронс а фэкут черчетэрь ын домениул ынвэцэрий прин коопераре, фиинд ши чел каре а пропус нумеле де мозаик пентру метода ын каузэ.  Метода се базязэ пе фаптул кэ фиекаре динтре групуриле де студиу примеште о  парте спечификэ а уней проблеме, пе каре требуе сэ о тратезе дин пунктул де ведере проприу. Пентру а путя ындеплини ачест лукру ей требуе сэ девинэ «експерць» ын ачастэ парте а проблемей. Мембрий групурилор девин «експерць»,  фиекаре ын кыте о парте а проблемей, ачаста фиинд ымпэрцитэ де ла бун ынчепут. Фиекаре груп се кончентрязэ доар пе партя каре й-а фост датэ де кэтре професор. Атунч кынд групуриле консидерэ кэ мембрий проприй ау девенит «експерць», ынвэцэторул скимбэ компоненца астфел ынкыт ноиле групурь формате вор концине кыте ун «експерт» дин фиекаре динтре групуриле антериоаре. Ын модул ачеста се конституе «мозаикул», дин пэрць але ачеляшь проблеме каре, принтр-ун ефорт ал ноилор групурь, конституе «мозаикул», дин пэрць але ачеляшь проблеме каре, принтр-ун ефорт  ал ноилор групурь конституе, се армонизязэ ши функционязэ ка ун ынтрег.

 

Метода мозаикулуй поате фи десфэшуратэ пе урмэторий пашь:

  • селектаря  абилитэцилор пе каре елевий требуе сэ ле практиче;
  • елевий вор фи организаць ын групурь де 3-5 персоане;
  • се вор дистрибуи сетурь де материале фиекэруй груп;
  • фиекаре мембру ал групулуй аре сарчина де а се ынтылни ку чейлалць колежь. Ачештя сынт мембрий ай алтор групурь каре поседэ материале идентиче ку челе примите де кэтре ел. Групуриле ноу-конституите се консултэ асупра модулуй ын каре персоана требуе сэ ынвеце материалул примит ши сэ-л предя, фиекаре ын парте, ын групуриле орижинаре;
  • ла ынтоарчере елевий девениць «експерць» се инструеск речипрок ын арииле студияте. Ла финалул активитэций  фиекаре елев требуе сэ куноаскэ концинутул ынтрегулуй текст, депэшинд, астфел, прочесул реализат ын ынвэцаря пэрций ын каре а партичипат ын калитате де «експерт».

Ачастэ методэ децине ши кытева авантаже ка:

  • конституе о модалитате утилэ ши май апропиятэ модулуй де ынцележере а челуй асистат;
  • репрезинтэ о кале директэ ын реактуализаря ши реымпроспэтаря проприей ынвэцэрь пентру чел каре жоакэ ролул професорулуй.

 

Ун екземплу симплу прин каре се поате верифика ефичиенца ачестей методе ыл поате конституи ши експликаря куйва дин фамилие а чея че токмай аць ынвэцат ши се ва обсерва кэ куноштинцеле ынвэцате вор девени май кларе ши май вий ын меморие.

 

Метода чититулуй пе диагоналэ

Екзистэ мулте методе, каре не дау посибилитатя де а чити репеде.

Уна дин еле есте метода чититулуй пе диагоналэ.  Читиря пе диагоналэ  есте уна дин челе май куноскуте методе де а чити репеде. Сенсул ачестей методе есте де а чити репеде орьче текст. Есте де-ажунс доар де трекут репеде ку привиря текстул ши дежа штий тоате амэнунцуриле.  Диферите експерименте штиинцифиче ау демонстрат кэ читиря рапидэ активизязэ прочеселе де гындире ши есте уна динтре мижлоачеле де ымбунэтэцире де ынвэцэмынт пентру диферите нивелурь де едукацие.  

Регулиле де читире пе диагоналэ:

  1. Лэса-ць окий сэ се миште аша, кум ле есте конфортабил.
  2. Кончентраць привиря ла текстул ынтрег, ну ла алинеате апарте.
  3. Стрэдуици-вэ сэ куприндець кум се поате май мултэ информацие.
  4. Мишкаць ку окий пе де-а лунгул диагоналей,  мишкэриле дин стынга ын дряпта сынт инакчептабиле.
  5. Дакэ в -а пэрут, кэ ын текст есте о информацие импортантэ,  привиць май атент алинеатул  сау читици-л май лент.
  6. Ну тражець атенция ла информация инутилэ.
  7. Ну читиць дин ноу текстул, каре дежа л-аць читит пынэ атунч, кынд ну аць терминат тот текстул сэ-л читиць. 

 

Браинстормингул ку мапа де имажинь

Ка методэ де лукру, браинстормингул ку мапа де имажинь валорификэ асочиация менталэ а фиекэруй елев, стимулязэ идеиле, евитэ блокажул де орьче натурэ (когнитив, емоционал). Прочедура де апликаре а методей респективе есте урмэтоаря:

  • Дупэ лектура когнитивэ, се лансязэ проблема ын фаца класей;
  • Се организязэ ун браинсторминг орал ку класа (елевий пропун диверсе варианте де рэспунс, манифестынд о имажинацие тотал либерэ);
  • Се презинтэ класей о имажине;
  • Урмязэ браинстормингул индивидуал инспират де имажине.
  • Пентру а обцине кыт май мулте идей, професорул поате рекурже ла а доуа имажине, асемэнэтоаре ку прима орь тотал диферитэ дин пунктул де ведере ал атмосферей креате, прочедура де лукру фиинд ачеяшь;
  • Се формулязэ конклузия пе маржиня проблемей енунцате, порнинду-се де ла идеиле експусе пе паркурсул браинстормингулуй.

 

Метода ПРЕС

Метода ажутэ елевий сэ-шь експриме опиния ку привире ла проблема абордатэ ын текст, ле дезволтэ капачитатя де аргументаре. Прочедура де апликаре преведе респектаря а патру пашь, ачештя фиинд скришь дин тимп пе ун постер:

П. – Експримаци-вэ пунткул де ведере;

Р. – Фачець ун рационамент (жудекатэ) реферитор ла пунктул де ведере експус;

Е. – Даць ун екземплу пентру кларификаря пунктулуй де ведере;

С. – Фачець ун сумар ал пунктулуй де ведере.

Ачешть пашь, прекум ши екземплул – модел скрис дин тимп пе ун алт постер де професор, ый вор ажута пе елевь сэ-шь формулезе май лесне рэспунсуриле.

 

 

 

Листа библиографикэ:

  1. Гранач Л.В. Унеле проблеме привинд предаря лимбий молдовенешть ын шкоала русэ: Пентру ынвэцэторь. – Кишинэу: Лумина, 1986. – 124 п.
  2. Памфил Алина. Лимба ши литература ромынэ ын жимназиу – структурь дидактиче дескисе. – Ромыния, 2003. -  п. 45.
  3. Пынтилие М. Методе модерне де ынвэцаре – евалуаре. - Клуж- Напока, 2002. – 60 п.

 

 

 

 

Тамазлыкарь Алена Федоровна

 «Применение методов и процессов работы с новым текстом на уроках молдавского языка  и литературы в русских школах»

 

При изучении языков учащиеся сталкиваются с трудностями работы с текстами, умениями быстро  понять прочитанное и выразить основную мысль своими словами. В данной статье рассматриваются наиболее эффективные методы и процессы работы с новым текстом на уроках молдавского языка  и литературы в русских школах.

Ключевые слова: методика преподавания молдавского языка, молдавский язык в русской школе, работа с текстом на молдавском языке.

 

 Tamazlykar Alena Fedorovna

«Application methods and processes in the work with the new text on the lessons of the Moldovan language and literature in the Russian schools»

 

In the study of language, pupils have difficulties working with texts, the ability to quickly understand what they read and to express the basic idea in your own words. This article discusses the most effective methods and processes of working with the new texts on the lessons of the Moldovan language and literature in Russian schools.

Key words: methods of teaching the Moldavian language, Moldavian language in Russian schools, work with the text in the Moldavian language.

 

 

 

Категория: Мои статьи | Добавил: alena83 (14.10.2015)
Просмотров: 2875 | Рейтинг: 1.0/1
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Форма входа
Поиск

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтов - uCoz